کاربرد پردازنده‎های گرافیکی در محاسبات سرورها

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 9015 بار 17 دی 1396

با به کارگیری شتاب دهنده‎های پردازنده گرافیکی Tesla V100 انویدیا توسط بزرگترین تولیدکنندگان سرور و خدمات دهندگان کلاود، بار کاری مراکز داده برای کاربردهای هوش مصنوعی، رندرينگ گرافیک و محاسبات با کارایی بالا تقویت خواهد شد.شرکت انویدیا تمام عوامل خود از جمله تولیدکنندگان نرم افزار را بسیج کرده تا با پروژه جدید  Tesla V100 به تقویت سلطه خود بر بازار پردازنده‎های گرافیکی مخصوص مراکز داده ادامه دهند.

IBM, HPE, Dell EMC و Supermicro در کنفرانس Strata Data در نیویورک اعلام کردند که از این پردازنده گرافیکی استفاده خواهند کرد. در کنفرانس اخیر فناوری GPU انویدیا در پکن نیز شرکت‎های لنووا، هواوی و اینسپور نیز اعلام کردند قصد دارند از معماری مرجع HGX انویدیا در مراکز داده خود استفاده کنند.

راهکار معماری Volta

پردازنده‎های گرافیکی Volta گام بزرگی در جهت جایگزین کردن معماری پاسکال انویدیا برداشته‎اند. برای مثال، Tesla V100 مبتنی بر ولتا از 21 م‎لیارد ترانزيستور و 5120 هسته CUDA برخوردار است و تا سرعت کلاک 1455 مگاهرتز بالا می‎رود که در مقايسه با 15 میلیارد ترانزيستور و 3840 هسته CUDA پردازنده‎های گرافیکی Tesla P100 مبتنی بر معماری پاسکال پیشرفت بزرگی است.

انویدیا در حدود 70 درصد بازار پردازنده‎های گرافیکی مجزا را در اختیار دارد و تنها شرکتی است که در زمینه پردازنده گرافیکی یادگیری ماشینی مشغول فعالیت است. اما سخت افزار تنها بخشی از این داستان است. اکوسیستم پیرامون پلتفرم محاسبات موازی CUDA و مدل رابط برنامه نویسی کاربردی (API)  باعث شده تا رقبایی مثل Intel و AMD نتوانند این فاصله را پر کنند.

محقق مرکوری، دین مک کارون می‎گوید: «با وجودی که تمرکز اصلی ما روی سخت افزار بوده است و ولتا گواه خوبی برای آن است، اما باید تمرکز بیشتری روی محصولات جانبی پیرامون آن از جمله کامپایلرها، سیستم‎ها و ابزارهای نرم افزاری نیز داشته باشیم که انویدیا نیز طی سال‎های اخیر شروع به توسعه آن کرده است.»

ابزارهای نرم افزاری برای پردازنده‎های گرافیکی Tesla V100 مبتنی بر ولتا

در میان تمام این ابزارهای مکمل، یک نسخه جدید از TensorRT انویدیا که یک کامپایلر بهینه سازی و موتور اجرایی برای توسعه سیستم‎های یادگیری ماشینی برای مراکز داده است در پلتفرم‎های GPU قرار گرفته است.

تولیدکنندگان ثالث نرم افزار نیز اپلیکیشن‎هایی را معرفی کرده‎اند که روی پردازنده‎های گرافیکی مبتنی بر ولتا اجرا می‎شوند. به عنوان مثال، برنامه Driverless AI از H2O.ai روی پردازنده گرافیکی ولتا در ابرکامپیوترهای DG-X1 اجرا می‎شود. Driverless AI طراحی شده تا به کاربران تجاری اجازه دهد تا بدون نیاز به تخصص در مدل‎های یادگیری ماشینی اطلاعات مورد نظر خود را از درون داده‎ها به دست آورند.

یک اپلیکیشن پایگاه داده درون حافظه به نام Kinetica که می‎تواند قدرت محاسباتی پردازنده گرافیکی را تحت کنترل درآورد نیز روی سیستم‎های DGX و سایر سرورهای مبتنی بر پردازنده‎های گرافیکی پاسکال و ولتا اجرا می‎شود.

سرورهایی با قابلیت پشتیبانی از پردازنده گرافیکی Tesla V100

در کنفرانس Strata تولیدکنندگان سرور نیز سیستم‎های مبتنی بر پردازنده گرافیکی Volta V100 خود را معرفی کردند که برخی از آنها شامل این موارد است:

Dell EMC: محصولات PowerEdge R740 این شرکت از حداکثر سه پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کند.
HPE: HPE Apollo 6500 از حداکثر هشت پردازنده گرافیکی V100 و سیستم‎های HPE ProLiant DL380  از حداکثر سه پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کند.
Supermicro: محصولات آن از پردازنده‎های گرافیکی جدید پشتیبانی می‎کنند که شامل یک ایستگاه کاری 7048GR-TR، و برای محاسبات با کارایی بالا شامل سرورهای 4028GR-TXRT, 4028GR-TRT و 4028GR-TR2 است.
IBM: سرورهای Power System این شرکت با پردازنده POWER9 از چند پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کنند.


منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید