نسل جدید اتصالات نوری (قسمت اول)

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2180 بار 13 فروردين 1397
امروزه به کمک تکنولوژی افزایش نرخ سرعت و حجم داده ها با استفاده از مقدار کمی فیبر و کمترین استفاده ممکن از انرژی و پایین ترین هزینه امکان پذیر شده است. استفاده از این نسل فیبر نوری، راهکارهای جدید فراوانی برای صنعت ICT فراهم می کند. در این مقاله ترندهای روز و راهکارهای مورد استفاده برای دیتاسنترها و شبکه های دسترسی بررسی شده است. 

 
نسل جدید اتصال نوری

تنوع در راهکارها
استفاده از فیبر شیشه ای به عنوان بستری برای انتقال داده سریع از طریق مدولاسیون نوری امروزه بیشتر از هر زمان دیگری توجهات را به سمت خودش جلب کرده است.
تیم‌های تحقیق و توسعه در سرتاسر دنیا در حال کار کردن بر روی تکامل متدهای انتقال داده، فناوری شبکه و اتصال هستند. نرخ های داده اترنت مثل 10، 25 یا 40 گیگابیت بر ثانیه (گیگابیت اترنت) که تا به امروز به سختی قابل تصور بودند، امروزه به حقیقت پیوسته اند. دیتاسنترهای بزرگ و قوی جدید از زیرساخت های 100 گیگابیت اترنت استفاده می کنند. مگا ترندهای مشهور، نیروی محرکه این تحولات و پیشرفت ها هستند. مجازی سازی، رایانش ابری، پخش ویدئویی و ... امروزه به زیرساخت هایی بزرگتر، سریع تر، مقاوم تر و منعطف تر از قبل احتیاج دارند.
اپراتورهای دیتاسنترها، هاب ها و شبکه های ارتباطی هر ساله با افزایش ترافیک داده به میزان 25% روبه رو هستند، به همین دلیل هم هست که تقاضای سیستم های فیبر نوری به صورت مداوم در حال افزایش است و بر اساس پرژوهش های صورت گرفته میزان این تقاضاها تا سال 2022 دو برابر خواهد شد.


وقتی که 100گیگابیت کافی نیست
آن طور که در یکی از آخرین کنفرانس های تجاری مربوط به فیبر نوری (OFC 2017) بیان شد، حتی 100 گیگابیت اترنت هم برای کمپانی های بزرگی مثل آمازون و گوگل دیگر کافی نیست. صنعت ICT در سال های اخیر در حال برنامه ریزی برای شبکه های 200 و 400 گیگابیت اترنت بوده است. محققین گروه Dell’Oro در نظر دارند اولین سوئیچ های 400 گیگابیت اترنت را در اوایل سال 2019 معرفی کنند.
کمپانی های بزرگ اعلام کرده اند که کنترل کابل کشی ها و تراکم بسته های اتصالات فیبر نوری نیازهای بخش تولید آن ها را برآورده نمی کند. آن چه در این جا نیاز است، کوچک سازی، مصرف انرژی کمتر فرستنده ها وگیرنده های نوری و راهکارهای کابل کشی کارامدتر با هزینه کمتر است.
در حال حاضر تقاضا برای ماژول فیبر نوری قابل پلاگ برای 100 گیگابیت اترنت (GbE) در حال رشد است. ماژول های برای 200 و 400 گیگابیت اترنت (GbE) به زودی بر بازار مسلط می‌شود. در شکل زیر نمودار 



خلاقیت های چندگانه
موازی با این ترندها، تولیدکننده های سرشناس به صورت دائمی در حال تولید محصولات و ابداع فناوری های جدید برای نسل های بعدی اتصالات فیبر نوری هستند. ماژول های فرستنده و گیرنده QSFP با نرخ های داده-کانال بیشتر برای 200 و 400 گیگابیت اترنت، فشرده تر، سریع تر و کارامدتر هستند. توافق های چند منبعی (MSA) مثل QSFP-DD و OSFP در حال هموار کردن مسیر هستند. تامین کنندگان درگیر در این قضیه از ابتدای 2018 پیشرفت های زیادی در زمینه تامین موارد مهم مورد نیاز بازار خواهند داشت.
فیبر نوری (on-board (OBO یک راهکار دیگر برای نسل بعدی اتصالات فیبر نوری است. آن ها ماژول های دریافت کننده ، گیرنده قابل جابجایی را با قرار دادن فیبر نوری درون یک تجهیز اکتیو جایگزین می کنند.
ماژول های نوری در نزدیکی پردازنده های بردهای جریان سرورها یا سوئیچ ها قرار می گیرند. سیگنال نوری از درون تا محفظه تغذیه می شود. اتصال دهنده های پسیو در faceplate افزایش بیشتری در تراکم بسته بندی اتصالات را میسر می کند.

منبع: لاوان ارتباط

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید