آشنایی با مراکز داده

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7226 بار 17 دی 1396
مراکز داده امروزه یکی از مهم ترین قسمت های سازمان ها به حساب می آیند.

از آنجایی که داده ها امروزه یکی از دارایی های مهم سازمان ها به حساب می آیند؛ پس مراکز داده  یکی از مهم ترین دارایی های سازمان ها به حساب می آیند.

در این مطلب می خواهیم مقدمه‌ای بر مراکز داده را به شما ارائه نماییم.

در ادامه با ماه همراه باشید.

مراکز داده در سال 2017

بر اساس بررسی موسسه تحقیقات بازار گارتنر، خدمات جدید فن‌اوری اطلاعات نظیر رایانش ابری افزایش مشتریان را تجربه می‌کنند. این فن‌آوری ها بازار را تغییر خواهند داد و همچنین الگوهای جدیدی در اقتصاد تعریف خواهند کرد. تا امروز، برون‌سپاری پروژه‌ها، فرآیندها و وظایف فرعی به مراکز داده بیرونی و دریافت خدمات نرم افزاری و ذخیره‌سازی از آنها تبدیل به یک هنجار برای شرکت ها شده است. مزایای اقتصادی و کارآیی به طور فزاینده‌ای شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا برای خدمات فن‌آوری اطلاعات به خدمات ابری مراجعه کنند. مجازی سازی سرور و فضای ذخیره‌سازی به موسسات کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی و متراکم‌سازی منابع نسبت به کوچک سازی زیرساخت فن‌آوری اطلاعات اقدام کنند.

یک لحظه قطعی برابر است با خسارت های بسیار!

با این وجود، نیازهایی که این گرایش همراه با خود دارد به همان نسبت زیاد است. سرورها و مراکز داده باید همیشه به صورت 100 درصد در دسترس باشند. قطع، اختلال یا تاخیر در انتقال داده ها باید تقریبا حذف شود. در همین زمان، فرآیندهای تولید باید به گونه‌ای طراحی شوند تا بیشترین میزان انرژی را دخیره کنند، و طبیعت، آب و هوا و مواد خام را حفظ کنند. نیازهای امروزه حتی در مورد "اتاقهای خدمات" کوچک داخلی که هنوز در بسیاری از شرکت ها وجود دارند صدق می‌کند. هرگونه اختلال در یک سامانه فن‌آوری اطلاعات نه تنها خطر تحمیل هزینه قابل ملاحظه به شرکت را به همراه دارد بلکه نارضایتی بخشی از مشتریان و کاربران را به دنبال خواهد داشت.

منظور از مرکز داده چیست؟

با توجه به اینکه بازار از تعاریف متفاوت برای واژگان یکسان استفاده می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مشخص کنید که یک تولید کننده، کاربر، طراح یا کارمند فنی چگونه از یک واژه خاص برداشت یا درک می‌کند.

واژه های

مرکزداده – مرکز پردازش داده – اتاق رایانه – اتاق سرور – رک سرور – مرکز اشتراک مکانی – اتاق فناوری اطلاعات – و غیره

معمولا اتاقی را توصیف می‌کنند که برای جانمایی و دایری سرورها طراحی شده است. واژه پردیس هم برای مرکز‌داده‌ای استفاده می‌شود که بخش وسیعی از فضای منصوبه مشتری را اشغال کرده است.

مرکزداده به معنای ساختمان یا تاسیساتی است که فن‌آوری رایانه‌ای مرکزی و زیرساخت مورد نیاز برای عملکرد آن برای استفاده یک یا چند سازمان در آن جانمایی شده است. این عموما شامل اتاقی مجزا که دارای تغذیه الکتریکی امن و مختص به خود و سیستم کنترل دما و رطوبت دارد می‌شود. بر اساس این تعریف تفاوت بین یک مرکزداده و رک سرور یا خود سرورها قابل تشخیص است.

مراکز داده و فعالیت های آن

مراکز داده مسئول فراهم سازی شرایط فنی و ساختاری یک شرکت برای انجام فرآیندهای تجاری آن هستند. آنها امنیت و پایداری سرورها و سایر اجزاء را تضمین می‌کنند، آنها را از خطرات بیرونی حفاظت می‌کنند و همچنین زیرساخت مورد نیاز برای عملکرد آنها را فراهم می‌آورند. همچنین تدابیری جهت حفاظت سامانه از دسترسی غیرمجاز، آتش‌سوزی و سایر بلایای طبیعی فراهم می‌کنند. سامانه تغذیه الکتریکی – شامل سامانه تغذیه الکتریکی اضطراری – و نیز سامانه کنترل دما و رطوبت عوامل تعیین‌کننده برای تضمین پایداری عملکرد سامانه هستند.

فرآیند طراحی با هدف مشخص و تجهیز شده برای بهینه‌سازی هزینه‌ها و مدل عملیاتی تجهیز شده برای پایداری تضمین می‌کند که یک مرکزداده نیاز یک شرکت برای تضمین دسترسی را تامین می‌کند.

برون سپاری مراکز داده!

 با توجه به اینکه به طور عمومی نیازهای زیرساخت در حال افزایش هستند شرکت های بسیاری تصمیم می‌گیرند که خدمات مرکزداده خود را برون‌سپاری کنند.

تامین‌کنندگان برون‌سپار، زیرساخت مرکزداده از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را تامین می‌کنند. مزیت برون‌سپاری در این است که هزینه‌های فن‌آوری اطلاعات را بهتر می‌توان مدیریت کرد. همچنین مشتریان به بالاترین سطح امنیت و بروزترین فن‌آوری دسترسی دارند. اولین قدم برای برون‌سپاری این است که سامانه‌ها و برنامه‌های شرکت به یک مرکزداده بیرونی مهاجرت کنند. سپس مرکزداده اداره آنها را بر عهده خواهد گرفت. شرکت مشتری باید اطمینان حاصل کند که یک توافقنامه خدمات مناسب وجود دارد. این توافقنامه باید فهرستی از خدمات قابل ارائه و روشی محکم برای اندازه‌گیری آنها تعریف کند.

 برای انتخاب شرکت برون‌سپار، دسترسی و ثبات عملکردی بالا و نیز امنیت داده ها باید اولویت های مدنظر باشند.

طبیعتا مرکزداده نیز باید قادر به فراهم کردن پشتیبانی تخصصی برای نرم‌افزارهای موردنیاز مشتری و همچنین سخت‌افزار موردنیاز از نظر نوع و رده آنها باشد. توجه کنید که به دلیل افزایش تعداد کاربردهای بلادرنگ، گستره گوناگون سرورها نیز افزایش پیدا کرده است.
خدمت فراهم شده توسط یک سرور، یا نرم‌افزاری که این خدمت را ارائه می‌دهد:

با سایر خدمات موجود روی همان سرور کار کند؛
می‌تواند روی یک سرور مجزا اجرا شود؛ یا حتی
می‌تواند روی چندین سرور توزیع گردد

روش سوم معمولا در سرورهای عمومی وب به کار می‌رود زیرا آنها به طور متناوب نیاز دارند تا حجم بسیار عظیمی از ترافیک داده را پردازش کنند. این‌گونه سرورها از سامانه توزیع بار استفاده می‌کنند که به صورت خودکار تقاضاها را روی سرورهای فیزیکی توزیع می‌کند.


انواع خدمات سرورها:
سرور پرونده

سرور پرونده فهرست خود را در اختیار سایر رایانه‌ها قرار می‌دهد. این به کاربران امکان می‌دهد تا پرونده‌ای را برای سایرین ارسال کنند یا به طور مشترک از یک پرونده استفاده کنند. خدمات ارائه شده توسط سرورهای پرونده شفاف است، و فهرست ارائه شده توسط آنها کاملا مشابه فهرست موجود روی رایانه شخصی کاربر است. به این دلیل، برای سرور پرونده بسیار مهم است که سامانه‌ای دقیق برای مدیریت سطح دسترسی فراهم کند تا کاربران به پرونده‌هایی که لازم دارند دسترسی داشته باشند.

سرور چاپ

سرور چاپ به کاربران دسترسی استفاده از یک یا چند چاپگر را می‌دهد. مدیریت سرور چاپ معمولا شامل فراهم نمودن دسترسی به راه‌انداز چاپگر مناسب برای هر ایستگاه کاری بر اساس سیستم عامل آنهاست تا ناچار به نصب راه انداز به صورت محلی توسط خودشان نباشند.

سرویس‌دهنده رایانامه

سرور رایانامه ارتباطات رایانامه‌ای را مدیریت می‌کند. این سامانه ممکن است از طریق یک فراهم‌کننده اینترنت روی فضای ابری یا در شبکه داخلی یک شرکت نصب شود. سرور رایانامه داخلی یک شرکت ممکن است مفیدتر باشد زیرا به کارکنان امکان ارتباط با یکدیگر از طریق رایانامه را می‌دهد. این روش در زمانی که دسترسی به اینترنت به دلایل امنیتی مسدود شده است نیز سودمند است. معمولا یک ایستگاه کاری مجاز به برقراری ارتباط با سرور رایانامه بیرون از سازمان نیست.

سرور وب

وظیفه اصلی سرور وب (HTTP Server) این است که صفحات وب را پس از درخواست بازدید‌کننده از طریق شبکه ارسال کند. در این حالت، شبکه معمولا اینترنت (World Wide Web) است. این روش انتقال اطلاعات در شبکه داخلی شرکت (intranet) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزارهای مرورگر به کاربران امکان می‌دهند تا به صفحات وب و همچنین ابرپیوندهای موجود در آنها دسترسی داشته باشند، که خود پیوند به سایر صفحات وب یا مستندات هستند.

منبع: لاوان ارتباط

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید