راهکارهای افزایش عمر UPS

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1994 بار 12 تیر 1398
تمامی تجهیزات الکترونیکی برای داشتن عمر مفید بالا، نیازمند توجه در نگهداری و استانداردهای این کار هستند. UPS و باتری UPS از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله با نکات مهم در نگهداری و افزایش عمر UPS و باتری UPS آشنا می‌شویم.

نکات مهم در نگهداری و افزایش عمر UPS و باتری UPS

انتخاب UPS با توان بالاتر باعث می‌شود یو پی اس از حداکثر توانش استفاده نکند و در نتیجه UPS، عمر بیشتری خواهد داشت.
UPS های آنلاین، به دلیل ماهیتشان، مدام در حال کار هستند در نتیجه فرسودگی در قطعات در این نوع UPS بیشتر است پس با توجه به مورد مصرف، بهتر است یو پی اس آفلاین یا اینترکتیو تهیه کنید تا هزینه‌ها کم‌تر شود. از جمله موارد مصرف UPS های آنلاین، در کنار ژنراتورهاست و باید قطعاتی با کیفیت بالا که البته پرهزینه است استفاده شود.
مطابق با نیازها و شرایطی که در کاتالوگ UPS آمده، از دستگاه استفاده و نگهداری کنید. مثلا دمای محیطی که UPS در آن نصب می‌شود با دمای تایید شده برای آن یکی باشد چرا که عدم رعایت این محدوده دما، باعث کم شدن عمر یو پی اس و باتری آن می‌شود.
به صورت دوره‌ای، UPS را سرویس و شارژ نمایید.

عوامل موثر در طول عمر باتری UPS

عوامل موثر در طول عمر باتری یو پی اس به سه دسته تقسیم می‌شود:

دمای محیط
کیفیت شارژ باتری
دفعات و عمق شارژ

پارامتر دما، موثر در عمر باتری

دمای محیط از عوامل موثر در ظرفیت و طول عمر باتری است و توصیه می‌شود باتری ها را در گرمای بالای 20 یا 30 درجه نگه ندارید به همین منوال هم نگهداری باتری در مجاورت عوامل گرمازا مانند نور خورشید و مکان‌های بسته توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد ما در دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا، استفاده از باتری های نیکل کادمیوم است اما در شرایطی که تغییرات دما زیاد نیست، استفاده از باتری های سرب اسیدی به‌صرفه‌تر است زیرا در مقایسه باتری نیکل کادمیوم 10 تا 15 برابر قیمت کم‎تری دارد ولی در عوض عمر کم‌تری هم داراست.

هر چه دما کمتر، عمر باتری بیشتر.

قرار دادن هر نوع وسیله روی UPS، باعث اختلال در تبادل حرارت سی پی یو با محیط می‌شود در نتیجه طول عمر UPS و باتری UPS کم می‌شود.

محیطی که UPS در آن نصب می‌شود باید به دور از گرد و غبار باشد چرا که تبادل حرارت را با اختلال مواجه می‌کند و باعث کم شدن طول عمر آن می‌شود. بررسی و انجام سرویس‌های دوره‌ای در این زمینه راهگشاست.
پارامتر عمق دشارژ و دفعات شارژ، موثر در عمر باتری

نکته مهم درباره باتری ها این است که تعداد سیکل مجاز شارژ برای هر باتری مشخص است که در کاتالوگ مربوط به باتری موجود است. عمر باتری با هر بار شارژ و دشارژ، کم می‌شود تا به عدد سیکل مجاز شارژ برسد. در این صورت ظرفیت کامل باتری قابل استفاده نیست و جریان‌دهی کم شده و در نهایت کارایی آن کاهش می‌یابد. اینجاست که عمر باتری تمام شده و باید آن را عوض کرد.

پارامتر موثر در افزایش عمر باتری، DOD یا Depth of Discharge است. با کاهش DOD، عمر باتری افزایش می‌یابد یعنی هر چه دفعات و عمق دشارژ بیشتر باشد، عمر باتری کم می‌شود. DOD در واقع درصد دشارژ شدن باتری است. به عنوان مثال اگر 35 درصد شارژ باتری استفاده شود یعنی DOD برابر با 35 باشد، نسبت به زمانی که 60 درصد شارژ باتری استفاده شود یعنی DOD برابر با 60 باشد، عمر باتری یک تا دو سال بیشتر خواهد بود. اگر عمق دشارژ برابر با 80 باشد، عمر باتری ممکن است به 6 ماه هم کاهش یابد.
شارژر باتری، موثر در عمر باتری

برق شهری، متناوب است و تجهیزات الکترونیکی از برق متناوب استفاده می‌کنند اما تمامی باتری ها برق مستقیم تولید می‌کنند، بنابراین قسمتی از یو پی اس به نام شارژر (Charger)، کار تبدیل برق متناوب به برق مستقیم را برای شارژ باتری ها انجام می‌دهد. با توجه به اینکه برق شهری از نوع جریان متناوب است و برق مورد استفاده باتری‌ها، جریان مستقیم، بخشی از UPS ها، به عنوان شارژر، وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را برعهده دارد.

شارژر UPS از موارد بسیار مهم و موثر در طول عمر باتری UPS است.
ولتاژ شارژر UPS با ولتاژ باتری یو پی اس برابر است. ولتاژ ایجاد شده در خروجی شارژر یو پی اس، باتری را شارژ می‌کند. این ولتاژ بین 13.4 و 13.7 است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ولتاژ باتری های معمولی 12 ولت است.

شارژ باتری مطابق منحنی شارژ انجام می‌شود یعنی مقدار جریانی که شارژر به باتری می‌دهد در ابتدا زیاد است و به مرور کم می‌شود و وقتی شارژ باتری کامل شود جریان ورودی به باتری به کمترین میزان خواهد رسید.

شارژ UPS باید با توجه نوع باتری UPS انتخاب شود. ممکن است باتری از نوع لیتیومی یا اسیدی باشد.

منبع: فالنیک
 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید