راهنمای محاسبه پهنای باند یک سازمان

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 3249 بار 26 خرداد 1397

امروزه کسب‌وکارها روی پهنای‌باند اجرا می‌شوند. هر کسب‌وکار مدرنی به اینترنت پر سرعت نیاز دارد تا بتواند به طور موثری برنامه‌هایش را پیش ببرد و بهره‌وری بالایی به دست بیاورد. یک ارتباطات اینترنت سریع می‌تواند کسب‌وکاری را به طور دائم به مشتریانش وصل کند و در بازار رقابتی و نفس‌گیر دهه اخیر، زنده نگه دارد. برعکس، یک اینترنت ضعیف می‌تواند عامل اصلی شکست و از دست دادن بازار باشد. بسیاری از کسب‌وکارها بدون اینترنت پرسرعت و دسترسی راحت و پایدار به اینترنت بدون تاخیر، قابل تصور نیستند و اصلا وجود خارجی ندارند. نقش پهنای‌باند در شرکت‌های تجاری و سازمان‌ها آن‌قدر پررنگ و حیاتی است که مدیران حاضرند برایش هزینه‌های زیادی متحمل شوند و از شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت می‌خواهند که این پهنای‌باند را برایشان تضمین کنند.اما چگونه مدیران باید بدانند به چه اتصال اینترنتی نیاز دارند؟ به زبان دیگر، پهنای‌باند کافی برای تمام کسب‌وکارشان چقدر است؟ پهنای‌باندی که همه کارمندان و دستگاه‌های لازم به اینترنت وصل شوند و به راحتی و با سرعت بالا کارشان را انجام دهند و برای مواردی مانند پشتیبان‌گیری، انتقال فایل، استریم ویدیو و صدها جور کار دیگر روی بستر شبکه و اینترنت؛ مشکلی پیش نیاید. اشتباه در پیش‌بینی و محاسبه دقیق و صحیح پهنای‌باند مورد نیاز می‌تواند چالشی بزرگ‌تر برای یک سازمان به وجود بیاورد و هزینه‌ها و منابع زیادی از دست برود.
اگر مدیران یا مسئول بخش فنی شرکت‌ها نتوانند محاسبه دقیقی از پهنای‌باند اینترنت داشته باشند؛ قاعدتا اینترنت دریافتی کند خواهد بود یا بیش از اندازه سریع و زیاد که موجب اتلاف منابع و مهم‌تر از آن، هزینه‌های میلیون تومانی ماهیانه می‌شود. هر کسب‌وکار به یک پهنای‌باند مشخص نیاز دارد؛ نه بیشتر و نه کمتر. مدیران آن کسب‌وکار باید بتوانند این میزان پهنای‌باند مناسب را محاسبه و تقاضا بدهند تا به دردسر نیافتند. اما چگونه این پهنای‌باند مورد نیاز را برای هر کسب‌وکار محاسبه کنیم؟ در ادامه این مطلب، یک راهنمای ساده و کاربردی برای محاسبه پهنای‌باند پیشنهاد دادیم و مسیری ترسیم کردیم تا هر کسب‌وکار بتواند به درک درستی از نیازهای اینترنتی خود برسد.
پهنای‌باند و اینترنت

اینترنت یک منبع است. همانند آب، نفت، گاز، برق و خورشید. بنابراین، باید مانند منابع دیگر قابل اندازه‌گیری باشد. ما باید بتوانیم استفاده از اینترنت را اندازه‌گیری کنیم. بسیاری از مردم تصور می‌کنند اینترنت قابل سنجش نیست و در نتیجه، هیچ تصوری از میزان استفاده اینترنت ندارند. این افراد بیش از تصورشان اینترنت مصرف می‌کنند و همیشه حجم کم می‌آورند یا از دست کندی اینترنت گلایه دارند یا منبع زیادی پهنای‌باند برای کارهای بسیار کوچکی خریداری و اشغال می‌کنند و پول‌شان را هدر می‌دهند. اگر هریک از ما بتوانیم اینترنت مصرفی‌مان را اندازه‌گیری کنیم؛ به‌راحتی نیاز ماهیانه و سالیانه و حتی ۵ سال آینده‌مان قابل محاسبه است.
دوباره به آن مفهوم حیاتی برمی‌گردیم: اینترنت یک منبع است. پهنای‌باند خط ارتباطی شما برای استفاده از این منبع است. همانند لوله‌کشی آب یک ساختمان که شما را به منبع اصلی آب در شهر وصل می‌کند. هرچقدر اینچ لوله‌های شما بیشتر باشد؛ طبیعی است سرعت و فشار آب بیشتری دریافت خواهید کرد و حجم آب زیادتری مصرف می‌کنید.
اگر برای یک مجتمع ساختمانی ۱۰ واحدی، لوله‌ آبی با اندازه اینچ درستی کشیده شود؛ همه ساکنان به میزان کافی آب دارند و مشکلی نیست ولی اگر لوله با اندازه اینچ مناسبی کشیده نشود یا برخی واحدها ورودی لوله بیشتری داشته باشد و از آب بیشتر سهم ببرند؛ طبیعی است مشکل پیش می‌آید.

مدیران کسب‌وکارها و سازمان‌ها باید نیاز پهنای هر کاربر و دستگاه را به طور دقیق محاسبه کنند و بعد مکانیزمی برای کنترل و مدیریت این پهنای‌باند داشته باشند تا هر دستگاهی به اندازه مورد نیاز پهنای‌باند داشته باشد. اینترنت کند مانعی بر سر راه موفقیت و پیشرفت یک کسب‌وکار می‌شود و می‌تواند همه‌چیز را نابود کند. مدیران کسب‌وکارها نباید در مدیریت پهنای‌باند تعارف یا اهمال‌کاری داشته باشند و به خاطر آزرده نشدن یک کارمند یا نیازهای شخصی کارمند دیگر؛ پهنای‌باند اینترنت را نامساوی به کارمندان و دستگاه‌ها تخصیص دهند یا هیچ نظارت و کنترل و مدیریتی روی اینترنت نداشته باشند.
طبیعی است یک کارمند فقط با ایمیل شرکت کار می‌کند؛ پس باید پهنای‌باند کمتری داشته باشد. کارمند دیگری دایم عکس‌ها و اسناد شرکت را روی سایت آپلود می‌کند؛ به پهنای‌باند بیشتری نیاز دارد و کارمند سوم فقط در روز چند دقیقه وبگردی و جستجو برای یک آدرس و شماره تلفن دارد. 
یک اتصال ورودی اینترنت به شرکت باید به گونه‌ای باشد که هریک از کاربران و دستگاه‌ها بتوانند در زمان لازم یا برای طولانی مدت و شاید همه روز از اینترنت استفاده کنند، بدون اینکه با قطعی یا کندی روبرو شوند. پس، اولین گام محاسبه پهنای‌باند مورد نیاز برای یک کسب‌وکار؛ محاسبه پهنای‌باند مورد نیاز برای هریک از دستگاه‌ها یا کارکنان است. مدیران باید تصور دقیقی از مصرف اینترنت و حجم کاری آنلاین هر کارمندشان داشته باشند و آن را به طور مرتب کنترل و محاسبه کنند. تا چنین اندازه‌گیری‌هایی نداشته باشیم؛ غیرممکن است بشود پهنای‌باند واقعی مورد نیاز کل شرکت را محاسبه کرد. پس، ابتدا برویم سراغ محاسبه پهنای‌باند مورد نیاز هر کارمند.
چه‌قدر پهنای‌باند نیاز دارم؟

مصرف پهنای‌باند هر کاربر یا دستگاه به طور مستقیم به مصرف او وابسته است. باید محاسبه کرد هر کاربر چقدر اینترنت مصرف می‌کند و در گام بعدی پیش‌بینی کرد در آینده و مثلا سال آینده به چه میزان مصرف اینترنتی نیاز دارد. باید طوری پهنای‌باند اینترنت مصرفی هر فرد در حال حاضر و آینده محاسبه شود که همیشه یک پهنای‌باند کافی برایش در دسترس باشد. باید احتمال بدهید برخی روزها چند درصد پهنای‌باند بیشتر مصرف کند و در برخی ماه‌های سال کارهای بیشتری انجام دهد. 
اگر تنها مصرف فعلی هر کاربر محاسبه شود، در آینده به مشکل برخورد خواهید کرد. اگر مصرف دقیق هر کارمند را در محاسبه‌های خود بیاورید؛ باز هم به مشکل برخورد می‌کنید. چون با کمی افزایش ترافیک؛ شاهد افت سرعت اینترنت هستید. 
برای شروع، فرمی به هریک از کارمندان خود بدهید و از آنها بخواهید دقیقا میزان ساعت استفاده از اینترنت طی یک روز را گزارش بدهند. همین‌طور، از آنها بخواهید شرح دهند چه کارهایی روی اینترنت انجام می‌دهند. در برخی موارد باید ریزتر و با جزییات بیشتر همراه باشد. مثلا اگر کارمندی می‌گوید هر روز 10 فایل روی سایت آپلود می‌کنم؛ باید شرح دهد میانگین هر فایل چقدر است. 
تمام کارمندان باید چنین فرم‌هایی را پر کنند و به دست مدیران کسب‌وکار یا سازمان برسانند. حتی خود مدیران هم باید به عنوان یک کارمند؛ زمان و میزان استفاده از اینترنت را گزارش دهند.
هر شرکتی برحسب تعداد کارمندان و دستگاه‌هایش در نهایت به یک جمع‌بندی می‌رسد. یک کسب‌وکار کوچک استارت‌آپی ممکن است 10 کارمند داشته باشد که هریک حداقل در روز 1 مگابایت اینترنت مصرف می‌کنند و سازمان دیگری 300 کارمند داشته باشد که هریک به طور متوسط در روز به 20 مگابایت پهنای‌باند اینترنت نیاز دارند.
شاید بپرسید نیاز هر کاربر یا دستگاه را چگونه محاسبه کنیم؟ باید کل کارهایی را که توسط کارمندان انجام می‌شود، به چند دسته تقسیم کنید. دسته اول، کارهای سبک مانند ایمیل و وبگردی‌های کوتاه است. دسته دوم، کارهای سطح متوسطی مانند آپلود/دانلود فایل‌های کوچک، گوش دادن به موسیقی، تماس صوتی، پخش ویدیو و 
کار با سرویس‌های کلاود هستند. دسته سوم، کارهایی هستند که به بالاترین پهنای‌باند و سرعت اینترنت نیاز دارند. برای مثال، دانلود فایل‌های بزرگ، کنفرانس‌های ویدیویی آنلاین، اجرای نرم‌افزارهای تحت وب یا استفاده چند دستگاه یک کاربر به طور همزمان از اینترنت است. وقتی کارهای هر کاربر در یکی از این دسته‌بندی‌های قرار گرفت؛ می‌توان برای هریک پهنای‌باند مورد نیاز را محاسبه کرد. برای مثال:

باز کردن یک صفحه وب یا ارسال ایمیل: 1 مگابایت
تماشای ویدیوی آنلاین با کیفیت 720p: 14.5 مگابایت در دقیقه
تماس صوتی با اسکایپ: 1.28 مگابایت در ثانیه

هر کسب‌وکاری باید براساس نوع کار و فعالیت‌های کاربران‌، پهنای‌باند مورد نیاز را برای هر فعالیتی تعریف کند. با یک بار اندازه‌گیری میزان مصرف اینترنت برای آن دستگاه و کار مورد نظر می‌توان به این اعداد رسید. حالا، محاسبه پهنای‌باند هر کاربر یا دستگاه و جمع پهنای‌باند مصرفی تمام کاربران به راحتی قابل محاسبه است.
پهنای‌باند و محاسبات ابری

امروزه، بسیاری از کسب‌وکارها از خدمات ابری برای فعالیت‌شان استفاده می‌کنند. اطلاعات خود را روی فضاهای ابری ذخیره‌سازی کرده یا مرتب برای ذخیره فایل‌های پشتیبان‌گیری سراغ‌شان می‌روند. برخی شرکت‌ها از نرم‌افزارهایی مبتنی بر فناوری‌های ابر استفاده می‌کنند و بایددائم به اینترنت متصل باشند و با یک پهنای‌باند مناسب؛ در حال کار روی این برنامه‌های کاربردی سمت سرور باشند. 
استفاده از خدمات ابری می‌تواند مزایای زیادی برای شرکت‌های تجاری از جمله صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی اطلاعات محلی، هزینه‌های نگهداری و بایگانی اطلاعات، خودکارسازی پشتیبان‌گیری و دسترسی‌ به اطلاعات از راه دور برای کارمندان بیرون از سازمان و غیره داشته باشد. اما در عوض بهره‌گیری از خدمات ابری نیازمند پهنای‌باند است.
 
جدول 1 - یک جدول نمونه پهنای‌باند مورد نیاز برای شرکت‌ها براساس تعداد نفرات و نوع مصرف اینترنت. این جدول براساس گزارش‌های شرکت‌های معتبر اینترنتی دنیا تهیه شده است.

اگر کسب‌وکاری هستید که از خدمات ابری استفاده می‌کنید، باید برآورد واقعی از نیازهای پهنای‌باند همین بخش از کارتان داشته باشید. یک فرمول برای محاسبه پهنای‌باند مورد نیاز برای خدمات ابری به صورت زیر است:

تعداد برنامه کاربردی مبتنی بر ابر X میزان مصرف هریک = پهنای‌باند خدمات ابری
روش‌های دیگری هم برای اندازه‌گیری پهنای‌باند خدمات ابری وجود دارد. معمولا پنل‌های شرکت‌های خدمات‌دهنده به طور روزانه، هفتگی و ماهیانه گزارشی از فعالیت‌های شما می‌دهند. با استفاده از این گزارش‌ها هم می‌توان به پهنای‌باند مورد نیاز برای کارهای خدمات ابری پی برد.

دانلود و آپلود

یکی دیگر از چالش‌های بزرگ شرکت‌ها، میزان دانلود و آپلود هر دستگاه است که می‌توان بخش قابل توجهی از سرعت و پهنای‌باند اینترنت را به خود مشغول کند. شاید برای دانلود تصور درستی در ذهن داشته باشیم ولی برای آپلود ندانیم دقیقا شامل چه کارهایی می‌شود. تمامی کارهای زیر شامل آپلود می‌شوند:

ارسال ایمیل
ارسال فایل به نرم‌افزارهایی مانند دروپ‌باکس، گوگل درایو، وان درایو و غیره
آپلود فایل و اطلاعات در سیستم‌های CRM
به‌روزرسانی وب‌سایت
پلتفرم‌های تعاملی

بسیاری از کارهای بالا می‌توانند دانلود هم باشند. مثلا دانلود فایل‌های ضمیمه ایمیل‌های دریافتی یا دانلود اطلاعاتی از روی CRM و همین‌طور باز کردن یک صفحه وب. هنگامی که دارید از ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنید، مشاهده تصویر یا صوت طرف مقابل یک کار دانلودی محسوب می‌شود ولی ارسال تصویر و صدای خودتان برای او یک آپلود است. 
بنابراین، مرز مشخصی برای دانلود و آپلود نیست و معمولا شرکت‌ها سعی می‌کنند براساس یک دوره کاری؛ میانگینی از دانلود و آپلود را برای یک کامیپوتر محاسبه کنند و بعد در تعداد کامپیوترهای دیگر ضرب کنند تا حجم مصرفی کلی دانلود و آپلود در یک شرکت به دست آید.
 
شکل1 - راهنمای انتخاب پهنای‌باند برای کسب‌وکارها (در ستون سمت چپ اعداد اول مربوط به سرعت دانلود و اعداد دوم مربوط به سرعت آپلود است)سایر اینترنت‌خواران

ما در بالا فقط مثال‌های کلی از فعالیت‌های مبتنی بر اینترنت مانند خدمات ابری یا دانلود/آپلود زدیم، در حالی‌که معمولا کسب‌وکارها درگیر کارهای دیگری هم هستند که مصرف پهنای‌باند اینترنت دارند. اگر یک فروشگاه یا خرده‌فروش باشید؛ تعدادی دستگاه کارت‌خوان (POS) دارید که اینترنت مصرف می‌کنند. اگر روی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید؛ نرم‌افزارهایی مانند پیام‌رسان‌ها یا اینستاگرام به یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان اینترنت شما تبدیل می‌شوند. اگر به همه کاربران اجازه دادید با گوشی‌های تلفن همراه‌شان به وای‌فای شرکت وصل شوند و از اینترنت استفاده کنند؛ چالش‌های بزرگ‌تری دارید و باید میزان مصرف اینترنت هر اسمارت‌فون یا تبلت و لپ‌تاپ متصل به وای‌فای را هم محاسبه کنید. اگر از تماس‌های صوتی مبتنی بر وب (VOIP)، تراکنش‌های مالی آنلاین با حجم بالا، نرم‌افزارهای اینترنتی تعاملی با مشتریان و سیستم‌های ارتباط با دیگر شعب بهره می‌برید؛ باز هم باید میزان مصرف اینترنت هریک از این فعالیت‌ها محاسبه شود. اگر کارمندانی دارید که غالبا خارج از دفتر کارتان هستید ولی در روزها و ساعت‌های خاصی به شرکت آمده و از اینترنت استفاده می‌کنند؛ باز هم باید مدنظر قرار بگیرند و از آنها بخواهید دقیقا شرحی از فعالیت‌هایشان روی اینترنت در زمان حضورشان در شرکت و میزان مصرف پهنای‌باند هریک ارائه بدهند. اگر بخواهیم این فهرست را ادامه بدهیم؛ هنوز مثال‌های زیادی وجود دارد که باید مطرح شوند. مدیران شرکت‌ها و مسئولان فناوری هر کسب‌وکار باید فهرستی از تمام فعالیت‌هایشان تهیه و به دنبال مصرف حجم هریک بروند.
اتصال اینترنت

یکی از فاکتورهایی که روی پهنای‌باند و سرعت اینترنت تاثیر می‌گذارد؛ نوع اتصال اینترنتی است که یک کسب‌وکار استفاده می‌کند. معمولا در ایران از اینترنت ADSL یا فیبرنوری استفاده می‌شود که هر دو سرویس‌هایی نامتقارن هستند و سرعت دانلود و آپلود یکی نیست. اینترنت همراه 4G و نمونه‌های مشابه دیگر مانند اینترنت TD-LTE نیز به صورت نامتقارن هستند. خدمات‌دهنده‌های وب معمولا حجم و سرعت دانلود را اعلام می‌کنند و مشتری کمتر به سراغ حجم و سرعت آپلود می‌رود ولی برخی شرکت‌ها به سرعت دانلود و آپلود هم‌اندازه نیاز دارند. این مدل شرکت‌ها باید به سراغ استفاده از اتصال‌ها و سرویس‌های متقارن بروند که گران‌قیمت‌تر بوده و معمولا باید از طریق شرکت مخابرات و به صورت اختصاصی در اختیار مشتری قرار بگیرد. 

بررسی پهنای‌باند

یکی از روش‌های کاربردی برای رسیدن به پهنای‌باند واقعی از نیازهای یک کسب‌وکار؛ بررسی و ارزیابی مرتب پهنای‌باند است. با استفاده از ابزارهایی مانند Speedtest.net می‌توانید پهنای‌باند کنونی شرکت‌تان را اندازه‌گیری کنید. هنگامی که شرکت خلوت است و هیچ‌کس از اینترنت استفاده نمی‌کند، این ابزار را روی سیستمی با دسترسی بدون محدودیت به اینترنت اجرا و پهنای‌باند دانلود یا «خواندن» را یادداشت کنید. حالا پس از درخواست پهنای‌باند جدید و اختصاص آن به شرکت شما؛ دوباره پهنای‌باند را اندازه‌گیری کنید. در روزهای بعدی هم مرتبا این پهنای‌باند را اندازه‌گیری کرده و اگر احساس می‌کنید سرعت اینترنت هنوز پایین است یا نیاز به پهنای‌باند بیشتری دارید؛ با همکاری سرویس‌دهنده اینترنت سعی کنید سرویس‌های پهنای‌باند بالاتر را امتحان کنید. ارزیابی‌های مرتب و مستمر پهنای‌باند به شما کمک می‌کند، پس از مدتی به میزان واقعی پهنای‌باند مورد نیاز کل کاربران برسید و دیگر مشکل سرعت پایین اینترنت حل شود.

مشاوره بگیرید

برخی شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت، ابزارهایی دارند که روی هریک از کامپیوترهای شما نصب کرده و می‌توانند میزان مصرف دقیق هر دستگاه یا کاربر را گزارش کنند. همین‌طور می‌توانند گزارش‌های تحلیلی را با جزییات زیادی از مصرف پهنای‌باند شما در بازه‌های مشخصی مانند هفتگی یا ماهیانه به شما بدهند. این ابزارها و گزارش‌ها می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری از نیازهای یک شرکت یا میزان مصرف هر کامپیوتر به دست بدهند. همین‌طور، برخی شرکت‌ها در این زمینه تخصص دارند و می‌توانند به شما درباره انتخاب یک پهنای‌باند مناسب مشاوره بدهند. 
شاید در برخی کسب‌وکارها؛ کند شدن سرعت اینترنت برای چند ساعت چندان به چشم نیاید یا اهمیت نداشته باشد ولی در برخی کسب‌وکارهای عمدتا آنلاین و مالی؛ قطعی یا کندی اینترنت می‌تواند ده‌ها میلیون‌ و شاید صدها میلیون تومان خسارت وارد کند. این کسب‌وکارها بهتر است موضوع پهنای‌باند اینترنت را جدی‌تر بگیرند و به دنبال محاسبه نیاز واقعی خود باشند. درخواست پهنای‌باندی کمتر از نیاز واقعی باعث کندی اینترنت می‌شود و استفاده از پهنای‌باند بیشتر از نیاز واقعی می‌تواند علاوه بر دورریزی سرمایه‌های مالی شرکت، عواقبی مانند تهدیدات آنلاین و حملات سایبری را به دنبال داشته باشد.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید