مدیریت از راه دور اکسس‌پوینت‌های شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2917 بار 05 خرداد 1397

یک دستگاه اکسس کنترلر (Access Controller) می‌تواند مجموعه‌ای از دستگاه‌های اکسس‌پوینت در یک شبکه ترکیبی را پیکربندی، مدیریت و مانیتور کند. معمولا شبکه‌های بزرگ WAN که از چندین اکسس‌پوینت در نقاط مختلف استفاده می‌کنند، نیاز به یک کنترلر مرکزی هم دارند تا بر این اکسس‌پوینت‌ها نظارت داشته باشد و مدیر شبکه بتواند به راحتی هریک را پیکربندی و مدیریت کند. وقتی یک اکسس‌پوینت متصل به اکسس‌ کنترلر روشن می‌شود؛ این قابلیت را پیدا کرده است که به طور خودکار، دیگر اکسس‌پوینت‌های درون شبکه را شناسایی و اطلاعات یکدیگر را تبادل کنند.معرفی و مشخصات

دستگاه M3 تندا یک اکسس کنترلر 5 درگاهه است. این درگاه‌ها یک گیگابیتی هستند و از سرعت بسیار بالا و تقریبا 10 برابری نسبت به درگاه‌های صد مگابیتی قدیمی روی برخی دستگاه‌های دیگر اکسس کنترلر سود می‌برند که باعث می‌شود مدیریت و کنترل دستگاه‌های AP سریع‌تر انجام شود. این کنترلر می‌تواند به طور خودکار دستگاه‌های AP را شناسایی کند و حداکثر 128اکسس‌پوینت توسط این دستگاه قابل پشتیبانی و مدیریت است. یک مزیت M3 این است که شناسایی اکسس‌پوینت‌ها به صورت Plug and Play است و فارغ از هرگونه توپولوژی شبکه یا نوع لینک؛ می‌تواند از AP پشتیبانی کند. برای نمونه، چندین AP می‌توانند از طریق لینک‌های PoE به یک سوییچ متصل شوند و بعد سویچ با ترانک لینک به M3 وصل شود. یک روتر می‌تواند با اگریکیشن سوییچ به M3 متصل شود و بعد مورد مدیریت قرار گیرد.

M3 امکان ویرایش و پیکربندی انواع مشخصات اکسس‌پوینت‌ها مانند SSID، کانال رادیویی، پارامترهای امنیتی، مصرف انرژی و غیره فراهم می‌کند. یک مدیر شبکه نیازی ندارد به صورت اختصاصی به هریک از این اکسس‌پوینت‌ها سر زده و وارد پنل مدیریتی آن‌ها شود؛ بلکه از همان اتاق مدیریت شبکه می‌تواند هر AP را براساس مکان و موقعیت‌اش؛ پیکربندی و رفع اشکال کند. از دیگر کارهایی که می‌توان با این کنترلر به صورت راه دور روی دستگاه‌های AP انجام دداد، امکان ریستارت کردن اکسس‌پوینت‌ها یا به‌روزرسانی فریم‌ویر آن‌ها است. همین‌طور؛ امکان بررسی خطاها، مشکلات ترافیکی و بحث‌های مدیریت کلاینت‌ها روی هر AP میسر است. این کنترلر از آدرس IP ایستا برای شبکه LAN، تخصیص آدرس‌دهی خودکار DHCP به اکسس‌پوینت‌ها و VLAN پشتیبانی می‌کند. حافظه رم این دستگاه 128 مگابایت و حافظه فلش آن 16 مگابایت است. حداکثر مصرف انرژی این کنترلر به ۹ وات می‌رسد و از یک کلید ریست در کنار دو چراغ LED برای وضعیت روشن/خاموش دستگاه و Sys سود می‌برد. 

حرف آخر

وقتی چندین اکسس‌پوینت مختلف در یک شبکه فعال شوند؛ مدیریت آن‌ها سخت می‌شود. استفاده از کنترلرهای سخت‌افزاری برای پیکربندی، مدیریت و گزارش‌گیری از این اکسس‌پوینت‌ها نه یک گزینه انتخابی؛ بلکه یک ضرورت است. دستگاه M3 می‌تواند به طور خودکار اکسس‌پوینت‌های متصل به یک شبکه را شناسایی و امکان اعمال تنظیمات جدید را به طور اختصاصی برای هریک فراهم سازد. کافی است مدیر شبکه پشت میزکارش نشسته و به طور دایم اکسس‌پوینت‌ها را زیرنظر داشته باشد. خطوط آبی‌رنگ شبکه اترنت یک گیگابیت و خطوط قرمزرنگ PoE هستند. ارتباطات وای‌فای هم با علامت امواج رادیویی مشخص شده است. همان‌طور که در این سناریو مشخص است؛ یک کنترلر M3 می‌تواند انواع دستگاه‌های AP یک شبکه سراسری WAN را با کمک چندین سوییچ و لینک‌های مختلف مدیریت و کنترل کند.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید