آشنایی با مفهوم (10GbE) - قسمت اول

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 8553 بار 28 دی 1396

10 گیگابیت اترنت (10GE، 10GbE یا 10GigE) یک گروه از فن آوری های شبکه کامپیوتری برای انتقال فریم های اترنت با نرخ 10 گیگابیت در ثانیه (10 × 109 یا 10 میلیارد بیت در ثانیه) است. این موضوع اولین بار توسط استاندارد IEEE 802.3ae-2002 تعریف شد.
برخلاف استانداردهای پیشین اترنت، اترنت 10 گیگابیت فقط برای لینک‌های دوطرفه نقطه به نقطه تعریف می‌شود که معمولا توسط سوئیچ‌های شبکه متصل می شوند؛ عملیات CSMA/CD به اشتراک گذاشته شده، از استانداردهای اترنت نسل قبلی پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین عملیات half-duplex و reapter hubها در 10GbE وجود ندارد.
استاندارد 10 گیگابایت اترنت شامل تعدادی از استانداردهای فیزیکی مختلف (PHY) است. یک دستگاه شبکه مانند یک سوئیچ یا یک کنترل کننده رابط شبکه ممکن است انواع PHYهای مختلفی در بین ماژول‌های قابل اتصال PHY هستند. همانند نسخه‌های قبلی اترنت، 10GbE می‌تواند از کابل‌های مسی یا فیبر استفاده کند. حداکثر فاصله کابل‌کشی مساوی 100 متر است، به دلیل الزامات پهنای باند، کابل‌های با سطح بالاتر مورد نیاز است. این یک قالب صنعت محبوب است که به طور مشترک توسط بسیاری از فروشندگان اجزای شبکه توسعه داده شده و پشتیبانی می شود.
یک رابط SFP در سخت افزار شبکه، یک دستگاه با یک رابط ماژولار را فراهم می‌کند که کاربر می‌تواند به راحتی با استانداردهای شبکه‌های مختلف فیبر نوری و مسی سازگار شود. فرستنده‌های SFP از SONET، گیگابیت اترنت، کانال فیبر و سایر استانداردهای ارتباطی پشتیبانی می‌کنند. با توجه به اندازه کوچکتر آن ، SFP در بیشتر برنامه‌های کاربردی، جایگزین مبدل رابط گیگابیتی (GBIC) شده است. SFP گاهی به عنوان مینی GBIC شناخته می‌شود. در واقع هیچ دستگاهی با این نام تا به حال در MSAها مشخص نشده است. اصلاحیه 10 گیگابیت اترنت، نسبت به ویرایش قبلی و آخرین نسخه نسخه اترنت گام به گام تر است. در سال 2007، یک میلیون پورت 10GbE ، در سال 2009 دو میلیون پورت و در سال 2010 بیش از سه میلیون پورت و در سال 2011 نه میلیون پورت انتقال داده شد. از سال 2012، قیمت هر پورت 10 گیگابیت اترنت نسبت به یک گیگابایت آن، مانع از استفاده گسترده تر شد هرچند قیمت هر گیگابیت پهنای باند فعال شده توسط 10 گیگابیت اترنت در حال حاضر حدود یک سوم نسبت به هزینه پهنای باند یک گیگابیت در ثانیه پیشین آن است.
در ادامه برنامه‌های کاربری قابل اجرا تحت کابل‌کشی فیبر نوری را تشریح خواهیم کرد.

10GBASE-SR
10GBASE-SR ("برد کوتاه") یک نوع پورت برای فیبر چند حالته و لیزرهای 850 نانومتری را مورد استفاده قرار می‌دهد. زیرلایه کدگذاری فیزیکی 64/66b PSC در استاندارد IEEE 802. بند 49 و رابط فیزیکی وابسته به PDM آن در بند 52 استاندارد تعریف شده است.
رنج بستگی نوع فیبر نوری چندحالته مورد استفاده دارد:
 
 

فیبر نوری چندحالته (MMF) نسب به فیبر نوری تک حالته (SMF) کانکتورهای کم هزینه تری دارد زیرا هسته آن‌ها پهن‌تر است. فرستنده 10GBASE-SR با یک VCSEL که کم هزینه است و مصرف انرژی کمتری دارد، اجرا می‌شود. کابل‌های نوری OM3 و OM4 بعضی اوقات به عنوان لیزر بهینه سازی تعریف شده‌اند زیرا آن‌ها برای کار با VCSELها طراحی شده‌اند. 10GBASE-SR کمترین هزینه، کمترین توان و کوچکترین ماژول های نوری را ارائه می‌دهد.
 
 منبع: لاوان ارتباط
 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید