آشنایی با کارکردهای آدرس آی پی (IP Address)

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 8170 بار 26 دی 1396
بدون شک تا به حال واژه آدرس «آی پی» یا IP Address به گوشتان خورده است. البته اگر در امورات مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی سررشه نداشته باشید تصویر واضحی از آی پی نخواهید داشت و نمی دانید چطور کار می کند. بیایید مفهوم آدرس آی پی را بررسی کنیم.


آدرس آی پی یک محصول جالب از تکنولوژی کامپیوتر مدرن است که به نحوی طراحی شده است که یک دستگاه کامپیوتر (یا دستگاه های دیجیتال دیگر) بتواند از طریق اینترنت به دستگاه دیگری متصل شود. آدرس های آی پی موقعیت میلیاردها دستگاه دیجیتال که به اینترنت متصل هستند را از دستگاه های دیگر مشخص و متمایز می کند. به همان حالتی که یک نفر وقتی می خواهد برای شما نامه بفرستد آدرس شما را نیاز دارد، یک کامپیوتر که می خواهد با شما ارتباط برقرار کند هم به آدرس آی پی برای ایجاد این ارتباط نیاز دارد.


IP در واقع مخفف عبارت Internet Protocol به معنی پروتکل اینترنتی است. حالا این عبارت به چه معنی است؟ پروتکل اینترنتی به مجموعه ای از قوانین گفته می شود که فعالیت های اینترنتی را کنترل می کند و انجام شدن یک سری از عملکردها را در فضای مجازی تسهیل می کند. بنابراین آدرس پروتکل اینترنتی بخشی از شبکه متصل شده به صورت سیستماتیک است که ارتباطات آنلاین را با شناسایی دستگاه های مبدا و مقصد کنترل می کند.


یک آدرس IPv4 از چهار بخش تشکیل شده است، که هر کدام شامل سه عدد است و هر کدام از این دسته اعداد به وسیله یک نقطه از یکدیگر جدا می شوند. هر کدام از این اعداد می توانند از 0 تا 225 باشند.
بیایید به یک مثال از آدرس آی پی نگاهی بیندازیم:

78.125.0.209

 

این گروه از اعداد به شما این توانایی را می دهند که در حین اتصال به اینترنت، داده ها را ارسال و دریافت کنید و از طریق آن این اطمینان را حاصل کنید که داده هایمان به مقصدهای درستی در اینترنت هدایت می شوند. بدون این پروتکل عددی، ارسال و دریافتداده ها در فضای وب امکان پذیر نبود.
یک آدرس IPv6 از هشت گروه از اعداد 4 تایی هگزادسیمال است. اگر یک گروه از 4 تا صفر تشکیل شده باشد، از عبارت : (دونقطه) برای کوتاه سازی عبارت استفاده می شود.
دینامیک یا استاتیک

آدرس های آی پی می توانند دینامیک یا استاتیک باشند. آدرس های آی پی استاتیک هیچ گاه تغییر نمی کند. آی پی استاتیک به عنوان یک آدرس اینترنتی دائم شناخته می شود و یک راه ساده و قابل اعتماد برای کامپیوترهایی هست که از شما دور هستند. آدرس های آی پی استاتیک دربردارنده اطلاعاتی از قبیل قاره، کشور، منطقه و شهری که کامپیوتر در آن قرار دارد؛ ISP (تامین کننده سرویس اینترنت) ای که به کامپیوتر مشخصی خدمات می دهد و اطلاعات تکنیکی ای مثل طول و عرض جغرافیایی کشور و منطقه قرارگیری کامپیوتر هستند. بسیاری از وبسایت ها برای بازدیدکنندگانشان سرویس هایی برای نشان دادن آدرس آی پی به صورت رایگان تعبیه می کنند (البته امروزه با توجه به پیشرفته شدن سرچ گوگل، شما می توانید با تایپ عبارت ip در باکس سرچ گوگل، از آدرس آی پی سیستم خود آگاه شوید)


آدرس های آی پی دینامیک موقتی هستند و با عبارت DHCP نشان داده می شوند و هربار که کامپیوتری به شبکه متصل می شود، تغییر می کند. در واقع این آدرس ها از مجموعه ای از آدرس های IP که بین تعدادی از کامپیوترها به اشتراک گذاشته شده اند انتخاب می شوند، در حالی که فقط تعداد محدودی آدرس آی پی استاتیک وجود دارد، بسیاری از ISP ها نسبتی از آی پی های تائید شده خود را برای به اشتراک گذاشتن ما بین دنبال کنندگانشان از این طریق اختصاص می دهند. این مساله هزینه ها را کاهش می دهد و به آن ها اجازه می دهد به مشتریان بیشتری خدمات رسانی کنند.


آدرس های آی پی استاتیک معمولا برای استفاده هایی نظیر VOIP (Voice Over Internet Protocol)، بازی آنلاین، یا هر منظور دیگری که در آن نیاز باشد کاربران به راحتی تشخیص موقعیت شوند و کامپیورهای دیگر به آن ها متصل شوند. دسترسی آسان با استفاده از آدرس آی پی دینامیک با سرویس dynamic DNS تسهیل می شود که به کامپیوترهای دیگر این اجازه را می دهد تا حتی اگر شما در حال استفاده از یک آی پی موقتی یا یک بار مصرف هم هستید، شما را پیدا کنند. احتمالا این سرویس برای شما هزینه بر خواهد بود که باید ان را با ISP خود چک کنید.


آدرس های آی پی استاتیک از نقطه نظر امنیت نسبت به آدرس های آی پی دینامیک ضعیف تر شناخته می شوند در حالی که از نقطه نظر ردیابی نسبت به آی پی های دینامیک سریع تر ردیابی می شوند. استفاده از سرویس های اینترنتی ایمن می تواند باعث کاهش این مشکل باقوه شود و کامپیوتر شما را ایمن نگه دارد بدون آن که مهم باشد آدرس آی پی شما از چه نوعی است.


منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید