یک سپر دفاعی قدرتمند

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1583 بار 15 دی 1397

شما برای محافظت از سامانه‌های کامپیوتری خود می‌توانید از ضدویروس‌های رایگان استفاده کنید، اما این ضدویروس‌های تجاری هستند که به شما اجازه می‌دهند بهترین لایه‌های دفاعی را پیرامون سامانه‌های کامپیوتری خود پدید آورید. ضدویروس کسپرسکی از جمله نرم‌افزارهای امنیتی قدرتمندی است که همانند نمونه‌های مشابه می‌تواند از شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت به عمل آورد.بدون شک، پشتیبانی قدرتمند به زبان فارسی و جوابگویی سریع تیم فنی باعث شده تا  ضدویروس و سایر بسته‌های امنیتی  کسپرسکی در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو شود. به‌گونه‌ای که شما می‌توانید رایگان از این ضدویروس استفاده کنید، اما اگر برای خرید نسخه تجاری آن هزینه کنید ‌به ویژگی‌های قدرتمندی دسترسی پیدا خواهید کرد که اجازه خواهند داد با خیال آسوده به دنیای مجازی وارد شوید. بر همین اساس قصد داریم بخشی از قابلیت‌های این ضدویروس قدرتمند را به شما معرفی کنیم.
Kaspersky Anti-virus و Kaspersky Internet Security دو نرم‌افزار بسیار محبوب امنیتی هستند که در طول این سال‌ها موفق شده‌اند به لطف عملکرد خوب، پایداری بالا و کمترین تداخل با نرم‌افزارهای کاربردی نظر مساعد کاربران خانگی و تجاری را به سمت خود جلب کنند. کسپرسکی در تاریخچه بیش از 20 سال فعالیت خود نشان داده در زمینه طراحی نرم‌افزارهای امنیتی تا چه اندازه موفق بوده است. نگاهی اجمالی به بازار محصولات این شرکت مهر تاییدی بر موفقیت این شرکت است. دو محصولی که به آن‌ها اشاره شد به لطف بانک اطلاعاتی بزرگ و به‌روزی که از آن استفاده می‌کنند قادر هستند تهدیدات مخرب را به‌سرعت شناسایی کرده، فایل‌های مشکوک را پاک یا قرنطینه کرده و در عمل به سازمان‌ها این اطمینان‌خاطر را بدهند که اطلاعات آن‌ها از دستبرد هکرها در امان خواهد بود. 
ضدویروس کسپرسکی

اگر تجربه کار با نسخه‌ قبلی ضدویروس کسپرسکی را داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که پنجره اصلی کسپرسکی 2018 در مقایسه با سال گذشته تغییری پیدا نکرده است. بخش بزرگی از پنجره سفید رنگ این محصول به بنر سبز رنگی اختصاص دارد که در بالای پنجره قرار داشته و هر زمان پیکربندی امنیتی این محصول به توجه و نظارت نیاز داشته باشد به رنگ قرمز متمایل می‌شود. چهار دکمه قرارگرفته در این پنجره به شما اجازه می‌دهند سامانه کامپیوتری خود را به لحاظ عاری بودن از وجود بدافزارها اسکن کرده، بانک‌اطلاعاتی ضدویروس را به‌روز کرده، گزارش‌های امنیتی را مطالعه کرده و صفحه‌کلید مجازی را فراخوانی کنید. (شکل 1) با کلیک کردن روی دکمه پنجم به قابلیت‌های بیشتری همچون ابزارها و مولفه‌های امنیتی فراوان دسترسی خواهید داشت. مولفه‌هایی که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت. 


ویژگی‌های مشترک هر دو نسخه رایگان و پولی

اگر از یک استثنای کوچک مرتبط با مکانیزم پایه محافظتی این محصول صرف‌نظر کنیم، باید بگوییم که هر دو نسخه رایگان و تجاری به یک‌شکل از سامانه‌های کامپیوتری محافظت به عمل می‌آورند. آزمایش به‌عمل‌آمده از سوی آزمایشگاه مستقل ارزیابی ضدویروس‌ها(AV-Test) نشان می‌دهد، کسپرسکی توانسته بالاترین نمره ممکن را در ارتباط با پنج مولفه کلیدی مهمی که هر ضدویروسی باید به آن تجهیز شده باشد از آن خود کند. آزمایشگاه AV-Test بر مبنای الگوریتم‌های خاص خود ضدویروس‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسپرسکی موفق شده در مجموع امتیاز 9.8 را از آن خود کند. امتیازی که به‌طور مشترک با ضدویروس بیت‌دیفندر موفق به کسب آن شده است. در این میان ضدویروس‌های Avast، AVG و ESET NOD32 نیز در مجموع امتیاز 9.2 را کسب کردند. البته ضدویروس ESET موفق شد امتیاز 8.8 را کسب کند. کاملا روشن است که بیت‌دیفندر و کسپرسکی در صدر بهترین‌های این آزمایشگاه قرار گرفته‌اند. البته آزمایشگاه‌های مستقل دیگر نیز ضدویروس‌ها را بر مبنای پارامترهای مدنظر خود آزمایش کرده‌اند که در این آزمایش‌ها ضدویروس رایگان کسپرسکی موفق شد امتیاز 7.2 را کسب کند، درحالی‌که بیت‌دیفندر در زمینه محافظت در برابر بدافزارها موفق شد امتیاز 7.1 را به دست آورد. 

پنجره اصلی نرم‌افزار ضدویروس کسپرسکی

آزمایش بعدی انجام‌شده روی ضدویروس کسپرسکی در ارتباط با مجموعه‌ای از بدافزارهای میزبانی‌شده روی آدرس‌های اینترنتی بود. به عبارت دقیق‌تر، سایت‌هایی که درون آن‌ها بدافزارهای مستتری قرار داشتند. ضدویروس فوق موفق شد بر مبنای راهکارهای مختلفی همچون مسدود کردن دسترسی به آدرس‌های مخرب، متوقف کردن دانلودها، ممانعت از باز شدن آدرس‌ها در مرورگر اینترنتی و... مانع از آلوده شدن سیستم شود. آزمایش‌های به‌عمل‌آمده نشان داد این ضدویروس در 67 درصد موارد قادر است با این تهدیدات مقابله کند که البته نمره ضعیفی در این زمینه است. در این زمینه ضدویروس نورتون با 98 درصد و آویرا نسخه حرفه‌ای با امتیاز 95 درصد جایگاه‌‌های اول و دوم را از آن خود کرده‌اند. 

سایر ویژگی‌های اشتراکی کسپرسکی

بسیاری از ویژگی‌های حرفه‌ای که بسیاری از کاربران و سازمان‌ها به دنبال آن هستند، تنها در نسخه تجاری این محصول قرار دارد. زمانی که از نسخه رایگان استفاده کنید، نرم‌افزار سعی خواهد کرد به شما اطلاع دهد که برای محافظت از سامانه خود بهتر است محصول خود را ارتقا دهید. بااین‌وجود هر دو نسخه در یکسری ویژگی‌های مفید قابلیت‌های یکسانی ارائه می‌کنند. صفحه‌کلید مجازی ارائه‌شده از سوی این محصول یک راهکار قدرتمند برای مقابله با جاسوس‌افزارها است. اما پیش از آن‌که بتوانید از این ویژگی استفاده کنید، ابتدا باید آن را فعال کرده و پس از آن سامانه خود را یک‌بار راه‌اندازی مجدد کنید. زمانی‌که این ویژگی فعال باشد می‌توانید گذرواژه‌های خود را بدون آن‌که مجبور باشید دکمه‌های صفحه‌کلید را فشار دهید به شکل مجازی وارد کرده و مطمئن باشید که بدافزارهای رباینده گذرواژه‌ها موفق نخواهند شد اطلاعات حساس شما را به سرقت ببرند. هر دو نسخه به چنین قابلیتی تجهیز شده‌اند. لازم به توضیح است که قابلیت Kaspersky Secure Connection VPN روی همه محصولات کسپرسکی از‌جمله ضدویروس این شرکت وجود دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در بسته Kaspersky Total Security با محدودیت پهنای باند 200 مگابایت در روز روبه‌رو هستید. کسپرسکی همانند مک‌آفی، ضدویروس ترند میکرو سکوریتی پلاس، وب‌روت و بسیاری دیگر از ابزارهای ضدویروسی دیگر در زمان نشان دادن نتایج جست‌وجو به شما هشداری در ارتباط با لینک‌های مخرب ارائه کرده و سعی می‌کند شما را از کلیک کردن روی لینک‌های مخرب بازدارد. با کلیک کردن روی آیکون، هشدار سطح خطرناک بودن لینک‌ها به شما نشان داده می‌شود. بااین‌وجود شما نمی‌توانید همانند ویژگی که در نورتون قرارگرفته یک گزارش تحلیلی کامل را مشاهده کنید. 

System Watcher

اگر روی گزینه Settings و سپس Protection کلیک کنید، (در هر دو نسخه رایگان و پولی) فهرستی از چهار مولفه ضدویروس فایل، وب، ایمیل و محافظ پیام‌رسان را مشاهده خواهید کرد. امکان فعال یا غیرفعال کردن هر یک از این گزینه‌ها یا مشاهده جزئیات مربوط به آن‌ها در اختیارتان قرار دارد. در ویرایش تجاری گزینه پنجمی را به نامSystem Watcher مشاهده می‌کنید.

درحالی‌که برخی از محصولات به شکل حرفه‌ای روی مبحث محافظت در برابر باج‌افزارها متمرکز نشده‌اند، باوجود این نسخه حرفه‌ای کسپرسکی چنین قابلیتی را دارد. همواره این احتمال وجود دارد که سامانه‌های کامپیوتری قربانی یک حمله روز صفر شوند که در چنین حالتی این لایه‌های امنیتی فراوان هستند که از سامانه‌ها محافظت می‌کنند. این آسیب‌پذیری‌های روز صفر دیر یا زود از سوی هکرها شناسایی‌شده و در ادامه بدافزارهایی متناسب با آن‌ها طراحی‌شده و به سمت سامانه‌های قربانیان گسیل می‌شود. زمانی‌که این‌کار انجام ‌شود، System Watcher به میدان وارد می‌شود. 
اگر ویژگی یادشده فعالیتی را شناسایی کند که به شکل صریح و روشنی نشان از یک بدافزار یا سوءاستفاده دارد، این موضوع را تشخیص داده و کاربر را در جریان قرار می‌دهد. علاوه بر این، قادر است هرگونه فعالیت مخربی را که ممکن است اجراشده و به وخیم شدن اوضاع منجر شود، شناسایی کرده و حتی این پتانسیل را دارد تا یک کپی رمزگذاری نشده از فایل‌ها را پیش از آن‌که به‌طور کامل از سوی باج‌افزارها از میان بروند، به حالت اولیه خود بازگرداند. System Watcher ضدویروس کسپرسکی در عمل لایه امنیتی قدرتمند مضاعفی پیرامون یک سامانه کامپیوتری به وجود می‌آورد. این لایه ایجادشده به‌اندازه‌ای هوشمند است که در آزمایش‌های به‌عمل‌آمده موفق شده ده‌ها نمونه از خانواده باج‌افزارها و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کند. درست است که مقابله با تهدید باج‌افزاری کار سختی بوده و ممکن است ضدویروس به شکل کاملا دقیقی موفق نشود باج‌افزار را شناسایی کند، اما بدون شک قادر است از سامانه شما در برابر چنین تهدیدی تا حد امکان محافظت کند. 
ابزارهای بیشتر کسپرسکی

اگر روی دکمه More Tools در پنجره اصلی کلیک کنید، منویی ظاهر می‌شود که ابزارهای امنیتی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. از میان ابزارهای امنیتی که از طریق این گزینه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت به Microsoft Windows Troubleshooting می‌توان اشاره کرد. پس از آن‌که سامانه خود را از وجود بدافزارها پاک کردید، توصیه می‌شود از این ابزار به‌منظور پاک کردن هرگونه ردپایی که از بدافزارها روی سیستم‌عامل ویندوز بر جای باقی‌مانده استفاده کنید. این ابزار سیستم‌عامل را اسکن کرده و تنظیماتی را که به لحاظ امنیتی ممکن است مخرب باشند، شناسایی کرده و آن‌ها را حذف می‌کند، حتی اگر هیچ‌گونه نشانه‌ای از وجود بدافزارها روی یک سیستم موجود نباشد. گاهی اوقات وجود یک آلودگی باعث می‌شود تا ضدویروس به‌درستی نتواند به وظایف خود عمل کرده یا حتی مانع بوت شدن درست یک سیستم‌عامل شود. در چنین شرایطی برای رهایی از وجود نشانه‌های مخرب لازم است تا سامانه در حالت ایمن بوت شده و از طریق ضدویروس پیش‌فرض اسکن شود. این دقیقا همان کاری است که ابزار Rescue Disk کسپرسکی انجام می‌دهد. اگر نسخه قانونی و تجاری این محصول را خریداری کنید، سی‌دی نصب نقش دیسک نجات را برای شما بازی می‌کند. اگر این سی‌دی را در اختیار ندارید، با دانلود فایل ایزو می‌توانید خودتان دیسک نجات را ایجاد کنید. البته توجه داشته باشید که فرآیند ساخت دیسک نجات ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. زمانی‌که روی گزینه Rescue Disk کلیک می‌کنید، یک صفحه وب‌ باز شده که یک راهنمایی کلی ارائه کرده و درباره عیب‌یابی یک سیستم پس از رهایی از آلودگی توضیحاتی ارائه می‌کند. همچنین لینکی به شما نشان داده می‌شود که به دیسک نجات اشاره دارد. لینکی که شما را به یک صفحه فنی که دستورالعمل‌های لازم درون آن قرار دارد، هدایت می‌کند. راه‌حلی که بیت‌دیفندر در این زمینه ارائه می‌کند به‌مراتب ساده‌تر بوده و پس از راه‌اندازی شما را به‌طور مستقیم به حالت نجات هدایت می‌کند، بدون آن‌که به دیسکی در این زمینه نیازی باشد. البته این راه‌حل تنها زمانی کار می‌کند که بیت‌دیفندر را با حالت Rescue Mode اجرا کرده باشید. زمانی که گزینه Privacy Cleaner را انتخاب می‌کنید، فعالیت‌های کامپیوتر شما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هرگونه نشانه‌ای از جاسوسی کشف شود. کسپرسکی به شما اجازه می‌دهد تا نشانه‌های پیداشده را مشاهده کرده و هرگونه فعالیتی را که احساس می‌کنید مشکوک است، حذف کنید. زمانی‌که بدافزاری از روی سامانه آلوده حذف شد، بعید به نظر می‌رسد که با حذف ردپاهای برجای‌مانده از بدافزار سامانه شما دچار مشکل جدی شود. البته کسپرسکی در این زمینه منعطف عمل کرده و شما را مجبور نمی‌کند تا نشانه‌های مشکوک را پاک کنید، این انتخاب به نظر شخصی‌تان بستگی دارد. ابزار جالب‌توجه دیگری که ضدویروس در اختیارتان قرار می‌دهد Browser Configuration است. البته عملکرد این ابزار شبیه ابزارهایی است که برای پاک کردن ردپاهای برجای‌مانده در زمان بازدید از وب روی سیستم‌تان باقی‌مانده است اما ابزار فوق کارکردهای دیگری نیز دارد. این ابزار به‌طور ویژه تنظیمات مرورگر اینترنت اکسپلورر را آزمایش کرده، گزارش و توصیه‌هایی در ارتباط با مشکلات ارائه کرده و گزینه‌های اختیاری را پیشنهاد می‌کند. شاید مفیدترین ابزاری که ضدویروس در اختیار شما قرار می‌دهد اسکن آسیب‌پذیری‌ها باشد.

همچنین وصله‌های امنیتی را که باید روی سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای کاربردی نصب می‌شدند اما ازدست‌رفته‌اند، به‌خوبی تشخیص داده و به شما اطلاع می‌دهد. البته اسکن یک سامانه به‌منظور وجود آسیب‌پذیری‌ها ممکن است کمی زمان‌بر باشد. یکی از قابلیت‌های مثبت این ویژگی‌ در ارتباط با گزارش‌هایی است که در ارتباط با تنظیمات و پیکربندی سیستم‌عامل پیشنهاد می‌کند. توصیه‌هایی که به‌منظور مستحکم‌تر شدن امنیت سیستم‌عامل ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال اگر فایرفاکس یا جاوا نیازمند به‌روزرسانی باشند به‌خوبی این موضوع را تشخیص می‌دهد. مولفه به‌روزرسانی‌کننده این نرم‌افزار همانند بسته امنیتی آویرا به‌طور خودکار بانک‌اطلاعاتی را به‌روز می‌کند. 

ملزومات سیستمی

اگر در نظر دارید این ضدویروس را روی کامپیوتر مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 7 نصب کنید، به این نکته دقت کنید که باید سرویس پک یک را روی سیستم خود نصب‌کرده باشید. درغیر این صورت پیغامی همانند شکل زیر مشاهده خواهید کرد.
در ارتباط با سیستم‌عامل ویندوز 10 یا 8 مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته و فرآیند نصب ساده و روان را مشاهده خواهید کرد. ضدویروس کسپرسکی 2018 با سخت‌افزارهای مختلف به‌خوبی هماهنگ شده و کار می‌کند. 

ویژگی‌‌های کاربردی

از ویژگی‌های شاخص این ضدویروس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

یک ماژول قدرتمند اسکن فایل‌ها

این ماژول قادر است خیلی سریع همه فایل‌های باز، ذخیره‌شده یا در حال اجرا را روی سامانه شما اسکن کند. سرعت این ماژول در نوع خود جالب‌توجه است.

ما برای آزمایش این محصول یک فایل متنی ساده را که درون آن کدهای خاصی قرار داشتند، درون کامپیوتر ذخیره‌سازی کردیم. پس از اجرا، کسپرسکی به‌سرعت این موضوع را شناسایی کرد و هشداری در ارتباط با شناسایی بدافزار ارائه کرد.

در مرحله بعد، ضدویروس سعی کرد فایل آلوده را حذف کند. به دلیل این‌که یک فایل متنی وجود داشت تنها گزینه پیش روی ضدویروس پاک کردن فایل بود.

کنجکاو شدیم تا این مسئله را بررسی کنیم که اگر ضدویروس نتواند فایل را حذف کند، چه اقدامی از خود نشان می‌دهد. در این حالت ضدویروس پیغامی به ما نشان داد که قادر نیست فایل را حذف کند و برای این منظور لازم است تا سامانه را یک‌بار راه‌اندازی دوباره کند.

هر زمان شما حافظه فلش یا دی‌وی‌دی را به کامپیوتر خود متصل کنید، فرآیند اسکن به‌سرعت انجام می‌شود. هر وقت تصمیم بگیرید یک فایل را روی یک رسانه خارجی باز کنید، ضدویروس نسخه 2018 به‌سرعت فرآیند اسکن را آغاز می‌کند.


یک ضدویروس مناسب برای وب

ماژول قدرتمندی که وضعیت خودش را در ارتباط با یکپارچه شدن با مرورگر وبی که از آن استفاده می‌کنید، نشان داده و پیش از آن‌که یک صفحه را باز کنید در ارتباط با آلوده نبودن، صفحه را آزمایش می‌کند. این راهکار به میزان قابل‌توجهی مانع از آن می‌شود تا سامانه شما از طریق مرور صفحاتی که درون آن‌ها اسکریپت‌های مخربی قرار دارد، آلوده شود. این ماژول با همه مرورگرهای اصلی سازگار است.  سایت‌هایی که مورد بازدید قرار می‌دهید از سوی این ضدویروس به سه گروه ایمن (سبز)، ناشناخته (خاکستری) و آلوده (قرمز) تقسیم می‌شوند. 


ماژول System Watcher

همان‌گونه که در میانه مطلب به آن اشاره کردیم ماژول فوق راهکار قدرتمندی برای محافظت در برابر فعالیت‌های مخرب ناشناخته پیش روی شما قرار می‌دهد. در اغلب موارد، یک فایل آلوده تغییراتی در ساختار داده‌ها یا برنامه‌های کاربردی به وجود آورده و آن‌ها را ویرایش می‌کند. اگر این ماژول فعال باشد این عملیات غیرقانونی را به‌طور خودکار مسدود می‌کند. شما می‌توانید این ویژگی را به روش‌های مختلفی پیکربندی کنید.

IM Anti-virus

یک ماژول ضدبدافزاری که بر پیام‌های دریافتی نظارت دارد. پیام‌های دریافت شده خیلی سریع به لحاظ عاری بودن از وجود بدافزارها و مقابله با حملات فیشینگ یا بدافزارهای ناخواسته‌ای که ممکن است از طریق کانال‌های ارتباطی وارد شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این گزینه اگر از برنامه‌های پیام‌رسان استفاده نمی‌کنید، امکان غیرفعال کردن وجود دارد.

ضدویروس ایمیل‌ها

این ماژول همان‌گونه که از نامش پیدا است، ایمیل‌های وارد شده را خیلی سریع مورد بررسی قرار می‌دهد. ‌

آزمایش‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهند که این ماژول به‌خوبی با Thunderbird و Outlook هماهنگ است.

پشتیبانی فنی خوب

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های محصولات کسپرسکی پشتیبانی فنی قدرتمند است. در ارتباط با محصولات رایگان شما به بخش FAQ، مستندات و فرم‌ها دسترسی دارید. اما مشترکان نسخه تجاری می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق ایمیل از خدمات فنی استفاده کنند. اگر در ارتباط با محصولی که از آن استفاده می‌کنید مشکل خاصی داشتید، به شکل مستقیم می‌توانید با بخش پشتیبانی فنی این شرکت تماس برقرار کنید.


یک انتخاب قوی و هوشمندانه

همه آزمایشگاه‌های مستقل به ضدویروس کسپرسکی بالاترین امتیاز ممکن را اعطا کرده‌اند. درحالی‌که شما می‌توانید در نسخه رایگان به بسیاری از ویژگی‌ها دسترسی داشته باشید، اما در مقابل به یکسری قابلیت‌های کاربردی همچون System Watcher، شناسایی بر مبنای رفتار و... تنها در نسخه تجاری دسترسی خواهید داشت. درحالی‌که کسپرسکی یکی از گزینه‌های اصلی سردبیرانی است که در زمینه نگارش مقاله‌های امنیتی به فعالیت اشتغال دارند، اما واقعیت این است که این شرکت در سه دهه فعالیت تجاری خود توانسته موفق‌ترین ضدویروس موجود را ارائه کند. 
البته فراموش نکنید گزینه‌های دیگری همچون بیت‌دیفندر، سیمانتک نورتون، وب‌روت، مک‌آفی و.... نیز برای محافظت از سامانه‌های امنیتی در اختیارتان قرار دارند. مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد تنها بخش کوچکی از قابلیت‌ها و امکانات کارآمدی است که ضدویروس کسپرسکی در اختیارتان قرار می‌دهد. پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال یک ضدویروس قدرتمند هستید از کسپرسکی غافل نشوید.


منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید