آدرس مک چیست؟

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7942 بار 28 دی 1396
شما چه در دفتری که شبکه آن کابل کشی داشته باشد کار کنید و چه در دفتری با یک شبکه بیسیم، یک چیز در هر دو محیط مشترک است: هر دو از نرم افزار و سخت افزار برای انتقال داده از کامپیوتر شما به کامپیوتر دیگر در دفتر شما یا از کامپیوتر شما به کامپیوتر دیگری در کیلومترها دورتر استفاده می کنند.
و در نهایت برای به دست آوردن داده ای که به آن نیاز دارید، شما نیاز به «آدرس» خواهید داشت.


بنابراین نباید تعجب کنید اگر به جز آدرس آی پی (که نرم افزار شبکه است)، یک آدرس سخت افزاری هم وجود داشته باشد. عموما این آدرس سخت افزاری مربوط به یک دستگاه ارتباطی کلیدی در کامپیوتر شماست که به آن کارت شبکه رابط یا NIC گفته می شود. NIC یک کارت شبکه کامپیوتری است که به کامپیوتر شما این اجازه را می دهد که به شبکه متصل شود.


سلام نیک، با مک آشنا شو!

هر NIC یک ادرس سخت افزاری دارد که به آن آدرس مک یا مک آدرس گفته می شود. MAC مخفف عبارت Media Access Control به معنی کنترل دسترسی به رسانه است. وقتی آدرس های آی پی با TCP/IP همراه می شوند (نرم افزار شبکه)، آدرس های مک به سخت افزار آداپتورهای شبکه متصل می شوند.


وقتی آداپتور شبکه ساخته می شود، به آن یک آدرس مک اختصاص داده می شود. آدرس مک به صوت سخت افزاری به کارت شبکه کامپیوتر شما اختصاص داده می شود و برای هر کامپیوتر منحصر به فرد است. چیزی به نام ARP (پروتکل تفکیک پذیری آدرس) وجود دارد که آدرس آی پی را به آدرس مک ترجمه می کند. ARP مانند یک گذرگاه عمل می کند که داده ها را از یک بخش سخت افزار کامپیوتر بر می دارد.


جا دارد یک بار دیگر اشاره شودکه سخت افزار و نرم افزار در کنار هم کار می کنند، یعنی آدرس آی پی و آدرس مک با هم کار می کنند.


به همین دلیل، به «مک آدرس» آدرس سخت افزاری شبکه، BIA یا آدرس فیزیکی هم اطلاق می شود. در این جا مثالی از یک مک آدرس برای اترنت را مشاهده می کنید:
NIC: 00:0a:95:9d:68:16
همان طور که احتمالا متوجه شده اید، آدرس مک شباهتی به آدرس آی پی ندارد. آدرس مک مجموعه حروف و اعداد تشکیل شده از 6 دسته کاراکتر دوتایی است که با علامت دو نقطه از یکدیگر جدا می شوند.
برخی تولیدکنندگان معروف آداپتورهای شبکه یا NIC ها شامل: Dell، Belkin، Nortel و Cisco هستند. هر کدام از این تولیدکننده ها از دسته اعداد مشخصی استفاده می کنند (که به آن ها معرف های منحصر به فرد سازمانی یا OUI گفته می شود) که همین دسته اعداد سازنده دستگاه ها را مشخص می کند.
برای مثال، یک آداپتور شبکه را با آدرس مک زیر در نظر بگیرید:

00:14:22:01:23:45

در این آدرس مک سه دسته اول اعداد «00:14:22» تولید کننده دستگاه را مشخص می کند. در زیر معرف های منحصر به فرد سازمانی تعدادی از کمپانی های معروف را مشاهده می کنید:
Dell: 00-14-22
Nortel: 00-04-DC
Cisco: 00-40-96
Belkin: 00-30-BD

در بین کمپانی های بزرگ تولید کننده تجیزهات شبکه امری رایج است که بیش از یک معرف منحصر به فرد سازمانی داشته باشند.
شبکه ها و آدرس مک

همه دستگاه هایی که روی یک subnet شبکه قرار دارند، آدرس های مک متفاوتی دارند. آدرس مک در شناسایی مشکلات شبکه، مخصوصا مشکلاتی که به آدرس آی پی می شود خیلی به کار می آید.
آدرس های مک برای شناسایی مشکلات شبکه به کار می آیند چرا که هیچ وقت تغییر نمی کنند، دقیقا بر خلاف آدرس های آی پی دینامیک که در زمان های مختلف تغییر می کنند. برای ادمین شبکه این خصوصیت باعث می شود که آدرس مک یک راه قابل اتکا برای شناسایی فرستندگان و گیرندگان داده در شبکه به حساب بیاید.


روترهای بیسیم و فیلترینگ مک

در شبکه های بیسیم، فرآیندی که به آن فیلترینگ مک گفته می شود یک مقیاس اندازه گیری برای جلوگیری از دسترسی به شبکه توسط هکرها و مهاجمین اینترنتی است. در فیلترینگ آدرس مک، روتر به نحوی تنظیم می شود که ترافیک را فقط از آدرس های مک مشخصی دریافت کند. با استفاده از این روش فقط کامپیوترهایی که آدرس مک آن ها تائید شده باشد قادر به برقراری ارتباط با شبکه خواهند بود (حتی اگر توسط DCHP یک آدرس آی پی جدید به آن ها داده شده باشد).
در همین حال یک هکر که آدرس آی پی یک شبکه را دزدیده باشد، بلاک می شود چرا که آدرس مک آن جزو لیست آدرس های مک تائید شده نیست و فیلتر می شود
منبع:lavancom.com

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید