آشنایی با سرعت شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 7706 بار 20 دی 1396
کاربران قطعا می‌خواهند شبکه‌های خود را به سرعت در تمام شرایط اجرا کنند. در بعضی موارد، تأخیر در شبکه ممکن است فقط چند میلی ثانیه طول بکشد و تأثیر ناچیزی بر کاربر داشته باشد. در موارد دیگر، تأخیرهای شبکه می‌تواند برای کاربر کاهش سرعت شدیدی را به همراه داشته باشد.سناریوهای رایجی که به ‌طور ویژه به سرعت شبکه حساس هستند عبارتند از:
• زمان برای ایجاد یک اتصال جدید
• زمان بارگذاری یک صفحه وب
• زمان برای دانلود یک برنامه، پچ سیستم عامل یا سایر فایل‌ها
• توانایی پخش محتوای ویدئویی برای مدت زمان طولانی بدون خرابی


نقش پهنای باند (bandwidth) در عملکرد شبکه
پهنای باند یک عامل کلیدی در تعیین سرعت یک شبکه کامپیوتری است. تقریباً همه می‌دانند که اعداد رتبه‌بندی پهنای باند برای روترهای شبکه و خدمات اینترنت، به طور قابل توجهی در تبلیغات محصول نشان داده می‌شود.
پهنای باند در شبکه کامپیوتری به نرخ داده‌ای اشاره دارد که توسط یک اتصال شبکه یا رابط شبکه پشتیبانی می‌شود. این نشان دهنده ظرفیت کلی اتصال است. ظرفیت بزرگتر، بیشتر احتمال دارد که به عملکرد بهتری منجر شود.
پهنای باند به نرخ تئوری و بازده واقعی اشاره دارد و مهم است که بین این دو تمایز قائل شود. برای مثال، استاندارد 802.11g اتصال Wi-Fi 54 مگابیت بر ثانبه نرخ پهنای باند مجاز را پیشنهاد می‌دهد ولی در عمل 50 درصد یا کمتر از این عدد در بازده واقعی حاصل می‌شود.
شبکه‌های اترنت قدیمی که از لحاظ تئوری 100 مگابیت در ثانیه یا حداکثر پهنای باند 1000 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند، اما این مقدار حداکثر نیز قابل قبول نیست. شبکه های تلفن همراه (Cellular) به طور کلی نرخ پهنای باند خاصی را ادعا نمی‌کنند، اما همان اصل اعمال می‌شود. مخارج کلی ارتباطی در سخت افزار کامپیوتر، پروتکل های شبکه و سیستم عامل ها اختلاف بین پهنای باند تئوری و بازده واقعی را کنترل می‌کند.


اندازه‌گیری پهنای باند شبکه
پهنای باند مقدار داده‌ای است که از طریق اتصال شبکه در طول زمان عبور می‌کند و برحسب بیت در ثانیه (bps) اندازه‌گیری می‌شود. ابزارهای متعدد برای مدیران به‌منظور اندازه‌گیری پهنای باند اتصالات شبکه وجود دارد. در شبکه‌های محلی (LAN) این ابزار شامل netperf و ttcp می‌شود. در اینترنت، برنامه‌های تست پهنای باند و سرعت وجود دارد که بیشتر آن‌ها برای استفاده رایگان به صورت آنلاین در دسترس هستند.
حتی با استفاده از این ابزار که در دسترس شما است، اندازه‌گیری دقیق پهنای باند دشوار است چراکه در طول زمان بسته به تنظیمات سخت‌افزاری و ویژگی‌های برنامه‌های نرم افزاری که شامل نحوه استفاده از آن‌ها می‌شود، در طول زمان تغییر می‌کند.

 

در مورد سرعت‌های پهنای باند

اصطلاح پهنای باند بالا گاهی اوقات برای این است که سریعتر بین اتصالات اینترنت پهن باند را سرعت‌های شبکه تلفن همراه (cellular) یا dial-up تفاوت قائل شوند. تعاریف پهنای باند "بالا" و "پایین" متفاوت است و در طول سال‌ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی شبکه بهبود یافته است. در سال 2015، کمیته ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) تعریف خود را از پهنای باند را به عنوان ارتباطاتی که حداقل 25 مگابیت در ثانیه برای دانلودها و حداقل 3 مگابیت در ثانیه برای آپلود‌ها به آن اختصاص داده می‌شود، به روز کرد. این اعداد افزایش 4 مگابیت در ثانیه را برای آپلود و 1 مگا بیت در ثانیه برای دانلود را نسبت به حداقل‌های قبلی FCC نشان می‌دهد.
(سالیان پیش، FCC حداقل را بر روی 0.3 مگابیت در ثانیه تنظیم کرده بود).


عوامل دیگر در عملکرد شبکه کامپیوتر
پهنای باند تنها عاملی نیست که موجب درک سرعت یک شبکه می‌شود. یک مؤلفه کمتر شناخته شده از عملکرد شبکه Latency است که نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این مولفه مطالب بعدی مجله تخصصی لاوان ارتباط را دنبال کنید.

منبع: لاوان ارتباط

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید