جدیدترین استاندارد شبکه‎های بی‎سیم

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 8656 بار 27 دی 1396

قبل از استاندارد فعلی وای‎فای که 802.11ac نام دارد، پهنای باند بی‎سیم هرگز به اندازه کافی قدرتمند نبوده است. اما این استاندارد آخر با ارائه یک شبکه بی‎سیم سریع‎تر و قابل اطمینان‎تر به همراه WiGig و فناوری شبکه‎های مش وضعیت را تغییر داده است. حالا با افزایش فزاینده دستگاه‎های وای‎فای (کامپیوتر، تلفن هوشمند، تبلت، وبکم، چاپگر، تجهيزات پوشیدنی، یخچال و غیره) طولی نخواهد کشید که دوباره با کاهش پهنای باند و سرعت مواجه شویم.طبق برآورد سازمان همکاری‎های اقتصادی و توسعه، در حال حاضر تعداد گجت‎های متصل به اینترنت برای یک خانواده چهار نفره به 10 دستگاه رسیده است. همچنین پیش بینی می‎شود که تا سال 2022 تعداد این دستگاه‎های بی‎سیم متصل به شبکه به 50 برسد که همگی بر سر یک پهنای باند واحد در حال رقابت هستند.

طبق گفته تحلیلگر ارشد  ABI Research، اندرو زیگنانی: «دستگاه وای‎فای و انفجار ترافیک، تراکم بالاتر نقل و انتقالات وای‎فای، استفاده روز افزون از وای‎فای در فضای باز و نیاز به پشتیبانی از انواع مختلفی از انواع دستگاه‎های مختلف به پیاده سازی وای‎فای کارآمدتری نیاز خواهد داشت که بتواند این نیازهای جدید به پهنای باند را برطرف کند.»

خبر خوب در این زمینه این است که دست اندرکاران توسعه استانداردهای وای‎فای نیز بیکار نبوده‎اند. نسل ششم از فناوری وای‎فای یا استاندارد 802.11ax مراحل نهایی دریافت گواهینامه خود را می‎گذراند و محصولات جدید مبتنی بر این استاندارد نیز در راه هستند. شرکت تولید کننده تجهيزات الکترونیکی براودکام نیز به تازگی اولین تراشه‎های  802.11ax طراحی شده برای استفاده در روترهای تجاری و خانگی و گجتهای بی‎سیم خود با نام Max Wifi را معرفی کرده است.

نیاز به افزایش عظیم پهنای باند و توان عملیاتی بستگی به خود ما دارد. حال سوال اینجا است که آیا 802.11ax کفایت می‎کند یا نیامده از رده خارج خواهد شد؟

چگونه 802.11ax شبکه خانگی شما را مدیریت می‎کند؟

هر چند در حال حاضر 802.11ax پهنای باند قابل توجهی را فراهم می‎کند، اما همچنان برای این دنیای جدید شگفت انگیز پر از تجهيزات وای‎فای کافی نیست. برقراری توازن پهنای باند بین این دستگاه‎ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به منظور توان پشتیبانی از این نیاز جدید استاندارد 802.11ax قابلیت‎های جديد زیادی را به همراه آورده است:

دسترسی چندگانه به فرکانس مجزای Uplink و Downlink (OFDMA): این قابلیت با حفظ یکپارچگی شبکه بی‎سیم به میزان قابل ملاحظه‎ای ظرفیت و کارایی را افزایش می‎دهد و به دستگاه‎های متعدد اجازه می‎دهد با برقراری زمانبندی پیچیده در فرآیند ارسال و دریافت به طور همزمان به تبادل داده بپردازند. به عبارت ديگر، این قابلیت کمک می‎کند تا تبادل داده‎های متعدد با کیفیت ایده‎ال حفظ شود.
MIMO چند کاربره (MU-MIMO): کمک می‎کند تا زمانی که چندین دستگاه به طور همزمان متصل هستند ظرفیت کانال افزایش پیدا کند و در نتیجه توان عملیاتی هر کاربر در محیط‎هایی با تعداد کاربر زیاد افزایش پیدا می‎کند.
زمان بیداری هدف (TWT): این قابلیت با بهینه سازی وضعیت روشن و خاموش بودن، طول عمر باتری تلفن‎های هوشمند و سایر دستگاه‎های موبایل را افزایش می‎دهد.
استفاده مجدد از فضا: به اکسس پوینت‎ها (روترها) اجازه می‎دهد تا در مورد زمان نقل و انتقال داده هوشمندانه‎تر تصمیم گیری کنند.
بلوتوث 5.0: سهم دستگاه موبایل از 802.11ax شامل آخرین نسخه از بلوتوث است که گزينه‎های ارتباطی گسترده‎تری را فراهم می‎کند.

802.11ax چقدر سریع است؟

مثل استاندارد فعلی، نمونه جدید نیز امکان چندین استریم را فراهم می‎کند. این استاندارد جدید به طرز چشمگيری حداکثر توان عملیاتی هر استریم را افزایش می‎دهد. علاوه بر این، در باند 5 گیگاهرتز که فضای بسیار بیشتری برای کانال‎های داده پهن باند وجود دارد کارآمدتر عمل می‎ کند.
 

ادعا می‎شود که توان عملیاتی به میزان 8 برابر بالاتر از استاندارد فعلی است، اما پیش بینی محافظه کارانه ما چهار برابر را تخمین می‎زند. استاندارد فعلی 866 مگابيت در ثانیه را ارائه می‎کند که چهار برابر آن معادل 3.5 گیگابیت در ثانیه است. هم استاندارد فعلی و هم استاندارد جدید از چهار کانال همزمان پشتیبانی می‎کنند که برای 802.11ac برابر 3.5 گیگابیت در ثانیه و برای 802.11ax برابر 14 گیگابیت در ثانیه خواهد بود.

چنین ارقامی‎ خیلی زیاد به نظر می‎رسد، اما اگر شما به 50 دستگاه موجود در دفتر کار یا خانه خود فکر کنید که خیلی از آنها مشغول استریم ویدیو، بازی، آپلود عکس‎های حجیم و نظاير این هستند، متوجه خواهید شد که به چه سرعتی این پهنای باند مصرف خواهد شد.

چه زمانی این استاندارد به دست شما می‎رسد؟

به زودی، براودکام همین حالا مشغول فروش تراشه‎های Max Wifi است و چند شرکت دیگر از جمله ایسوس، دی‎لینک، نت‎گیر، مایکروسافت و سایرین نیز مشغول ساخت اکسس پوینت‎هایی بر پایه تراشه‎های Max WiFi هستند. تخمین زده می‎شود تا پایان سال 2017 ما شاهد سخت افزار 802.11ax باشیم.

به یاد داشته باشید کامپیوتر شخصی، تلفن هوشمند، دستگاه‎های موبایل و سایر دستگاه‎های وای‎فای فعلی شما در حال حاضر نه می‎توانند از 802.11ax پشتیبانی کنند و نه شما می‎توانید آنها را ارتقا دهید. برقراری این فناوری در خانه و دفتر شما به سخت افزار جدید (به ویژه تلفن‎های هوشمند جدید) نیاز دارد. تا مادامی‎ که هم دستگاه‎ها و هم روتر شما نتوانند همزمان از این استاندارد پشتیبانی کنند نمی‎توانید از مزایای 802.11ax بهره‎مند شوید. بنابراین بعد از خرید یک روتر جدید باید به فکر تعویض تلفن خود نیز باشید.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید