طراحی پردازنده مشترک توسط اینتل و ای‌ام‌دی

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7859 بار 20 دی 1396
دو شرکت اینتل و ای‌ام‌دی سال‌هاست که در زمینه تولید پردازنده و چیپ با یکدیگر رقابت دارند. دو شرکتی که در طی این سال‌ها همواره دیگری را به کپی‌برداری از طراحی‌های خود متهم کرده‌اند. اما در کمال تعجب، این بار نام این دو شرکت در کنار یکدیگر و برای تولید یک محصول مشترک دیده می‌شود. بله! درست خواندید. اینتل و ای‌ام‌دی با همکاری یکدیگر یک پردازنده جدید طراحی و تولید کرده‌اند.
در اوایل هفته گذشته احساس می‌شد که خبرهای شوکه‌کننده‌ای در دنیای چیپ‌های کامپیوتری شنیده خواهد شد. قرار است اینتل به‌زودی از پردازنده جدید Core نسل هشتم خود رونمایی کند. هسته‌های GPU این پردازنده توسط رقیب دیرینه اینتل یعنی AMD تأمین می‌شود و حافظه‌های HBM2 روی آن درنظر گرفته شده است. این ماژول که متشکل از چندین چیپ است از فناوری EMIB اینتل بهره می‌برد، یک پل کوچک هوشمند که با بهره‌گیری از سیلیکون ناهمگون موجب انتقال سریع اطلاعات در یک محدوده بسیار کوچک می‌شود.

از طرف دیگر، فریم‌ورک سخت‌افزار / نرم‌افزار این پردازنده باعث افزایش کارایی و بازدهی SoC جدید می‌شود. بر اساس برخی از گزارش‌های منتشر شده محصولات جدید اینتل با نام رمز "Kaby Lake G" شناخته می‌شوند.

اینتل در نخستین خبر خود در این خصوص، اطلاعاتی درباره طراحی MCM، فناوری EMIB و مزیت‌هایی که به‌ویژه برای لپ‌تاپ‌های سبک و باریک به‌همراه دارد ارائه کرد. اولین لپ‌تاپ، دستگاه دو در یک و سیستم‌های مینی-دسکتاپی که از همکاری مشترک اینتل و AMD در قالب MCM استفاده خواهند کرد در سه ماهه اول سال 2018 و احتمالا در نمایشگاه CES 2018 معرفی خواهند شد.

در تازه‌ترین خبر منتشر شده از سوی اینتل، رندری از یک Kaby Lake G دیده می‌شود. 

در تصویر این مقاله، شاهد پردازنده جدیدی هستیم که می‌تواند زمینه‌ساز طراحی و تولید بسیاری از لپ‌تاپ‌های پرتابل، جذاب و قدرت‌مند در سال آینده میلادی باشد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، این پردازنده در این عکس روی یک ماشین تست دسکتاپی نصب شده است. در سمت چپ این ماژول، پردازنده اینتل نسل هشت قرار دارد. بعد از آن و با یک فاصله خالی زیاد پردازنده بزرگ‌تری قرار دارد که در واقع پردازنده گرافیکی AMD Vega است و در آخر یعنی در سمت راست ماژول، حافظه HBM2 قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان سخت‌افزار پیش‌بینی می‌کنند که قدرت و کارایی این GPU در حد چیپ Radeon R9 285 است. حال باید صبر کنیم تا خبرهای بیشتری از این محصول خاص منتشر شود.


منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید