چاپ این صفحه

آشنایی با نقاط تجمیع در کابل کشی شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2212 بار 13 فروردين 1397
نقاط تجمیع یا همان consolidation pointها یکی از اساسی‌ترین نقاط شبکه هستند که متاسفانه در داخل کشورمان ایران خیلی به آن توجه نمی‌کنند. وجود این نقاط سبب می‌شود تا کابل کشی شبکه شما مقرون به صرفه‌تر و بازگشت سرمایه شما سریع تر صورت گیرد. در بیشتر ادارات متاسفانه بدون توجه به استانداردهای اولیه کابل‌کشی شبکه از این نقاط چشم پوشی می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا کارایی شبکه ارتباطی کاهش یابد و تعمیر و نگهداری آن با چالش‌های جدی روبرو شود. شرکت R&M (آر اند ام) با خلاقیت بسیار زیاد برای این نقاط تجهیزات منحصر به فردی تولید کرده که در ادامه نمونه‌ای از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

نقاط تجمیع یک راه حل عملی و انعطاف‌پذیر در هنگام استفاده از کابل‌کشی ساخت‌یافته در دفاتر اداری است. استفاده از نقاط تجمیع، دسترسی سریع به شبکه را در صورت ایجاد تغییرات در محل کار تسهیل می‌کند. و همچنین در شبکه‌های فیبر نوری Passive Optical LAN کاربرد کلیدی دارد.
در ادارات مدرن، ترکیبی از نقاط تجمیع (CP) و (Passive Optical LAN (POLAN به جای (FTTD (Fiber to the Desk برای راه‌اندازی شبکه استفاده می‌شود.
POLAN پهنای باند بالایی را به هر یک از طبقات و اتاق‌ها با قیمتی مطلوب ارائه می‌کند. آخرین مرحله کابل کشی  «تا میز کار» از طریق کابل‌کشی مسی آزمایش می‌شود.
در این راه حل، نقاط تجمیع از توزیع کننده ثابت و توابع تبدیل در طبقات مراقبت می‌کنند. فیبرهای نوری به سمت CP هدایت می‌شوند. کابل‌های مسی نیز از CP به سمت اتصالات RJ45 بر روی دیوار یا روی میز کشیده می‌شوند. (ONT (Optical Network Termination در نقاط تجمیع برای برای تبدیل سیگنال نوری وجود دارد. 
تجهیز U-Box محصولی از کمپانی R&M (آر اند ام) است که برای نقاط تجمیع زیرساخت مناسبی محسوب می‌شود. universal connection housing line به خاطر مدولار بودن و مقیاس پذیر بودن آن شناخته شده است. جعبه‌ها می‌توانند درکف‌های کاذب یا در سقف و یا حتی در برخی موارد خاص بر روی دیوار هم نصب شوند. کمپانی R&M (آر اند ام) محفظه‌هایی در قالب U-Box 4210 CP-POL را به گونه‌ای طراحی کرده است با پیکربندی POLAN سازگار می‌باشد.
در این راه حل، ONT یا نزدیک U-Box است یا به طور مستقیم در داخل آن قرار دارد، زیرا لازم نیست که حتما به صورت آزادانه در دسترس باشد. پچ‌کوردهایی کوتاه، ONT را به پورت‌های محفظه متصل می‌کنند. U-Box 4210 CP-POL برای دو روش مختلف اتصال طراحی شده است.
کابل‌ها یا رشته‌های از پیش سربندی شده با کانکتور یا فیلدهای فیبر نوری می‌توانند اتصال داده شوند و به عنوان کابل‌های جوش یا پیگتیل استفاده شوند. 4 پورت RJ45 برای کابل‌کشی آن ناحیه با کابل مسی وجود دارد. کاربران می‌توانند از ماژول‌های دارای شیلد یا بدون شیلد Cat 6 و Cat 6A از سیستم R&Mfreenet را متناسب با نیاز خود انتخاب کنند.
U-Boxeها را می‌توان به صورت ردیفی پیاده‌سازی کرد به طوری که بتوانیم یک نقطه تجمیع را گسترش داده و آن را با یک جعبه اتصال به یک مسیر خاص هدایت کنیم. خطوط منبع تغذیه و خطوط ترافیک داده‌ها کاملا از هم جدا هستند. مزایای استفاده از این تجهیز این است که سیم‌کشی برق و شبکه می‌تواند در دسته‌های  متفاوتی کشیده و نصب شوند و به گونه‌ای انعطاف‌پذیر با توجه به نیاز مشتری طراحی شوند.
کمپانی R&M (آر اند ام) یک بار دیگر تخصص خود را نشان داده و راه‌حل‌هایی را برای کابل‌کشی اداری ارائه کرده است که در آن‌ها از یک منبع به برای رسیدن به راه حلی اقتصادی استفاده می‌شود. اصولی مبتنی بر ماژولار بودن در تولید محصولات R&M (آر اند ام) ، می‌تواند برنامه‌ریزی ساده، نصب بدون خطا و تعمیر و نگهداری آسان را تضمین کند.


U-Box 4210 CP-POL در یک نگاه

پلتفرم نقطه تجمیع برای اتصالات  POLAN

سینی‌های جوش برای ذخیره کابل‌های فیبر نوری

تا 4 کانکشن‌ RJ45 به صورت آزادانه در سیستم R&Mfreenet

تجهیزات ONT به صورت یکپارچه و با نصب آسان

مزایا

نصب آسان و مطمئن
ایجاد نظم و امنیت
فاصله کوتاه از ONT تا نواحی کاری شخص


منبع: لاوان ارتباط