انواع کابل شبکه مسی و دلیل تفاوت قیمت آنها

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7958 بار 19 دی 1396
اگر به فکر خرید کابل شبکه مسی هستید، این مطلب را بخوانید تا بتوانید چالش‌های پیش رو برای انتخاب کابل شبکه مناسب را به آسانی پشت سر بگذارید. با خواندن این مطلب دلیل ارزانی برخی برندهای کابل مسی را به خوبی متوجه خواهید شد.

CCA چیست؟

CCA مخفف عبارت Copper-clad aluminium می‌باشد که به معنی آلومینیوم با روکش مس می‌باشد. این الیاژ با هدف کاهش وزن آلیاژ رسانای مسی تولید شد اما رفته رفته به مشکل بزرگی در بازار جهانی تبدیل شد. کابلهای CCA شامل یک هسته آلومینیومی درونی و روکش فلزی بیرونی، اغلب برای کویل های صوتی در هدفون یا بلندگوها، و همچنین برای برخی از برنامه های کاربردی RF و اتصال و زمینی استفاده می شود. کابل های CCA به طور قابل توجهی سبک تر از مس خالص و در عین حال قوی تر از آلومینیوم خالص هستند و این کابل‌ها جهت برخی کاربری‌های الکتریکی که موجب رفع مشکلات ناشی از استفاده از آلومینیوم خالص می‌شد، بکار گرفته شدند که به دلیل ارزان‌تر بودن آنها از کابل‌های مسی رونق یافتند.

متاسفانه، کابل CCA نیز جایگزینی ارزان برای زوج کابل های به هم تابیده شده ارتباطی است، اما آنها نباید در زیرساخت شبکه از انها استفاده شود. کابل های CCA با استانداردهای UL و TIA سازگار نیستند، چرا که در هر دو این استانداردها به هادی های مس مستحکم نیاز دارند.

استفاده از کابل های CCA به جای کابل شبکه چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اول از همه به دلیل استفاده از آلومینیوم در این کابل ها، انعطاف پذیری آن ها دیگر مانند کابل های مسی 4 زوج نیست و شعاع خمش آن ها بسیار پایین بوده که احتمال شکنندگی این کابل ها را در هنگام استفاده افزایش می‌دهد. طبق آخرین مطالعات در مقاله‌ای بدر کنفرانس  Communications Cable & Connectivity Association (CCCA) یک مدیر IT در مقاله خود از تجربهاش در استفاده از این نوع کابل‌ها نوشته بود. او پس از انکه متوجه شده بود بسیاری از این رساناها در هنگام سربندی کانکتور می‌شکنند، در تست اولیه‌ای که انجام داده بود نیز با 30 درصد شکست در لینک‌ها مواجه شده بود. او همچنین به این پی برد که با کوچک‌ترین حرکت پچ‌پنل ها یا faceplateها آلیاژهای CCA به راحتی می‌شکنند.

این را در نظر بگیرید که حتی اگر تمام تست‌های لینک‌های شما با موفقیت صورت گیرد، آلیاژ آلومینیوم در معرض هوا اکسیده خواهد شد. این امر با گذشت زمان موجب شکننده شدن کابل‌های سربندی شده می‌شود و شما به تعمیرات نیاز خواهید داشت.

اما مشکل مهمتر دیگری که الیاژ CCA برای کابل‌های شبکه بوجود می‌آورد، مقاومت بیشتر آن در مقابل مس (حدودا 55 درصد مقاومت بیشتری دارند) است که این امر اصلا برای کاربری‌های PoE خوب نیست. مقاومت DC بیشتر در طول کابل مسی باعث گرم تر شدن کابل و کاهش توان در دستگاه‌های مجهز به PoE می‌شود. اهمیت این امر هنگامی که بخواهیم از کاربری PoE+ استفاده کنیم بسیار بیشتر می‌شود.

به شما توصیه اکید می‌کنیم که اگر قصد استفاده از کاربری PoE و یا PoE+ را دارید حتما از کابل‌های Cat 6 و Cat 6.A شرکت R&M استفاده کنید و به هیچ عنوان به فکر استفاده از کابل‌های CCA نباشید.

چگونه یک کابل CCA را تشخیص دهیم؟

کابل CCA بسیار ارزان تر از کابل مستحکم مسی است و همچنین به طور قابل توجهی شکننده تر است. این کابل می تواند به راحتی توسط رنگ نقره ای در انتهای هادی ها شناسایی شود و یا سطح مس نازک بر روی هادی ها به منظور تشخیص آلومینیوم از بین برود. از دیگر نشانه های این کابل ها وزن جعبه یا حلقه های آن ها است که بسیار سبک تر از نوع مسی خالص هستند. اپلیکیش موبایل CCCA’s free CableCheck™ (که می‌توانید آن را از App store برای گوشی‌های مجهز به ios و همچنین google play برای گوشی های آندرویدی دانلود کنید) برای تشخیص کابل های CCA از کابل های مسی خالص ساخته شده است.

هدف ما از ارائه این مطلب آگاهی بیشتر شما است. شرکت R&M با بیش از 50 سال قدمت در ساخت تجهیزات پسیو شبکه، کابل هایی با کیفیت فرا تر از استاندارد تولید می‌کند که برای کاربری‌های مختلف PoE، PoE+ و PoE++ بسیار مناسب هستند.

 بدانید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.
منبع: lavancom

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید