انقلاب متن باز این بار به صنعت شبکه وارد می‌شود ( قسمت دوم)

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7618 بار 29 دی 1396

تب متن باز این روزها در صنعت شبکه بسیار بالا گرفته است. میزان تقاضا بر روی شبکه دائما در حال افزایش است و سطح انتظارات به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا رفته است. علاوه بر این، استفاده از پروژه‌های شبکه در شرایط مختلف و برای کاربردهای گوناگون تا حد زیادی شخصی‌سازی شده و همین امر موجب شکل گرفتن و ظهور پروژه‌های متن باز برای پشتیبانی از آن‌ها شده است.در بخش اول این مقاله نگاهی به 5 پروژه مهم متن باز شبکه داشتیم. حالا در ادامه، 5 پروژه مهم دیگر را مرور می‌کنیم.

OpenDaylight
این شبکه ماژولار متن باز تعریف شده بر اساس نرم‌افزار در سال 2013 به‌راه افتاد. کنترلر SDN این پروژه در بنیاد لینوکس پایه‌گذاری شد و در واقع، مجموعه‌ای از پکیج‌های نرم‌افزاری است که کاربران می‌توانند تمام یا بخشی از آن‌را برای ساخت کنترلرهای نرم‌افزاری در شبکه‌های مجازی به‌کار بگیرند. خیلی از ارائه دهندگان این پروژه مانند Brocade، HPE و اریکسون از کد متن باز آن برای پشتیبانی یا استفاده در کنترلرهای SDN تجاری استفاده می‌کنند. بنیاد OpenDaylight که وظیفه مدیریت توسعه کد منبع باز برای بنیاد لینوکس را به‌عهده دارد می‌گوید در حال حاضر 27 گروه کاربری OpenDaylight در سراسر دنیا وجود دارند.

OpenFlow
از OpenFlow به‌عنوان نخستین پروتکل استاندارد ارتباطات در بازار شبکه‌های تعریف شده توسط نرم‌افزار نام برده می‌شود. استانداردهای ارتباطات در OpenFlow در دانشگاه استنفورد توسعه داده شده و نحوه ارتباط بین بخش کنترل با بخش دیتای فوروارد شده در محیط‌های SDN را تعیین می‌کند. با این‌که OpenFlow یک پروژه متن باز نیست، اما استانداردهای توسعه داده شده توسط OpenFlow و سازمان دهندگان آن در بنیاد شبکه باز برخی از مهم‌ترین استانداردهای موجود در بازار SDN هستند. ارائه دهندگانی مانند آلکاتل-لوسنت، آریستا، Brocade، شبکه‌های بیگ سوییچ، Ciena، سیسکو، کومولوس، دل، اریکسون، شبکه‌های اکستریم، HPE، هواوی، جونیپر، Pica8 و بسیاری دیگر، از استانداردهای OpenFlow در برخی از روترها و سوییچ‌های خود پشتیبانی می‌کنند.

OpenNFV
مجازی‌سازی فانکشن‌های شبکه (NFV) در حقیقت ایده‌ای برای جایگزینی اپلیکیشن‌های شبکه است. این اپلیکیشن‌ها مانند فایروال‌ها پیش از این به‌بخش سخت‌افزار اختصاص داشته‌اند اما در این پروژه به‌عنوان نرم‌افزار به‌کار گرفته می‌شوند. هدف OpenNFV ساخت اجزای متن باز NFV است. این پروژه توانسته یک پلتفرم NFV برای شرکت‌ها فراهم کند تا آن‌ها بتوانند اجزای NFV را روی آن ساخته و به‌خدمت بگیرند. بیشترین مورد استفاده NFV توسط سرویس دهندگان و ارائه کنندگان ارتباطات راه دور است. شرکت‌هایی مانند AT&T، سیسکو، دل، اریکسون، HPE، هواوی، آی‌بی‌ام، اینتل، جونیپر، ردهت و SUSE تنها بخشی از 53 شرکتی هستند که از پروژه NFV استفاده می‌کنند.

OpenSwitch
اپن‌سوییچ یک سیستم‌عامل ماژولار و مبتنی بر لینوکس شبکه متن باز است که توسط بنیاد لینوکس میزبانی می‌شود. در واقع، این پروژه یک پلتفرم نرم‌افزاری است که قابلیت‌ها و توانایی‌های لایه 2 و 3 را فراهم می‌کند. آن‌ها برای اجرا در داخل سخت‌افزارهایی مانند سوییچ‌ها و روترها ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین اعضای پروژه اپن‌سوییچ می‌توان از شبکه‌های Barefoot، برودکام، Cavium، دل، شبکه‌های اکستریم، هیولت پکارد و ملانوکس نام برد.

OpenvSwitch
اپن‌وی‌سوییچ که به‌نام OVS هم شناخته می‌شود یک سوییچ مجازی چندین لایه متن باز است که با مجوز آپاچی توزیع می‌شود. این پروژه می‌تواند به‌عنوان نرم‌افزار یا بخش مجازی یک سوییچ شبکه در محیط شبکه استفاده شود. از OVS برای ارتباط بین ماشین‌های مجازی در داخل یک میزبان یا ماشین‌های مجازی بین چندین میزبان مختلف استفاده می‌شود. این پروژه از پروتکل‌های عمومی شبکه مانند OpenFlow و هم‌چنین معماری‌های استاندارد درخت پوشا، نشانه‌گذاری VLAN و میرور کردن پورت‌ها پشتیبانی می‌کند.

منبع: شبکه

 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید