راهنمای رفع مشکلات اتصال به شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 8025 بار 03 بهمن 1396
حالا دیگر وای‎فای همه جا هست و در هر دستگاهی تعبیه شده است. این فناوری به شکلی نقش اکسیژن را برای دسترسی به اینترنت، استریم رسانه، بازی و هر نوع کار مربوط به شبکه سازی ایفا می‎‎کند. بنابراین باید همی‎شه به خوبی کار کند و اگر غیر از این باشد شما به دردسر بزرگی دچار خواهید شد. در این مقاله ما به تعدادی از علل و عوامل رایج که باعث ایجاد مشکلات وای‎فای می‎‎شوند و چگونگی رفع آنها خواهیم پرداخت.
اتصالات شبکه شما با عدم ثبات همراه است

چهار عامل اصلی وجود دارد که باعث عدم ثبات در عملکرد وای‎فای و دسترسی به شبکه می‎شود: یک اتصال پهن باند (اینترنت) نامنظم، فاصله از ایستگاه مرکزی (روتر)، انتخاب نادرست ایستگاه مرکزی و یک محیط شبکه محلی پر تراکم.

پهن باند. آزمايش مورد اول کار دشواری است مگر این که شما بتوانید یک کابل اترنت را به روتر متصل کرده و از یک آزمايش کننده پهنای باند مثل Ookla یا یک مانیتور کننده شبکه که عملکرد شما را طی زمان نمایش می‎دهد استفاده کنید.
فاصله. در ظاهر راه حل ساده به نظر می‎رسد: فاصله را کم کنید. اما اگر ندانید ایستگاه ارسال کننده وای‎فای کجا قرار دارد و یا در اتاقی دور از محل روتر باشید، کم کردن فاصله کار راحتی نخواهد بود. به دلیل خاصیت انعکاس و جذب سیگنال، بهتر است همیشه ایستگاه مرکزی انتشار سیگنال (روتر) را در مکانی قرار دهید که بهترین ناحیه تحت پوشش را به دست آورید. اپلیکیشن  NetSpot می‎تواند به شما در پیدا کردن نواحی تحت پوشش امواج و نقشه مناطق با بیشترین قدرت سیگنال دهی کمک کند. یک نسخه رايگان از اپلیکیشن Ekehau’s Heatmapper نیز وجود دارد که همین قابلیت را ارائه می‎کند.
ایستگاه مرکزی اشتباه. فرقی نمی‎کند شما در یک برج ده هزار متری باشید یا اتاق خانه خود، یک شبکه متشکل از روترهای وای‎فای به شما اجازه می‎دهد در حال حرکت از شبکه استفاده کنید. اما دستگاهی که شما با خود حمل می‎کنید، همیشه هم برای دریافت قویترین سیگنال درست عمل نمی‎کند. ممکن است در یک خانه کوچک سه ایستگاه مرکزی وجود داشته باشد و شما باید بتوانيد قویترین ایستگاه نزدیک خود را انتخاب کنید. با استفاده سیستم‎های جديد شبکه‎های زنجيره‎ای یا مش می‎توانید به طور خودکار به نزدیکترین و قویترین ایستگاه نزدیک خود متصل شويد.
شبکه محلی پرتراکم. برای دسترسی به یک شبکه وای‎فای بهتر است به جای استفاده از انتخاب خودکار کانال از انتخاب دستی خلوت‎ترین کانال موجود روی هر باند استفاده کنید. یکی از نکاتی که در مورد وای‎فای باید در نظر داشته باشید این است که علی‎رغم این که تمام کانال‎های باند 2.4 گیگاهرتز از سطح سیگنال حداکثری برخوردار هستند اما باند 5 گیگاهرتز به سه بخش عمده تقسیم بندی شده است و تا سال 2014 هر کدام از آنها یک محدوده سیگنال حداکثری متفاوت داشت. پایین‎ترین محدوده کانال (36، 40، 44 و 48) تنها می‎تواند تا حداکثر 5 درصد از بالاترین محدوده کانال (149، 153، 157 و 161) عمل کند. اگر شما از تجهيزاتی استفاده می‎کنید که از این قوانین جدید پیروی نمی‎کنند، بهترین کانال برای باند 5 گیگاهرتز شما شماره 149 است.
تا حد امکان از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید. بعضی از روترها برای دسترسی ساده‎تر به طور پیش فرض از یک نام یکسان برای شبکه‎های 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می‎کنند. اما خیلی دیگر از آنها به شما اجازه می‎دهند از نام‎های جداگانه برای هر کدام از باندها استفاده کنید. اگر می‎خواهید اطمینان حاصل کنید که از سریع‎ترین اتصال روی قویترین سیگنال موجود استفاده می‎کنید، استفاده از نام‎های جداگانه برای شبکه 5 و 2.4 گیگاهرتز به شما کمک می‎کند در زمان ناسازگاری‎هایی که در نتیجه استفاده از باند شلوغ 2.4 گیگاهرتز به وجود می‎آید جلوگیری کرده و به باند 5 گیگاهرتز منتقل شوید.

انتخاب صحیح کلمه عبور

شبکه‎ای که برای اتصال به آن به کلمه عبور نیاز باشد، اگر آن را درست وارد نکنید به دستگاه شما اجازه اتصال نمی‎دهد. اما اگر شما مطمئن هستید که کلمه عبور یا نام کاربری را درست وارد کرده‎اید چه می‎شود؟

اطمینان حاصل کنید که در زمان وارد کردن کلمه عبور حروف کوچک و بزرگ را به همان شكل که هستند وارد کنید. در گذرواژه‎های WPA2 خط فاصله نیز به عنوان یک کاراکتر در کلمه عبور محسوب می‎شود، بنابراین فاصله‎های موجود در کلمه عبور را فراموش نکنید.
مطمئن شوید شبکه درست را انتخاب کرده باشید. گاهی اتفاق می‎افتد که در بعضی مناطق شما با چندین شبکه که نام‎هایی شبیه به هم نیز دارند مواجه می‎شوید و این امکان وجود دارد که شبکه اشتباه شبیه به نام شبکه مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید. برخی از شرکت‎ها و هات اسپات‎ها نیز با کمی‎ اختلاف در نامگذاری شبکه مهمان را از شبکه خصوصی تفکیک می‎کنند.
شبکه‎هایی که بیش از اندازه تحت فشار کاری هستند و روترهایی که از میان افزارهای مشکل دار استفاده می‎کنند، حتی بعد از وارد کردن صحیح کلمه عبور نیز اتصال را رد می‎کنند. ریبوت کردن روتر و به‎روزرسانی میان افزار می‎تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دستگاه شما دائما به شبکه اشتباه ملحق می‎شود

اغلب سیستم عامل‎های مدرن فهرستی از تمام شبکه‎هایی که شما تاکنون به آنها متصل شده‎اید را نگه می‎دارند. بعضی از سیستم‎ها نیز از قابلیت سینک دسترسی برخوردار هستند، به این شكل که وقتی شما روی یک دستگاه به شبکه ملحق می‎شوید، تمام دستگاه‎های دیگر شما نیز مثل تلفن، تبلت و کامپیوتر بدون تلاش اضافه می‎توانند به این شبکه ملحق شوند.

اگر با شبکه‎ای برخورد کرده‎اید که قبلا در محل کار خود به آن متصل می‎شدید و حالا نیز همچنان در فهرست شما باقی مانده است و با حذف کردن آن باز هم آن را مشاهده می‎کنید به این علت است که یک نسخه سینک شده از آن به دستگاه شما باز می‎گردد. راه حل خلاص شدن از آن این است که آن را از روی تمام دستگاه‎های خود پاک کنید تا در زمان سینک کردن چیزی از آن باقی نمانده باشد.

شما می‎توانید در این مسیرها روی سیستم عامل‎های مختلف شبکه‎های خود را مدیریت کنید:

اندروید: Settings > Wi-Fi سپس تقه زدن روی دکمه Customize و انتخاب Saved Network
iOS: در بخش Settings > Wi-Fi شما می‎توانید تنها شبکه متصل شده جاری را لغو کنید
ویندوز: روی آیکون Network کلیک کنید، Manage Wi-Fi Settings را انتخاب کنید و بعد Manage Known Networks را انتخاب کنید
macOS: بخش Network system preference را باز کنید، در فهرست سمت چپ روی آداپتور وای‎فای کلیک کنید. حالا روی گزينه Advanced کلیک کنید و بعد تب Wi-Fi را انتخاب کنید

ممکن است آداپتور شبکه شما خراب شده باشد

آداپتورهای وای‎فای نیز مثل هر وسیله الکترونیکی دیگری یک عمر مفید دارند و ممکن است خراب شوند. اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که آداپتور کار نمی‎کند، یک بار سیستم عامل را دوباره نصب کنید شاید به جای خرابی سخت افزار درایور آن دچار مشکل شده باشد.

در کامپیوتر شما می‎توانید با خرید یک دانگل USB ارزان قیمت خدمات مشابه‎ای را دریافت کنید. اما در تلفن و تبلت ممکن است تعمیر سخت افزار وای‎فای غیر قابل انجام باشد.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید