چاپ این صفحه

عیب‌یابی اشتراک‌گذاری فایل در شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1697 بار 11 خرداد 1398

اگر در زمان پیکربندی اشتراک‌گذاری فایل در یک شبکه مایکروسافت ویندوز با مشکل مواجه شده‌اید دلایل مختلفی می‌تواند برای آن وجود داشته باشد که از جمله آن می‌توان به درست نبودن یا ناسازگاری نام کامپیوترها و نام کارگروه شبکه، انتخاب پروتکل نادرست، آدرس آی‌پی و ساب نت نادرست، فعال نبودن سرویس شبکه در ویندوز، جلوگیری از ارتباط کامپیوترها توسط فایروال‌ها و اشتراک گذاری نادرست محتوا اشاره کرد.برای بررسی مشکل اشتراک گذاری فایل در شبکه ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید.

هر کدام از کامپیوترها را به درستی نامگذاری کنید

در یک شبکه ویندوز نظير به نظير، هر کدام از کامپیوترها باید اسامی‌ منحصر به فرد خود را داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که هر کامپیوتر موجود در این شبکه نام مخصوص به خود را داشته و از ضوابط و توصیه‌های نامگذاری مایکروسافت پیروی کند. برای مثال از گذاشتن فاصله در اسامی‌ کامپیوترها اجتناب کنید: ویندوز 98 و نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز از به اشتراک گذاری فایل با کامپیوترهایی که در نام خود از فاصله استفاده کرده‌اند پشتیبانی نمی‌کند. همچنین در نامگذاری کامپیوتر باید به طول نام، حروف بزرگ و کوچک در نام و استفاده از کاراکترهای خاص نیز دقت داشته باشید.

کارگروه (یا دامنه) را به درستی نامگذاری کنید

هر کامپیوتر ویندوز به یک کارگروه (Workgroup) یا دامنه (Domain) تعلق دارد. شبکه‌های خانگی و شبکه‌های محلی کوچک از کارگروه استفاده می‌کنند، در حالی که شبکه‌های تجاری بزرگ با دامنه‌ها کار می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که تمام کامپیوترهای موجود در یک کارگروه از نام کارگروه یکسان استفاده کنند. هر چند به اشتراک گذاری فایل بین کامپیوترهای متعلق به کارگروه های مختلف نیز امکان پذیر است، اما چنین کاری دشوارتر و مستعد خطای بیشتری نیز هست. در شبکه‌های ویندوز مبتنی بر دامنه نیز باید مطمئن شوید كه هر کامپیوتر به نام دامنه درست ملحق شده باشد.

TCP/IP را روی هر کامپیوتر نصب کنید

TCP/IP متداول‌ترین پروتکل شبکه برای پیکربندی یک شبکه لن ویندوز است. در برخی شرایط این امکان وجود دارد که برای به اشتراک گذاری فایل در ویندوز از پروتکل‌های NetBEUI و IPX/SPX هم استفاده کرد. اما این نوع از پروتکل‌ها معمولا قابلیت‌های اضافی فراهم شده توسط TCP/IP را ارائه نمی‌کنند. همچنین حضور آنها ممکن است مشکلات فنی مختلفی را نیز برای شبکه فراهم کند. اکیدا توصیه می‌شود روی هر کدام از کامپیوترها TCP/IP را نصب کنید و هر زمان که ممکن است NetBEUI و IPX/SPX را پاک کنید.

تنظیم آدرس آی‌پی و ساب نت صحیح

در شبکه‌های خانگی و سایر شبکه‌های محلی که از یک روتر یا کامپیوتر گیت وی استفاده می‌کنند، تمام کامپیوترها باید روی یک ساب نت یکسان کار کرده و هر کدام آدرس آی‌پی منحصر به فرد خود را داشته باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که subnet mask در تمام کامپیوترها روی یک مقدار یکسان تنظیم شده باشد. subnet mask در شبکه‌های خانگی معمولا روی 255.255.255.0 تنظیم می‌شود. سپس مطمئن شوید كه هر کامپیوتر یک آدرس آی‌پی یکتا و مخصوص به خود را دارد.

مطمئن شوید كه File and Printer Sharing for Microsoft Networks نصب شده باشد

File and Printer Sharing for Microsoft Networks یک سرویس شبکه در ویندوز است. این سرویس باید روی یک آداپتور شبکه فعال باشد تا آن کامپیوتر بتواند در به اشتراک گذاری فایل مشارکت داشته باشد. با مراجعه به بخش properties آداپتور شبکه ببینید آیا نام این سرویس در فهرست آیتم‌های نصب شده قرار دارد و کادر انتخاب کنار آن تیک خورده است یا خیر.

فایروال‌ها را به طور موقت غیرفعال كنيد

قابلیت Internet Connection Firewall (ICF) در کامپیوترهای ویندوز اکس پی در به اشتراک گذاری فایل بین دو کامپیوتر اختلال ایجاد می‌کند. هر کامپیوتر ویندوز اکس پی در شبکه که قصد به اشتراک فایل با سایر کامپیوترهای موجود در شبکه را دارد باید اطمینان حاصل کند که سرویس ICF در حال اجرا نباشد. پیکربندی نادرست محصولات فایروال ثالث نیز می‌تواند در فرآیند به اشتراک گذاری اختلال ایجاد کند. برای بررسی این موضوع فایروال خود را به طور موقت غیرفعال كنيد و ببینید آیا مشکل به اشتراک گذاری فایل برطرف می‌شود.

مطمئن شوید كه فایل‌های خود را به درستی به اشتراک گذاشته باشید

برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها در شبکه ویندوز، حداقل یک شبکه اشتراکی باید تعیین شود. اسامی‌ اشتراکی که با نشان دلار ($) به پایان رسیده‌اند در فهرست فولدرهای به اشتراک گذاشته شده ظاهر نخواهند شد (اگر چه هنوز هم می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد). اطمینان حاصل کنید که محتوای به اشتراک گذاشته شده به درستی در شبکه تعریف شده باشد. از توصیه مایکروسافت برای نامگذاری محتوای اشتراکی پیروی کنید.

منبع: lifewire

نویسنده: محسن آقاجانی- شبکه