آشنایی با فناوری RFID

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7733 بار 17 دی 1396
با وجود آن که RFID یک فناوری تائید شده از سال 1970 است اما شاید تا دو، سه سال پیش وقتی صحبت از RFID می شد، کمتر کسی پیدا می شد که درباره آن اطلاعاتی داشته باشد و یا حتی اسم آن به گوشش خورده باشد ولی در حال حاضر هر روز که می گذرد، مقالات و مطالب بیشتری در مورد این تکنولوژی جدید نوشته می شود و دامنه کاربردهای آن روز به روز بزرگتر و وسیع تر می شود. در حقیقت آر اف آی دی ترجمه مخفف عبارت شناسائی با فرکانس رادیوئی است که به عنوان جدیدترین تکنولوژی شناسائی به نحوی گسترده در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. مزایای این تکنولوژی جهت  افزایش سرعت و دقت در کلیه فرآیندهائی که نیاز به شناسائی دارد به حدی است که امروزه بسیاری از کمپانی ها و سازمان های دولتی و خصوصی در سرتاسر دنیا اقدام به انجام پروژه های بزرگ جهت بهره گیری از این تکنولوژی جهت تسریع و بهبود فرآیندهای خویش را دارند. قرارداشتن آر.اف.آی.دی در فهرست 10 تکنولوژی برتر دنیا در پنج سال گذشته خود گواهی دیگر بر اهمیت روزافزون این تکنولوژی در زمینه های مختلف زندگی بشر می باشد. این فن­آوری بدلیل مزایای بسیار برتر آن در مقایسه با سایر فن­آوری­ها، به نحوی متمایز مورد توجه قرار گرفته و هم­اکنون در دنیا، اکثر سیستم­های شناسائی با استفاده از این فن­آوری طراحی و پیاده­سازی می­گردند. تا به امروز فناوری های مختلفی به منظور شناسايی خودکار طراحی و پياده سازی شده است. کدهای ميله ای ، کارت های هوشمند ، شناسایی از طریق تشخیص صدا ، شناسایی از روی قرنیه، چشم برخی فناوری های بيومتريک ، (OCR (Optical Character Recognition و RFID (Radio Frequency Identification) نمونه هايی در اين زمينه هستند.
عملکرد RFID وابسته به دو دستگاه تگ (tag) و قرائت کننده (reader) است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیر از امواج رادیویی استفاده می کنند. به تلفیق تراش و آنتن، تگ RFID و یا فرستنده خودکار RFID گفته می شود. تراشه به کمک آنتن تعبیه شده، اطلاعات لازم جهت شناسایی آیتم مورد نظر را برای قرائت کننده ارسال می کند. قرائت کننده امواج رادیویی برگردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کند تا در ادامه امکان ارسال و پردازش داده ها برای کامپیوتر فراهم گردد.
تگ‌های RFID با استفاده از یک فرکانس و بر اساس نیاز سیستم (محدوده خوانش و محیط)، پیاده‌سازی می‌گردند. این تگ‌ها به‌صورت فعال (به همراه باطری) و یا غیرفعال (بدون باطری) اجرا می‌شوند. تگ‌های غیرفعال، توان لازم جهت انجام عملیات را از میدان تولیدشده توسط قرائت کننده می‌گیرند. قرائت کننده RFID، معمولاً به یک کامپیوتر متصل می‌شود. مسئولیت برقراری ارتباط لازم بین سیستم اطلاعاتی و تگ‌های RFID برعهده قرائت کننده RFID است.

علاوه بر تگ و قرائت کننده که به تفصیل به آن ها اشاره شد، فناوری RFID نیاز به تجهیزات دیگری هم دارد:
- انواع پیاده کننده های اطلاعات مثل پرینترها
- آنتن های تقویت کننده سیگنال
- نرم افزار مدیریت اطلاعات
- بانک اطلاعاتی
 

کاربردهای RFID:
کاربردهای RFID و راهکارهایی که این فناوری ارائه می دهد بسیار گسترده است. اما متاسفانه بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار با این راهکارها یا به طور کلی آشنایی ندارند و یا اطلاعات بسیار کمی در این زمینه دارند. بنابراین تا جا افتادن استفاده از این فناوری کارآمد در صنایع، کسب و کار و حتی زندگی روزمره راه زیادی در پیش داریم که همین امر لزوم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه را یادآور می شود.
برخی حوزه هایی که فناوری RFID برای آن ها راهکارهای جامع و کارآمدی ارائه می دهند عبارتند از:
- تامین امنیت دیتاسنترها مبتنی بر RFID
- ردیابی محصولات در خط تولید مبتنی بر RFID
- جلوگیری از سوءاتفاده های احتمالی در تعمیر و تعویض قطعات الکتریکی مبتنی بر RFID
- کنترل عبور و مرور و تردد خودروها مبتنی بر RFID
- مدیریت اموال و دارایی های شرکت ها و سازمان ها مبتنی بر RFID
- انبارداری مبتنی بر RFID
- مدیریت خط تولید تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مبتنی بر RFID
 
 منبع: ؟؟
 
 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید