چاپ این صفحه

تفاوت‌های 5G و 4G

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 3951 بار 25 دی 1397
5G که هنوز منتشر نشده، جدیدترین شبکه موبایلی است. تکنولوژی 5G در نهایت با ارائه پیشرفت در سرعت، پوشش دهی و قابلیت اطمینان جایگزین تکنولوژی 4G خواهد شد.
تمرکز اصلی و دلیل نیاز به یک شبکه به روز رسانی شده، پشتیبانی از تعداد روزافزونی از دستگاه‌هایی است که نیاز به دسترسی به اینترنت دارند و تعداد زیادی از آن‌ها به پهنای باند بسیار زیادی نیاز دارند تا به طور معمول کار کنند و 4G به سادگی همه این‌ها را برآورده نمی‌کند.

5G از انواع مختلف آنتن استفاده می‌کند، در فرکانس‌های طیف رادیویی مختلف عمل می‌کند، دستگاه‌های بسیاری را به اینترنت متصل می‌کند، تأخیر را به حداقل می‌رساند، و سرعت فوق‌العاده بالایی را فراهم می‌کند.

 

تفاوت‌های 5G و 4G
یک تفاوت اساسی 5G و 4G این است که شبکه‌های 5G از فرکانس‌های رادیویی منحصر به فردی برای دستیابی به آنچه شبکه‌های 4G نمی‌توانند انجام دهند، استفاده می کنند.
طیف رادیویی به باندهایی با خصوصیات خاصی تقسیم می‌شود و این امکان وجود دارد که از فرکانس‌های بالاتر استفاده شود. شبکه‌های 4G از فرکانس‌های کمتر از 6 گیگاهرتز استفاده می‌کنند، اما شبکه‌های 5G احتمالاً از فرکانس‌های بسیار بالاتری، در محدوده 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز استفاده خواهد کرد.
این فرکانس‌های بالا به دلایل مختلف بسیار مناسب هستند، یکی از مهم‌ترین دلیل‌ها این است که آن‌ها از یک ظرفیت بزرگ برای داده‌های سریع پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها نه تنها با داده‌های شبکه‌های موبایلی همپوشانی دارند بلکه می‌توانند در آینده برای افزایش تقاضای پهنای باند مورد استفاده قرار گیرند. این فرکانس ها بسیار جهت پذیر نیز هستند و می‌توانند در کنار سایر سیگنال‌های بی‌سیم، بدون ایجاد تداخل به کار روند.

دکل‌های 4G داده‌ها را در همه جهت‌ها می‌فرستند و این موضوع باعث هدر رفتن انرژی و توان امواج رادیویی در موقعیت‌هایی که حتی به دسترسی به اینترنت نیاز نیست، می‌شود.
5G از طول‌موج کوتاه‌تری استفاده می‌کند، بدین معنا که آنتن‌ها می‌توانند بسیار کوچک‌تر از آنتن‌های موجود باشند و با این وجود کنترل جهت‌ها به صورت دقیق انجام می‌شود. همچنین یک ایستگاه اصلی می‌تواند از آنتن‌های با چند جهت استفاده کند. این بدین معنی است که 5G تا 1000 دستگاه در هر متر بیشتر نسبت به 4G، پشتیانی می‌کند.
این‌ها همه بدین معنی است که شبکه 5G قادر خواهد بود اطلاعات فوق العاده سریع را به کاربران بسیار زیادی، با دقت بالا و تأخیر زمانی کم بفرستد.
با این حال، بسیاری از این فرکانس‌های فوق‌العاده بالا تنها در صورتی کار می‌کنند که خطوط مستقیم بین آنتن و دستگاه دریافت کننده سیگنال وجود داشته باشد. برخی از این فرکانس‌های بالا به راحتی توسط رطوبت، باران و سایر اشیا جذب می‌شوند، به این معنی که آن‌ها به اندازه کافی سفر نمی‌کنند.
به همین دلیل می‌توان انتظار داشت تعداد بیشتری از آنتن‌های کوچک که به‌طور استراتژیک برای پشتیبانی از5G قرار گرفته اند، حتی در صورت نیاز در هر اتاق یا ساختمان، وجود داشته باشد. احتمالاً تعدادی ایستگاه تکرار خواهند شد تا امواج رادیویی را تا حد امکان برای فراهم کردن پشتیبانی 5G با دامنه‌های طولانی برسانند.
تفاوت دیگر 4G و 5G این است که شبکه‌های 5G راحت‌تر نوع داده‌های مورد نیاز را درک می‌کنند و قادر خواهند بود در مواردی که استفاده نمی‌شوند یا به نرخ پایین‌تری برای دستگاه‌های خاصی نیاز دارند، به حالت با قدرت پایین‌تری تغییر یابند. اما برای چیزهایی مانند انتشار ویدئوهای HD از حالت با قدرت بالاتر استفاده کنند.

منبع: لاوان ارتباط