نوار ابزار گوگل کروم میزبان گزینه‌ پخش یا متوقف‌ساختن محتوای چندرسانه‌ای می‌شود

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1604 بار 15 تیر 1398
قابلیت جدید گوگل کروم که از آن با نام GCM یاد می‌شود، به کاربر امکان می‌دهد محتوای صوتی یا ویدیویی پخش‌شده در مرورگر را به‌راحتی یک کلیک متوقف کند یا پخش آن را ادامه دهد.
مهندسین مرورگر کروم از مدتی پیش کار روی یک دکمه‌ی مخصوص پخش و متوقف‌ساختن ویدئو را برای بخش تول بار آغاز کرده‌اند. قرارگیری دکمه‌ی پخش ویدئو در بخش نوار ابزار می‌تواند به کاربران کمک کند تا محتوای چندرسانه‌ای پخش‌شده در مرورگر را راحت‌تر مدیریت کنند. این تولبار وابسته به تب نیست و این یعنی حتی اگر آن تب که ویدئو در آن پخش می‌شود را نیز در جلوی خود نداشته باشید، باز هم می‌توانید ویدیوی آن را پخش یا متوقف کنید.

از این قابلیت جدید به‌عنوان Global Media Controls (یا به‌اختصار GMC) یاد می‌شود و از اوایل هفته‌ی جاری در نسخه‌ی آزمایشی کروم رؤیت شده است. دکمه‌ی موردبحث در حال حاضر در سمت راست نوار URL مرورگر ظاهر می‌شود.دکمه‌ی GCM گوگل کروم به‌زودی فعال می‌شودبا کلیک روی این دکمه، یک پنجره‌ی شناورِ کشویی به‌سمت پایین باز می‌شود و به کاربر امکان می‌دهد که ویدیویِ درحال پخش را متوقف کند یا پخش آن را ادامه دهد. 

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته توسط وب‌سایت ZDNet، این دکمه‌ی مخصوص هم با محتوای ویدیویی و هم با محتوای صوتی کار می‌کند. درضمن اگر چند پنجره‌ی کروم را نیز باز کرده باشید، این دکمه با تمامی آن‌ها همگام‌سازی می‌شود. این یعنی کاربر می‌تواند ویدیویی را که در پنجره‌ی دیگری در حال پخش است، به‌راحتی از طریق این دکمه متوقف کند یا پخش آن را ادامه دهد.

گزینه‌ی GCM گوگل کروم قرار است به‌زودی به نسخه‌های دسکتاپ کروم برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس قرار گیرد. فعلا از انتشار این قابلیت برای کروم OS سخنی به میان نیامده است، بااین‌حال کار کردن GCM در کروم OS هم بسیار محتمل به نظر می‌رسد. 


بد نیست بدانید که در حال حاضر این قابلیت شدیدا دچار باگ است و تقریبا هر بار که بخواهید با آن کار کنید، گوگل کروم کرش می‌‌کند. بدیهی است که انتظار داریم این قابلیت به‌هنگام عرضه‌ی نهایی، بدون مشکل روی پلتفرم‌های مقصد کار کند. در حال حاضر تاریخ انتشار مشخصی برای دکمه‌ی GCM در دسترس نیست. از طرفی نحوه‌ی دردسترس‌قرارگیری این دکمه برای کاربران نیز فعلا نامشخص است. گرچه GCM قابلیتی نبود که کاربران زیادی خواستار اضافه‌شدن آن به کروم باشند، اما شکی نداریم که کاربردی‌بودنش باعث پرطرفدارشدن آن می‌شود.

اگر به‌خاطر داشته باشید، در پاییز سال ۲۰۱۸ بود که گوگل به‌طور رسمی خبر داد کاربران کروم دیگر نمی‌توانند با کلیک روی آیکون اسپیکر کنار تب‌های شامل محتوای چندرسانه‌ای، آن تب را میوت کنند. گفتنی است کاربران همچنان می‌توانند با راست‌کلیک‌کردن روی هر تب و انتخاب گزینه‌ی مربوطه، آن را میوت کنند؛ بااین‌حال در آن زمان کاربران زیادی به‌خاطر اتخاذ این تصمیم، از گوگل ناراحت بودند.GCM فعلا با باگ‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کندطی چند ماه اخیر، کاربران به‌دفعات از گوگل خواسته بودند که این قابلیت را دوباره فعال کند تا بتوانند به‌سادگی و با تنها یک کلیک، به میوت کردن تب‌ها بپردازند. اما ظاهرا گوگل به‌جای فعال‌سازی دوباره‌ی این قابلیت، تصمیم گرفته با قابلیت جدیدی به استقبال کاربران بیاید. 

قابلیت جدید GCM کاربرد بیشتری نسبت به آیکن اسپیکر کنار تب‌ها دارد؛ زیرا کاربر برای متوقف کردن ویدئو دیگر مجبور نیست تبی را که ویدئو در آن پخش می‌شود پیدا کند؛ این بار تنها کلیک روی گزینه‌ی GCM در تولبار کافی است. کاربران نسخه‌ی Canary کروم به‌منظور فعال‌سازی این قابلیت می‌توانند به آدرس chrome://flags/#global-media-controls مراجعه کنند. 

نویسنده: مبین احمدی - زومیت

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید