هشدار
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 584

انقلاب متن باز این بار به صنعت شبکه وارد می‌شود (قسمت اول)

نوشته شده توسط  بازدید 7700 بار 29 دی 1396

تب متن باز این روزها در صنعت شبکه بسیار بالا گرفته است. میزان تقاضا بر روی شبکه دائما در حال افزایش است و سطح انتظارات به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا رفته است. علاوه بر این، استفاده از پروژه‌های شبکه در شرایط مختلف و برای کاربردهای گوناگون تا حد زیادی شخصی‌سازی شده و همین امر موجب شکل گرفتن و ظهور پروژه‌های متن باز برای پشتیبانی از آن‌ها شده است.خیلی از فروشندگان بخش شبکه برای بسیاری از موردهای کاری از پروژه‌های متن باز به‌عنوان پایه‌ و اساس محصولات شبکه شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. در کنار آن، از این فناوری به‌عنوان لایه زیرساخت و مرکزی بزرگ‌ترین شبکه‌های دنیا استفاده می‌شود.

«آرپیت جاشیپورا»، مدیرکل بخش شبکه بنیاد لینوکس می‌‌گوید: "تغییرات و دگرگونی‌های شبکه در حال حرکت به‌سوی مرحله محصولات آماده به‌کارگیری است. به‌همین دلیل، معتقدیم که انقلابی عظیم و مهم در شبکه‌های متن باز در حال وقوع است به‌طوری‌که تبدیل به بلوک ساختمانی زیربنایی برای شبکه‌های نسل آتی خواهد شد."

در این‌جا به 10 مورد از مهم‌ترین پروژه‌های متن باز در صنعت شبکه می‌پردازیم.
CORD

ایده اصلی در پروژه "ادارات مرکزی مجددا معماری شده به‌عنوان دیتاسنتر" (CORD) آن است که محیط‌های ادارات مرکزی ارتباطات راه دور و سرویس دهندگان معمولا شامل هزاران تجهیزات سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری به‌منظور کنترل بسیاری از جنبه‌های مختلف شبکه‌هاست. هدف CORD ساخت یک پلتفرم کاری بر مبنای نرم‌افزار برای ادارات و سازمان‌های مرکزی است که از سرورهای گوناگون، سوییچ‌های جعبه سفید و نرم‌افزار متن باز استفاده می‌کنند.

FD.io

اصطلاح FD.io یک کلمه اختصاری برای "دیتای سریع - ورودی/خروجی" (Fast Data - Input/Output) است. این پروژه متن باز از مجموعه‌ای از کتاب‌خانه‌های مختلف که هدف تمامی آن‌ها شتاب بخشیدن به کارایی دیتا در شبکه است تشکیل شده است. آن‌چه که این پروژه دنبال می‌کند توجه ویژه به‌گسترش شبکه متن باز است به‌طوری که بالاترین میزان گذردهی، کمترین میزان تأخیر و کارآمدترین سرویس‌های IO یا همان ورودی و خروجی‌ها ارائه می‌شود. از جمله نواحی مورد توجه FD.io پروژه VPP (پردازش پکت وکتور) ارائه شده توسط سیسکو، شتاب‌دهی سخت‌افزاری در کنار قابلیت برنامه‌ریزی و یک‌پارچه‌سازی با سایر سیستم‌هاست. اجزای FD.io غالبا همراه با پروژه‌های دیگر مانند OpenDaylight، OpenNFV و اپن‌استک به‌کار گرفته می‌شوند. این اجزا به‌شکلی طراحی می‌شوند که روی سخت‌افزارهای عمومی مختلف مانند x86، ARM و PowerPC کار کنند. اعضای پلاتینوم پروژه FD.io شامل سیسکو، اریکسون و اینتل می‌شود.
Mano

مانو یک پروژه نرم‌افزاری متن باز برای مدیریت و هماهنگ‌سازی شبکه‌های تعریف شده با نرم‌افزار و مجازی‌سازی عملکرد شبکه است. این پروژه روی قسمت‌های اساسی و مرکزی مانند پشتیبانی از گسترش شبکه در سایت‌های متعدد، آماده‌سازی NFV، پکیج کردن، ارتقا دادن و نصب فانکشن‌های شبکه مجازی بر روی SDN، طراحی و ساخت محیط‌های توسعه، مدل‌سازی سرویس و کسب آگاهی از پلتفرم است. مؤسسه استانداردهای ارتباطات راه دور اروپا (ETSI) مسئول اجرای این پروژه است.
ONAP

پلتفرم اتوماسیون شبکه باز (ONAP) تلفیقی از دو پروژه است: یکی پروژه ECOMP از شرکت AT&T و دیگری پلتفرم Open-O Orchestration است. وظیفه اصلی ONAP فراهم کردن اتوماسیون متن باز و پلتفرم هماهنگ‌سازی برای سرویس دهندگان و به‌ویژه فروشندگان ارتباطات راه دور است. یکی دیگر از وظایف مهم ONAP اجرای SDNها و فانکشن‌های شبکه مجازی است. پروژه ONAP شامل بیشتر از 10 میلیون خط کد می‌شود. این کدها دربرگیرنده پردازش‌های مربوط به فانکشن‌های شبکه، هماهنگ‌سازی، کنترل، فهرست‌بندی و حفظ سیاست موجود در تمام شبکه است.
ONOS

سیستم‌عامل شبکه باز (ONOS) خود را به‌عنوان یک سیستم‌عامل متن باز تعریف شده بر اساس متدولوژی شبکه  نرم‌افزار محور (SDN) معرفی می‌کند. این پروزه برای سرویس دهندگانی که به‌دنبال یک سیستم‌عامل متن باز به‌منظور ساخت یا اجرای نرم‌افزار SDN خود هستند کاربرد دارد.
منبع: shabakeh-mag

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید