راهنمای انتخاب NAS استوریج QNAP

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1959 بار 10 ارديبهشت 1398
در این مقاله نکات لازم برای انتخاب QNAP NAS استوریج مناسب خود را خواهید خواند. پاسخ به سه سوال مهم می‌تواند شما را در این انتخاب کمک کند. چه ظرفیتی لازم دارید؟ چند نفر ممکن است همزمان به NAS وصل شوند؟ چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید؟ در این رابطه به بررسی راهکارهای تخمین میزان ظرفیت لازم و تعداد اتصالات همزمان به NAS و نوع اپلیکیشن‌هایتان بررسی می‌شود.

استوریج NAS چیست؟

ابتدا تعریف ساده‌ای از NAS ارایه می‌دهم اما برای اینکه از این مقاله استفاده بهتری کنید بهتر است درباره NAS بیشتر بدانید. NAS که مخفف Network Attached Storage است، راهکار ذخیره سازی متمرکز است که از طریق شبکه‌تان اطلاعاتتان را ذخیره کرده و به اشتراک می‌گذارید، دیگران هم همین کار را در شبکه می‌توانند انجام دهند. بسته به اینکه از NAS در چه جایی استفاده می‌کنید؛ در خانه، دفتر کاری کوچک، ورک گروپ کاری، کسب‌وکار متوسط و کوچک و یا خیلی بزرگ.

هر سیستم NAS نیازهای متفاوتی دارد. تفاوت این نیازها در کارایی، توانایی رمزگذاری، تبدیل کد کردن ویدئو (Transcoding)، سادگی در استفاده، ظرفیت، شکل ظاهری و غیره است. پس گزینه‌های متنوعی وجود دارد که گاهی گیج‌کننده است. سوال اینجاست که چگونه NAS سیستم مناسبی انتخاب کنیم که نیازهایمان را برآورده کند و در عین حال با بودجه ما جور باشد؟ در این مقاله در این باره صحبت می‌کنیم که چه مواردی را باید در نظر بگیرید تا NAS سیستم مناسبی انتخاب کنید.

پاسخ به سه سوال مهم می‌تواند شما را در انتخاب کیونپ استوریج مناسب کمک کند.

سوال اول: چه ظرفیتی لازم دارید؟

سوال ساده‌ای به نظر می‌رسد اما پاسخ به آن گاهی مشکل است. ظرفیت، مهمترین موردی است که قبل از خرید NAS باید باید به آن توجه کنید و مقدار آن را بدانید. خوب حالا چگونه ظرفیتی لازم در NAS را محاسبه کنیم؟ راه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد که بستگی به انواع فایل و تعداد فایلی دارد که می‌خواهید ذخیره کنید. اصولا فایل‌ها به سه نوع تقسیم می‌شوند:

موزیک: فایل‌های موزیک و آهنگ شما چه کیفیتی دارند؟
عکس: نوع عکس‌هایتان چیست؟
ویدئو: فرمت ویدئوهایتان DVD است یا Blu-ray؟

همگی این فاکتورها بر میزان ظرفیت مورد نیاز شما تاثیرگذارند. در ادامه اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید ظرفیت مورد نیاز در NAS را با توجه به نوع و تعداد فایل‌هایتان که قرار است در NAS ذخیره شود تخمین بزنید.

راهکارهای تخمین ظرفیت مورد نیاز

می‌دانیم که فایل‌های تصویری، ویدئویی و موزیک، انواع مختلفی دارند اما چگونه آن را تخمین بزنیم؟ ساده است! اگر نوع فایل، موزیک است و فرمت آن MP3، که رایج‌ترین فرمت موزیک در اینترنت است، به صورت زیر عمل می‌کنیم:
 

در مورد فایل‌های تصویری، تخمین زیر را داریم:

18 MP JPG file ~ 3 MB

100000 x 3 MB ~ 270 GB

در مورد فایل‌های ویدئویی، تخمین زیر را داریم:

2 hour DVD Movie ~ 4.7 GB

2 hour Blu-ray Movie ~ 20 GB

سایز فایل‌های متنی، بسیار کوچکتر از فایل‌های مالتی مدیاست. چند ترابایت مثلا 4 تا 8 ترابایت، مناسب است اما باز هم بستگی به تعداد فایل‌هایی دارد که باید ذخیره کنید.

ابزارهای محاسبه ظرفیت

ابزارهایی موجود است که در زمینه محاسبه میزان ظرفیت مورد نیاز شما، راهکار ساده‌ای ارایه می‌کنند که وقت کمتری از شما می‌گیرند. Capacity Calculator یکی از این ابزارهاست.
 


اگر قرار است NAS به عنوان هاست مجازی سازی استفاده شود، هر چه پردازنده، هسته بیشتری داشته باشد کارایی بهتری خواهید داشت.

سوال دوم: چند نفر ممکن است همزمان به NAS وصل شوند؟

تعداد افرادی که همزمان به NAS وصل می‌شوند، بر سرعت انتقال و زمان پاسخگویی دستگاه، تاثیرگذار است.

اگر کمتر از ده نفر به این NAS دسترسی دارند، Home/SOHO NAS برای چنین استفاده‌ای مناسب است. اگر از NAS صرفا برای بکاپ فایل‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید NAS ای یا ARM CPU در نظر بگیرید که راهکاری اقتصادی و در عین حال با کارایی بالاست. اگر از NAS به عنوان سرور مالتی مدیا (Multimedia Server) می‌خواهید استفاده کنید، توصیه می‌کنیم NAS ای با CPU Level بالاتر (Intel Based) انتخاب کنید. هر چه بالاتر، بهتر!
اگر پیش‌بینی شما این است که بیش از ده نفر به دستگاه دسترسی دارند، SMB NAS ها را بررسی کنید. این NAS ها اتصالات کاربری بیشتری را کنترل می‌کنند و کارایی بیشتری را برای کنترل دیگر سرویس‌ها نظیر وب سرور، رمزگذاری فایل، بکاپ فایل مالتی مدیا و غیره را ارایه می‌دهند.
اگر قرار است صدها کاربر به NAS متصل شوند، Enterprise NAS می‌تواند کارایی بسیار بالایی در CPU و لاگ‌های RAM ارایه دهند که پردازش صدها کاربر را کنترل می‌کند.

سوال سوم: چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید؟

اپلیکیشن‌های متفاوت، سخت افزارهای متفاوتی از نظر کارایی و ویژگی‌ها لازم دارند. مثلا اگر NAS قرار است به عنوان سرور مدیا استفاده شود، بهتر است سیستم، قابلیت تبدیل کد فایل‌های مدیا را داشته باشد. راهکارهای NAS بسیاری با CPU و سخت افزار H.264 Transcoder وجود دارد مانند:

TS-x51 series of QNAP
TS-x53a series of QNAP
TVS-x71 series of QNAP

اگر قرار است NAS به عنوان هاست مجازی سازی استفاده شود، هر چه پردازنده، هسته بیشتری داشته باشد کارایی بهتری خواهید داشت.

اصلا بیایید کاربری استوریج را دسته‌بندی کنیم تا بهتر انتخاب کنیم:

فقط برای بکاپگیری فایل‌ها:

اساسا اغلب NAS ها قابلیت بکاپگیری فایل دارند: از Home/SOHO گرفته تا Enterprise NAS. کافیست آن را که برای شما قیمت مناسب‌تری دارد انتخاب کنید.

سرور مدیا و Media Player:

توصیه اکید داریم NAS ای با کارایی بالاتر که قابلیت استفاده و کار با سخت افزار H.264 Decode را داشته باشد. برخی NAS های موجود در بازار، مجهز به خروجی HDMI است. هر چند که NAS دیگر تنها به عنوان Media Server استفاده نمی‌شود اما می‌توانید در کنار تلویزیون قرارش دهید و مستقیم به تلویزیون وصل کنید تا ویدئو پخش کند.

استوریج مجازی سازی:

برای استوریج مجازی سازی به کارایی بالاتر، پردازنده‌های چند هسته‌ای و حافظه بالاتری نیاز است. INTEL based CPU NAS که رم بیشتری دارند، انتخاب مناسبی هستند.

VLAN:

کارایی بالا در شبکه، مدیریت چندین پورت LAN، و دستگاه 10GbE Ready Device، توصیه می‌شود.

سیستم‌های Intensively Loading Database:

برای کنترل Intensive Database Read/Write IO و محیط VM، توصیه اکید می‌شود از Cache Acceleration استفاده کنید تا اپلیکیشن‌های Random IOPS Demanding به خوبی کار کنند.

هاست مجازی سازی:

بسیاری از NAS ها توانایی اجرای هاست مجازی سازی دارند. اگر می‌خواهید ماشین‌های مجازی روی NAS اجرا کنید، باید CPUهای چند هسته‌ای و حجم زیادی رم برای اشتراک‌گذاری منابع با دیگر VM های ایزوله شده در نظر بگیرید.

مانت کردن روی رک سیستم:

اگر قصد مانت کردن روی رک دارید، باید از NAS هایی که رک‌مانت هستند انتخاب کنید.

ابزار QNAP NAS Selector

نکاتی که در بالا مطرح شد، مواردی هستند که هنگام انتخاب NAS باید به آنها توجه کرد. ابزاری به نام QNAP NAS Selector هم موجود است که در انتخاب NAS مناسب به شما کمک می‌کند فقط کافیست گزینه‌هایی که مطابق نیازهایتان است، انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل پردازنده، کانکشن‌ها و تعداد Hard Drive Bay است. با انتخاب گزینه‌های مورد نظر، محصولاتی نمایش داده می‌شود که امکان مقایسه و Compare کردن آنها وجود که در جدول مفصلی ارایه می‌شود.

استفاده از QNAP NAS Selector

کلام آخر

انتخاب‌های زیادی برای NAS وجود دارد که گاهی انتخاب دستگاهی که کاملا بتواند نیازهای شما را برطرف سازد را سخت می‌کند. امیدوارم نکاتی که در این مقاله خواندید شما را در انتخاب NAS مناسب، راهنمایی کند.

نویسنده: مریم فقیهی- فالنیک

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید