تبدیل هاردیسک‌های داخلی به خارجی

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1869 بار 08 تیر 1398

هارددیسک‌های داخلی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که درون کیس کامپیوترها قرار گرفته و با اتصال کابل برق به هارددیسک و اتصال کابل داده به هارددیسک و مادربورد قابل استفاده باشند. اما به دلایل مختلفی برخی از کاربران ترجیح می‌دهند، هارددیسک داخلی را به عنوان یک هارددیسک خارجی استفاده کنند. اگر تاکنون تصور می‌کردید که چنین کاری امکان‌پذیر نیست، در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که این‌کار عملی است.هارددیسک‌های سنتی و حافظه‌های حالت جامد (SSD) اصلی‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات روی کامپیوترهای شخصی هستند. هر یک از این دو رسانه ذخیره‌سازی انواع مختلفی دارند. اما در حالت کلی به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. رسانه‌های ذخیره‌ساز داخلی برای جایگذاری درون کیس کامپیوتر، لپ‌تاپ‌ها و سرورها در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که نوع خارجی به دلیل قابل حمل بودن و به منظور اتصال به دستگاه‌های مختلف خریداری می‌شود. (لازم به توضیح است که شما یک هارددیسک خارجی را تنها زمانی می‌توانید به تلویزیون هوشمند یا گوشی هوشمند خود وصل کنید که هارددیسک به صورت FAT32 فرمت شده باشد، در غیر این صورت اگر فرمت‌بندی هارددیسک به شکل NTFS باشد، دستگاه‌های اندرویدی قادر به شناسایی دستگاه نیستند.)

تبدل هاردیسک داخلی به خارجی با هدف صرفه‌جویی اقتصادی

هارددیسک‌ها به دو صورت داخلی و خارجی قابل استفاده هستند. مزیت اصلی هاردیسک‌های خارجی در قابل حمل بودن و مقاومت بالای آن‌ها در برابر شوک الکتریکی و ضربه است. (البته همه هارددیسک‌های خارجی این‌گونه نیستند.) هارددیسک‌های داخلی به دلیل ساختار داخلی خود در برابر ضربات یا نوسانات شدید الکتریکی حساسیت بیشتری دارند و یک ضربه ناخواسته باعث می‌شود تا هد دیسک آسیب ببنید. اگر یک هارددیسک داخلی خریداری کرده‌اید و فرد منظمی هستید و اطمینان دارید اگر هارددیسک داخلی را روی میز کاری خود قرار دهید، صدمه‌ای به آن وارد نمی‌شود و وسیله‌ای روی آن قرار نمی‌دهید، بد نیست به عنوان یک هارددیسک خارجی از آن استفاده کنید. این راهکار صرفه‌جویی خوبی برای شما به همراه دارد. شما برای خرید یک هارددیسک 2 ترابایتی خارجی باید چیزی در حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بسته به برند سازنده هزینه کنید، در حالی که یک هارددیسک داخلی 2 ترابایتی مدل وسترن دیجیتال آبی با قیمتی در حدود 600 هزار تومان قابل خریداری است که در مجموع با خرید مبدل برای آن قیمت تمام شده برابر با 700 هزار تومان خواهد بود که به لحاظ اقتصادی یک تفاوت قیمت 500 هزار تومان را به همراه دارد.

برای آن‌که بتوانید یک هارددیسک داخلی را به سامانه‌های مختلفی از طریق کابل USB متصل کنید، راهکارهای مختلفی وجود دارد که این مقاله سه مورد از آن‌ها را بررسی کرده است.

راهکار اول، مبدل مقرون به صرفه تبدیل SATA و IDE به USB

ساده‌ترین و ارزان‌ترین روشی که برای اتصال هارددیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد به کامپیوترهای امروزی در اختیارتان قرار دارد، به‌کارگیری یک مبدل است. کاری که یک مبدل انجام می‌دهد، این است که کابل SATA یا IDE را به یک کابل USB تبدیل می‌کند. درایوهای جدید دارای پورت ساتا هستند که شیار آن شبیه به حرف L است. هارددیسک‌های قدیمی این پورت را به شکل یک مستطیل کشیده شده دارند که پین‌های زیادی روی آن قرار دارد. مبدل‌های USB برای تبدیل هر دو نوع پورت به یو‌اس‌بی در بازار وجود داشته و قیمت چندان بالایی نیز ندارند. به‌طور مثال، مبدل SATA و IDE به USB 2.0 مدل 52x که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به قیمتی در حدود 102 هزار تومان به فروش می‌رسد.

لازم به توضیح است که برخی از مبدل‌ها برای تامین برق موردنیاز هارددیسک به آداپتور نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به جای آن‌که یک کانکتور یو‌اس‌بی داشته باشند، مجهز به دو کانکتور یو‌اس‌بی هستند که برق موردنیاز هارددیسک را از دو پورت یو‌اس‌بی کامپیوتر دریافت می‌کنند. در چنین مدل‌هایی در زمان اتصال هارددیسک به کامپیوتر دو پورت یو‌اس‌بی کامپیوتر اشغال می‌شود. شکل زیر نمونه‌ای از مبدل بدون آداپتور را نشان می‌دهد که به قیمتی در حدود 53 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در هر دو حالت هارددیسک داخلی به عنوان یک هارددیسک خارجی توسط سیستم شناسایی شده و قابل استفاده است. نکته مهمی که در زمان خرید مبدل باید به آن توجه داشته باشید به نوع درگاه یو‌اس‌بی است. در صورت امکان سعی کنید مبدل‌هایی که پورت یو‌اس‌بی آن‌ها از نوع USB 3.0 بوده و به شکل آبی رنگ قابل تشخیص هستند را خریداری کنید تا سرعت انتقال و دریافت اطلاعات کاهش پیدا نکند.

راهکار دوم، خریداری باکس هارددیسک داخلی

روش دیگری که پیش روی شما قرار دارد، خریداری یک باکس هارددیسک و قرار دادن هارددیسک درون باکس است. با این‌کار هارددیسک داخلی به صورت یک هارددیسک خارجی قابل استفاده است.  باکس هارددیسک در حقیقت محفظه‌ای است که مدار لازم برای تبدیل ساتا به یو‌اس‌بی درون آن تعبیه شده است. البته باکس فوق به دلیل این‌که همه مولفه‌های لازم برای اتصال را درون خود جای داده است، راهکاری گران‌قیمت‌تر نسبت به نمونه قبل است. در حال حاضر باکس فوق با قیمتی در حدود 364 هزار تومان به فروش می‌رسد. شکل زیر باکس فوق را همراه با هارددیسکی که درون آن قرار گرفته است نشان می‌دهد.

‌درست است که روش فوق کمی گران‌تر از گزینه قبلی است، اما در درازمدت مزیت بیشتری برای شما به همراه دارد، زیرا یک پوشش ژله‌ای، پلاستیکی یا فلزی ایمن برای هارددیسک شما ارائه کرده و اجازه نمی‌دهد، ذرات گرد‌وغباری که روی میز کامپیوتر قرار گرفته است روی بورد پشت هارددیسک بنشیند و از طرفی جایگزین کردن هارددیسک‌ها درون آن نیز کار چندان پیچیده و سختی نیست. در زمان خرید فقط دقت کنید برخی از مدل‌ها ممکن است ارتفاع بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند و همچنین هارددیسک‌های 2.5 و 3.5 اینچی نیز ابعاد یکسانی ندارند.

راهکار سوم، داک هارددیسک

سومین راهکار که پیشرفته‌تر از دو گزینه دیگر است، داک تبدل ساتا و IDE به یو‌اس‌بی است. داک هارددیسک بیشتر برای اتصال همزمان چند درایو به یک سیستم استفاده شده و در اغلب موارد از هارددیسک‌های مجهز به پورت‌های IDE نیز پشتیبانی نمی‌کند. داک‌های تولید شده از سوی شرکت ORICO کیفیت خوبی داشته و ایمن‌ترین و ساده‌ترین راهکار تبدیل هارددیسک‌های داخلی به خارجی هستند. منتها این داک‌ها به دلیل قیمت‌های بالایی که دارند برای کاربردهای حرفه‌ای توصیه می‌شوند. داک‌های فوق بسته به درگاه‌هایی که دارند همچون USB 3.0، Type-C و eSATA قیمت آن‌ها از 500 هزار تومان شروع شده و به چند میلیون تومان نیز می‌رسد. تصاویر زیر داک ORICO را از زوایای مختلف نشان می‌دهد.

مدل دیگری از این داک‌ها در تصویر زیر نشان داده شده است.

نویسنده: حمیدرضا تائبی- شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید