چاپ این صفحه

مزایای ویپ کلاینت

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 8028 بار 14 دی 1396

"ویپ کلاینت" (VoIP Client) نرم‌افزاری است که اصطلاحا "سافت‌فون" (Softphone) هم نامیده می‌شود. این نرم‌افزار معمولا روی کامپیوتر کاربر نصب می‌شود و به‌وی این امکان را می‌دهد تا تماس‌های خود را از طریق VoIP بگیرد.کاربر با استفاده از ویپ کلاینت می‌تواند تماس‌های محلی یا بین‌المللی رایگان یا بسیار کم‌هزینه داشته باشد و علاوه بر این، از ویژگی‌های بی‌شمار آن نیز بهره ببرد. این‌ها دلایلی هستند که باعث شده خیلی از کاربران علاقه‌مند به نصب ویپ کلاینت‌ها بر روی کامپیوتر، دستگاه‌های موبایل و اسمارت‌فون‌های‌شان بشوند.

یک ویپ کلاینت با نصب بر روی کامپیوتر به‌دستگاه‌های سخت‌افزاری مکمل نیاز دارد تا بتواند با سایرین ارتباط برقرار کند. این دستگاه‌ها می‌توانند ایرفون‌ها، میکروفون، هدست‌ها و یا وب‌کم‌ها باشند.

سرویس ویپ

ویپ کلاینت نمی‌تواند به‌تنهایی کار کند بلکه برای امکان برقراری تماس باید با سرویس ویپ یا یک سرور SIP کار کند. سرویس ویپ، اشتراکی است که ارائه‌دهنده سرویس ویپ به‌کاربر می‌دهد تا از طریق آن بتواند با دیگران تماس بگیرد. در واقع، این سرویس از این نظر شبیه به‌سرویس GSM است که با تلفن همراه‌تان استفاده می‌کنید. تفاوت آن‌ها در این است که با ویپ می‌توانید تماس‌های بسیار ارزان قیمت بگیرید و اگر فردی که با وی تماس می‌گیرید، در هر نقطه از دنیا، از همان سرویس ویپ و ویپ کلاینت استفاده کند تماس شما در بسیاری موارد رایگان و نامحدود است. خیلی از سرویس دهندگان ویپ به کاربران امکان دانلود و نصب رایگان ویپ کلاینت را می‌دهند.

ویژگی‌های ویپ کلاینت

نرم‌‍افزار ویپ کلاینت ویژگی‌های زیادی دارد. برخورداری از رابط تماس‌گیری، حافظه مخاطب، شناسه کاربر و برخی امکانات اولیه دیگر از جمله موارد قابل اشاره است. از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن پیچیده ویپ می‌توان به‌پشتیبانی QoS، امنیت ویس و ویدیو کنفرانس اشاره کرد.

ویپ کلاینت‌های SIP

فناوری SIP روی سرورهای ویپ (PBXها) کار می‌کند. وظیفه این سرورها ارائه خدمات تماس به کلاینت‌هایی است که دارای ویپ کلاینت نصب شده و رجیستر شده سازگار با SIP هستند. این سناریو در محیط شرکت‌ها و کسب‌وکارها بسیار کاربرد دارد. ویپ کلاینت‌ها روی کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها یا اسمارت‌فون‌های تمام کارمندان نصب شده و روی سرویس SIP شرکت‌ها بر روی سرور PBX مربوطه رجیستر می‌‌شود.

با این فناوری، کارمندان می‌توانند در محیط داخلی مجموعه و هم‌چنین از طریق فناوری‌های وایرلس مانند وای‌فای، 3G، 4G، مای‌فای، LTE و غیره ارتباط برقرار کنند.

ویپ کلاینت‌های SIP به‌هیچ سرویس ویپ خاصی محدود نیستند. به‌راحتی روی ماشین نصب می‌شوند و برای هر سرویس منطبق با SIP قابل پیکربندی و استفاده هستند.

نمونه‌هایی از ویپ کلاینت‌ها

یکی از اولین مثال‌های ویپ کلاینت نرم‌افزار اسکایپ است. شما می‌توانید از طریق سایت مربوط به این نرم‌افزار آن را دانلود و نصب کنید و به‌طور رایگان تماس‌های صوتی و تصویری بین‌المللی داشته باشید. بسیاری از سرویس دهندگان ویپ مبتنی بر نرم‌افزار، ویپ کلاینت‌های مخصوص به خودشان را ارائه می‌دهند. بعضی از ویپ کلاینت‌ها عمومیت بیشتری دارند و با هر سرویس ویپ قابل استفاده هستند. بهترین مثال برای این مورد "ایکس-لایت" است.

منبع: شبکه