چگونه زیرساخت شبکه کامپیوتری خود را مدیریت کنیم

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 3278 بار 06 بهمن 1396
با توجه به گسترده شدن کاربرد سیستم‌های مبتنی بر تکنولوژی RFID، در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه مدیریت یک زیرساخت شبکه کامپیوتری به کمک تکنولوژی RFD، آشنا کنیم. با دنبال کردن این مطلب و سلسه مطالب بعدی نحوه مدیریت یک سیستم به کمک تکنولوژی RFID و همچنین راه اندازی سیستم R&MinteliPhy را به شما آموزش خواهیم داد.

مدیریت یکپارچه سیستم امروزه به یک مفهوم بسیار گسترده تبدیل شده و مزایای استفاده از این سیستم برای صاحبان صنایع و ذینفعان بسیار پر سود بوده است. سیستم مدیریت خودکار زیرساخت شبکه کامپیوتری یا Automated Infrastructure Management) AIM) یکی از انواع سیستم‌های مدیریتی است که در آن با استفاده از تکنولوژی RFID و بر اساس ارتباط بین تگ و قرائتگر کل زیرساخت شبکه را می‌توان پایش و مدیریت کرد.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید زیرساخت شبکه خود را مدیریت کنیم؟ آیا در زیرساخت‌های شبکه واقعا نیاز به سیستم مدیریت خودکار داریم؟

اجازه دهید برای پاسخ به این سوالات چند آمار از موسسات تحقیقاتی معتبر را با هم بررسی کنیم. بر اساس آخرین تحقیقات موسسه بزرگ گارتنر، بیش از 59 درصد از مشکلات شکه‌های کامپیوتری در زیرساخت‌ها یا لایه فیزیکی آن‌ها (لایه یک مدل OSI) رخ می‌دهد. موسسه تحقیقاتی Frost & Sullivan عوامل اصلی این مشکلات را در یک دسته بندی کلی به سه بخش تقسیم کرده است:

مستند سازی

تولید و نگهداری اسناد دقیق دستی برای زیرساخت‌های شبکه امری بسیار مشکل است که همواره مدیران و ادمین‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
در راستای تولید این اسناد همواره خطای انسانی دخیل بوده است.



اتصالات

این قسمت از مشکلات حاصل از فرآیند (MAC (Move, Add, Change هستند. این فرآیند همانطور که از نام آن هم مشخص است مربوط به جابجایی، افزودن و یا تغییر پورت‌ها در زیرساخت شبکه می‌باشد.
عامل اصلی وقوع این خطاها عدم وجود یک سلسله مراتب کاری برای فرآیند MAC میباشد.
مطابق با گزارش موسسه گارتنر علت خاموشی یا غیرفعال شدن مراکز داده در بیش از 28 درصد موارد مربوط به همین فرآیند MAC و عدم رعایت سلسله مراتب کاری مربوط به آن بوده است.


پورت‌های بلا استفاده در سوییچ‌ها

طبق گزارشات معمولا 40 درصد از پورت‌های سوییچ در مراکز داده به دلیل عدم تهیه مستندات درست و دقیق بلا اسفاده خواهند ماند. همانطور که می‌دانید در مراکز داده هزینه‌های به مراتب بیشتری برای ایجاد یک پورت و یک یونیت درون رک صورت می‌گیرد و صاحبان مراکز داده و ذینفعان آن‌ها همواره به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت و تراکم بیشتر مرکز داده خود هستند.



کمپانی R&M سوییس برای حل این مشکلات و مدیریت زیرساخت شبکه‌های کامپیوتری با تکیه بر دانش تیم تحقیق و توسعه خود و استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا یک راهکار جامع برای زیرساخت شبکه ارائه کرده است که در آن از تکنولوژی RFID یا شناسایی خودکار استفاده شده است. نام این راهکار جامع R&MinteliPhy  است که از سه بخش تشکیل شده است. ابتدا نام شرکت ابداع کننده این راهکار، intelligent به معنی هوشمند بودن سیستم و Physical layer که در واقع اشاره به کاربرد این راهکار برای زیرساخت‌های شبکه یا همان لایه فیزیکی مراکز داده (لایه یک مدل OSI) دارد.

البته پیش از ابداع این سیستم توسط شرکت R&M هم راهکارهای دیگری همچون سیستم 9 سیمه، سیستم TBS و سیستم CPI نیز ارائه شده بودند که هر کدام مشکلات خاص خود را داشتند و همگی از تجهیزات خاصی پشتیبانی می‌کردند. بدین ترتیب شما باید به هنگام استفاده از این سیستم‌ها تجهیزات جداگانه‌ای را برای آن‌ها نیز تهیه می‌کردید. سیستم R&MinteliPhy اما بدون نیاز به تغییر تجهیزات زیرساخت کاملا جداگانه تولید می‌شود و به آسانی بر روی تمام تجهیزات استاندارد زیرساخت‌های شبکه نصب می‌شود. از مزایای این راهکار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ذخیره پیکربندی کلی شبکه شما در یک پایگاه داده
به روز رسانی خودکار مستندات لایه فیزیکی
راه اندازی آسان با راهنمای فرآیند (MAC (Move, Add, Changes درپچ پنل‌ها
جستجوی و گزارش گیری بسیار قدرتمند
هشدار به هنگام تغییر غیر مجاز پورت‌ها
قابلیت بازسازی راهکار یا نحوه اجرای آن در موارد لزوم
استفاده از تجهیزات استاندارد R&M (پچ کوردها و پچ پنل‌ها)
تراکم بسیار بالا
تماماً قابل سفارش

منبع: لاوان ارتباط

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید