مراقب امواج معلق در هوا باشید

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2693 بار 06 بهمن 1396

مثل همه فناوری‎های پیشرفته، وای‎فای نیز شبیه معجزه به نظر می‎رسد. اما معجزه‎ای در کار نیست، اینها فقط امواج رادیویی هستند. مجموعه گسترده‎ای از عوامل می‎تواند با این امواج رادیویی تداخل ایجاد کرده و باعث ضعیف‎تر و غیر قابل اطمینان شدن اتصال بی‎سیم شما شود. یک نکته کلیدی برای ارتقای امواج شبکه بی‎سیم تعیین یک مکان مناسب برای قرار دادن روتر شما و کم کردن تداخل با سایر شبکه‎های بی‎سیم پیرامون و لوازم خانگی است.موقعیت مکانی روتر بی‎سیم

وضعیت قرار گرفتن روتر بی‎سیم شما می‎تواند تا حد زیادی روی مناطق تحت پوشش و قدرت امواج شما تاثیر گذار باشد. برای تعیین موقعیت مکانی روتر خود در جهت دریافت بهترین امواج این نکات را رعایت کنید:

روتر را در یک نقطه مرکزی از خانه خود قرار دهید. اگر شما روتر را در یک اتاق در یک گوشه از خانه قرار دهید، در سمت دیگر خانه امواج ضعیف‎تری را دریافت خواهید کرد.
آنتن روتر را به حالت عمودی تنظیم کنید به شکلی که آنتن به صورت ایستاده باشد. خیلی از آنتن‎ها قابل جابجایی و تنظیم هستند و ممکن است به حالت خوابیده یا افقی قرار گرفته باشند، اما موقعیت ایده‎ال برای آن قرار گرفتن به حالت ایستاده است.
تا حد ممکن روتر را بالاتر از سطح زمین قرار دهید. هر چه ارتفاع روتر از کف بالاتر باشد (مثلا طبقات بالای کتابخانه) وضعیت گیرندگی آن نیز بهتر می‎شود.

همچنین شما باید به جنس اشیای نزدیک به روتر نیز توجه داشته باشید. برای مثال، قرار دادن روتر روی یک میز فلزی یا کنار یک مانع فلزی باعث ایجاد مشکل می‎شود. امواج به راحتی از یک میز چوبی عبور می‎کند اما فلز امواج را مسدود می‎کند.

انواع دیگری از موانع هستند که می‎توانند باعث ایجاد مشکل شوند. برای مثال، اگر یک قفسه فلزی بین کامپیوتر شما و روتر وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید امواج بی‎سیم را دریافت کنید. همین موضوع برای سایر اشیای متراکم نیز صادق است.

تداخل با سایر شبکه‎های بی‎سیم

ایجاد تداخل با سایر شبکه‎های بی‎سیم موجود در نواحی اطراف شما می‎تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ارسال و دریافت امواج بی‎سیم شما شود. برای تشخیص این که آیا چنین تداخلی به وجود آمده است، می‎توانید از یک اپلیکیشن شبیه به Wi-Fi Analyzer for Android استفاده کنید. این اپلیکیشن کانال‎های بی‎سیم استفاده شده توسط سایر شبکه‎های پیرامون را به شما نشان می‎دهد و شبکه ایده‎ال برای استفاده (کانالی که کمترین میزان استفاده در بین شبکه‎های مختلف را داشته است) را به شما توصیه می‎کند. این اپلیکیشن همچنین این امکان را در اختیار شما قرار می‎دهد تا با حرکت به اطراف بهترین مکان برای دریافت امواج و ضعیف‎ترین نقطه دریافت را پیدا کنید.

اگر چند شبکه بی‎سیم از یک کانال یکسان استفاده کنند می‎تواند باعث ایجاد مشکل شود. برای برطرف کردن آن شما می‎توانید از طریق رابط تحت وب روتر خود این کانال را تغییر دهید. این کار را بدون در اختیار داشتن یک اپلیکیشن تحلیل شبکه نیز می‎توانید انجام دهید، تنها کافی است یک کانال دیگر را انتخاب کنید و ببینید آیا اتصال بی‎سیم شما بهبود پیدا می‎کند.

تداخل با لوازم خانگی

انواع مختلفی از لوازم خانگی می‎تواند باعث ایجاد تداخل بی‎سیم شود که از آن جمله می‎توان به تلفن‎های بی‎سیم، ابزار نظارت کودک و فرهای مایکرویو اشاره کرد. بر اساس موقعیت مکانی روتر بی‎سیم شما، دستگاه متصل به شبکه شما و این لوازم خانگی ممکن است حتی اتصال شما به شبکه کاملا قطع شود.

شما می‎توانید با تعویض تلفن به یک تلفن بی‎سیمی‎ که از فرکانس متفاوتی مثل 900 مگاهرتز  یا 1.9 گیگاهرتز استفاده می‎کند مشکل مربوط به تلفن بی‎سیم را برطرف کنید. تلفن‎های بی‎سیمی‎ که از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کنند با شبکه‎های بی‎سیم تداخل ایجاد می‎کنند.

مشکلات مربوط به مایکرویو اغلب با تغییر مکان دستگاه‎های شما برطرف می‎شود به طوری که اگر مایکرویو بین روتر و دستگاه شما قرار نگیرد مشکلی نخواهید داشت. همچنین مایکرویوهای جدید به دلیل استفاده از لایه‎های محافظتی این مشکل را برطرف کرده است.

دستگاه‎های دیگری نیز هستند که می‎توانند باعث مشکل شوند. برای مثال، دستگاه‎های بلوتوث قدیمی‎ می‎تواند با امواج وای‎فای نزدیک خود تداخل ایجاد کند، هر چند دستگاه‎های بلوتوث جدیدتر دیگر چنین مشکلی را ندارند.

تکرار کننده، آنتن و بازتاب دهنده

اگر نیاز دارید مناطق تحت پوشش امواج وای‎فای خود را گسترش دهید و روتر شما جوابگوی این نیاز نیست، می‎توانید یک دستگاه تکرار کننده یا گسترش دهنده بی‎سیم خریداری کنید. این دستگاه‎ها با تکرار امواج بی‎سیم نواحی تحت پوشش آن را گسترش می‎دهند. برای انجام چنین کاری حتی می‎توانید از روتر قدیمی‎ و بلااستفاده خود نیز استفاده کنید.

بر اساس نوع روتر، شما ممکن است بتوانيد با اضافه کردن یک آنتن قوی‎تر امواج شبکه خود را تقویت کنید. همچنین می‎توانید با ساخت یک بازتاب دهنده که امواج شما را به یک جهت خاص هدایت می‎کند از هدر رفتن امواج جلوگیری كنيد.

با وجودی که فناوری وای‎فای کار شما را راحت‎تر می‎کند، اما اتصال از طریق یک شبکه سیمی‎ همچنان ارجهیت دارد. اگر می‎خواهید یک اتصال مطمئن‎تر با سرعت بیشتر و بدون مشکلات تداخل داشته باشید، یک اتصال با استفاده از کابل اترنت همچنان قابل اطمینان‎ترین انتخاب خواهد بود.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید