گوگل بخش‌هایی از آدرس را در مرورگر گوگل کروم پنهان می‌کند

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1517 بار 12 مرداد 1398
گوگل در به‌روزرسانی جدید کروم، بخش‌هایی از آدرس را در نوار آدرس نمایش نمی‌دهد. این تغییر با واکنش منفی کاربران و توسعه‌دهندگان روبه‌رو شده است.
اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که نوار آدرس (که گوگل آن را Omnibox می‌نامد) کمی خلوت‌تر از همیشه به‌نظر می‌آید. این بدین خاطر است که گوگل تصمیم گرفته تا دیگر زیردامنه‌های بدیهی مانند پیشوندهای «www» و «https» و همچنین پیشوند «m» درمورد صفحات موبایلی را در آدرس‌ها نمایش ندهد.
این به‌روزرسانی اکنون در کروم ۷۶ برای دستگاه‌های موبایلی و دسکتاپ عرضه شده است. گوگل ادعا می‌کند که نمایش تنها بخشی از آدرس که خود کاربر تایپ کرده است، کروم را ساده‌تر و دسترسی را راحت‌تر می‌کند؛ ادعایی که کاربران و توسعه‌دهندگانی که دغدغه‌ی امنیت را دارند، با آن موافق نیستند.       

پس از انجام این به‌روزرسانی، برای مشاهده‌ی اینکه آیا یک وب‌سایت از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند و درنتیجه ارتباط بین مرورگر شما و سرور رمزنگاری‌شده است یا خیر، باید در دستگاه‌های دسکتاپ دوبار و در ‌گوشی‌های موبایل یک‌بار روی آدرس کلیک کنید. 

اولین تلاش گوگل برای کوتاه‌کردن آدرس‌ها، در ماه سپتامبر و در نسخه‌ی ۶۹ کروم بود؛ تغییری که به‌دلیل دریافت بازخوردهای منفی دوباره بازگردانده شد. 

یکی از توسعه‌دهندگانی که از این تغییر ناراضی بود، نوشت: 

با نوار آدرس کاری نداشته باشید! بسیاری از توسعه‌دهندگان از زیردامنه‌های مختلف برای توسعه‌ی سایت‌ها یا ایجاد تمایز میان قابلیت‌های مختلف و تست a/b استفاده می‌کنند. تنظیمات DNS برای دو آدرس www.domain.com و domain.com لزوما به یک سرور متصل نمی‌شود.  

کاربر دیگری نوشته بود: 

پنهان‌کردن بخش‌هایی از آدرس موجب می‌شود که کاربران، دیگر از کامل‌ و دقیق بودن اطلاعات نمایش‌داده‌شده توسط مرورگر مطمئن نباشند. هیچ‌کس نمی‌خواهد فکر کند که کامپیوترش به او دروغ می‌گوید؛ اما این دقیقا احساسی است که بسیاری از کاربران نسبت‌به این اتفاق خواهند داشت. 

با این‌ حال، به‌نظر می‌رسد که شرکت مذکور تصمیم گرفته درنهایت تصمیم خودش را عملی کند. مدیر محصول امنیتی کروم، امیلی شِکتر (Emily Schechter) گفته‌ است: 

تیم کروم ارزش بسیاری برای سادگی، راحتی استفاده و امنیت رابط‌های کاربری قائل است. به‌منظور بهبود خوانایی و فهم آدرس‌ها و همچنین جلوگیری از کاهش تمرکز بر دامنه‌ی قابل‌ثبت، ما بخش‌هایی از آدرس را که برای بیشتر کاربران کروم اهمیتی ندارد، پنهان می‌کنیم.

نسخه‌ی اخیر کروم درصورت مراجعه به وب‌سایتی که به‌جای HTTPS از HTTP استفاده می‌کند، عبارت «Not Secure» را در Omnibox نمایش می‌دهد تا بدین ترتیب، کاربران از وضعیت امنیتی وب‌سایتی که به آن متصل هستند، آگاه شوند؛ هرچند که این قابلیت توسعه‌دهندگان را راضی نمی‌کند. باید دید که آیا واکنش منفی کاربران، گوگل را مجاب می‌کند تا این تغییرات را برای بار دوم بازگرداند یا خیر. 

منبع: آرش مشیرنیا- زومیت

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید