چاپ این صفحه

تفاوت های بین SNMP vs SMTP

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2208 بار 26 خرداد 1397

در عرصه شبکههای کامپیوتری، مجموعه پروتکلهای متناقض زیادی وجود دارد. در این میان TCP / IP پروتکلی است که بیشترین میزان استفاده در جهان را دارد. SNMP و SMTP پروتکلهایی هستند که با مجموعه پروتکل TCP / IP استفاده می‌شوند. در شرایط کلی، این به این معنا است که این دو پروتکل در چگونگی ارتباط دو دستگاه با یک دیگر در یک شبکه شبیه به اینترنت نقش ایفا می‌کنند. آنها به شیوهای کار می‌کنند که یکی بتواند از طریق سطح SNMP Managers سرورهای SMTP و MTA را کنترل کند. علاوه بر این، SNMP Managerها قادر هستند تا از طریق سرورهای ایمیل SMTP پیام ارسال کنند.TCP / IP پروتکلی است که بیشترین میزان استفاده در جهان را دارد. این به دلیل آن است که این پروتکل در زمان مناسب تحت نسخه مناسب منتشر شد و این مجموعه شامل تعدادی پروتکل بود که نیازهای آن روزها را برآورده می‌ساخت. ویژگی متمایز در مورد یک مجموعه پروتکل این است که شما می‌توانید پروتكل‌های جديد را به آن اضافه کنید. در نتیجه یک مجموعه پروتکل که از گذشته مورد استفاده بوده است هرگز منقضی و بلااستفاده نخواهد شد مگر این که یک تغییر عمده در این مجموعه پروتکل رخ دهد. SNMP و SMTP پروتکل‌هایی هستند که با مجموعه پروتکل TCP / IP استفاده می‌شوند. در شرایط کلی، این به این معنا است که این دو پروتکل در چگونگی ارتباط دو دستگاه با یک دیگر در یک شبکه شبیه به اینترنت نقش ایفا می‌کنند.

پروتکل‌های SNMP و SMTP توسط کارگروه مهندسی اینترنت (به اختصار IETF) از طریق RFC 1157 و RFC 821 معرفی شد. RFC در واقع روشی است برای دریافت ورودی‌ها از طرفین ذینفع که پس از بررسی و اصلاح توسط متخصصین به عنوان یک استاندارد معرفی می‌شود. SNMP و SMTP دو نمونه از این نوع استاندارد هستند.

SNMP

SNMP سر نام عبارت Simple Network Management Protocol یا پروتکل مدیریت ساده شبکه است. همانگونه که از نام آن مشخص است، این پروتکل دستگاه‌های گوناگونی که به یک شبکه TCP / IP متصل شده است را مدیریت می‌کند. سه سطح در این پروتکل وجود دارد. SNMP Manager, SNMP Agent و Managed Device. SNMP Manager اساسا یک کنترل کننده است در حالی که SNMP Agent نقش یک رابط را بین دستگاه‌ها و شبکه ایفا می‌کند. Managed Device نیز دستگاهی است که توسط SNMP Manager و SNMP Agent کنترل می‌شود.

فرآیند اتصال و ارتباط توسط مجموعه‌ای از فرامینی که در بطن این پروتکل گنجانده شده است انجام می‌شود. این فرامین باید توسط هر سه سطح از این پروتکل قابل فهم باشد تا بتوان ارتباطات را برقرار کرد. برای نمونه، با استفاده از فرمان GET، سطح SNMP Manager می‌تواند اطلاعات را از یک دستگاه به دست آورد. Managed Devices ممکن است شامل کامپیوترها، روترها، سرورها و سویچ‌ها باشد.

SMTP

SMTP سرنام عبارت Simple Mail Transfer Protocol یا پروتکل انتقال ساده ایمیل است. این پروتکل با استفاده از یکسری متد در بستر اینترنت به ارسال و دریافت ایمیل از یک کلاینت به کلاینت دیگر می‌پردازد. این پروتکل محدوده گسترده‌ای را پوشش می‌دهد که از سرورهای ایمیل تا اپلیکیشن‌هایی که از آنها برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می‌شود را در بر می‌گیرد. وقتی شما یک ایمیل می‌نویسید و آن را ارسال می‌کنید، کلاینت SMTP با سرور ایمیل ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوط به ایمیل و مقصد را تایید می‌ کند. سپس سرور SMTP ایمیل شما را به مقصد ارسال می‌کند و کلاینت SMTP مقصد به همین شیوه فرآیند دریافت ایمیل را مدیریت می‌کند.

در اصل شما می‌توانید بهSMTP  به عنوان یک سرویس که ایمیل‌های ورودی و خروجی شما را به شکلی امن در بستر اینترنت اداره می‌کند نگاه کنید. نسخه‌های پیشرفته از همین پروتکل نیز وجود دارد که برای استفاده توسط Mail Transfer Agents (MTA) به کار گرفته می‌شود که نقش یک پراکسی بین اپلیکیشن‌های ارسال و دریافت ایمیل را ایفا می‌کند.

جمع بندی

SNMP و SMTP دو استاندارد هستند که برای رسیدن به دو وظیفه مختلف با هم همکاری می‌کنند. آنها به شیوه‌ای کار می‌کنند که یکی بتواند از طریق سطح SNMP Managers سرورهای SMTP و MTA را کنترل کند. علاوه بر این، SNMP Managerها قادر هستند تا از طریق سرورهای ایمیل SMTP پیام ارسال کنند.

منبع: differencebetween