باید و نبایدهای نصب کابل شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 6972 بار 22 دی 1396
پرسنل به تعداد کافی باید در محل حاضر باشند تا بتوانند عملیات نصب کابل ها را به درستی انجام دهند.
قبل از شروع به نصب کابل ها، لبه ها و لوله های آن ها باید گرد شوند، تا از آسیب وارد شدن به روکش کابل بعد از نصب (به دلیل گرد کردن لبه ها) پیشگیری به عمل آید.
در حین عبور از دیواره ها داکت کابل ها یا کانال ها باید مورد استفاده قرار بگیرند. استاندارد تعریف شده می گوید این فضاها باید نهایتا 50% اشغال شده باشند. یعنی پیش بینی شده است که به همان میزان کابلی که استفاده شده امکان دارد در آینده به آن فضا اضافه شود.
در حین نصب کابل ها،شعاع خمش نباید کمتر از میزانی باشد که توسط تولیدکننده اعلام شده است. این قضیه برای بعد از نصب هم مصداق دارد.
برای پیشگیری از آسیب دیدن کابل ها ، کابل ها باید مستقیما از حلقه کابل، کشیده شوند و نباید روی زمین کشیده شوند.
مطمئن شوید که ابزار کافی برای باز کردن، کشیدن و نصب کابل ها وجود دارد و پرسنل در مورد نحوه استفاده از آن ها به طور کامل توجیه هستند.
هر نشانی از فشار و یا پیچ و تاب خوردگی در عایق سیم کشی کابل ها یا رساناها در صورت بروز باید رفع شود (این اتفاقات ممکن است به دلیل بسته شدن نادرست کابل ها و یا وزن زیاد کابل های نصب شده حادث شوند).
شعاع کانال کشیده شده باید مشخص باشد و در زمان تغییر مسیر باید کوچکترین شعاع خمش به کار برده شده باشد.
کانال های فلزی یا raceway ها باید به درستی به هم وصل شده و در نهایت به زمین متصل شوند.
کابل ها را با همدیگر دسته نکنید (مخصوصا کابل های UTP/U). اگر این مساله امکان پذیر نبود تعداد کابل هایی که با هم دسته شده یا گره خورده اند را به حداقل برسانید.
Tie gun کابل ها یا ابزار مشابه ممکن است در نصب انواع مختلف کابل ها به کار نیایند یا نمی توان از آن ها در هنگام اتصال رابط های کابل برای اتصال به کانکشن ماژول استفاده کرد.
هیچگونه فشاری نباید به روی کابل وارد شود، این فشار ممکن است به دلیل استفاده نادرست یا محکم کشیدن بست کمربندی کابل باشد یا در حین نصب سریع اتفاق بیفتد. نکته کلیدی در کابل کشی این است که ژئومتری پوشش کابل بعد از کابل کشی نباید تغییر کند.
کانال های کابل باید برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک  و بروز آسیب بعد از تمام شدن کار بسته شوند (کف های کاذب، داکت دیواره ها و ...)، چرا که نفوذ گرد و خاک و بروز آسیب بر کیفیت انتقال کابل های نصب شده تاثیر می گذارد.
کابل های انتقال داده نسبت به منبع گرما حساس هستند. دستگاه های هایی که هوای گرم تولید می کنند یا مشعل های گاز مورد استفاده برای نصب لوله های کوچک نباید در نزدیکی کابل های انتقال داده قرار بگیرند.
اگر برای سهولت در کشیدن کابل ها از مواد شیمیایی استفاده شود، اطمینان حاصل کنید که آن ماده با ماده غلاف کابل سازگار باشد.
این مساله در مورد هر نوع ماده شیمیایی (مخصوصا از نوع اسپری) مورد استفاده برای کابل های دیگر که امکان دارد به صورت اتفاقی با کابل های داده تماس برقرا کنند هم صدق می کند.
ذکر این نکته لازم است که ما ادعا نمی کنیم که این لیست کامل است. شما چه نکاتی را می توانید به این لیست اضافه کنید؟

-         پرسنل به تعداد کافی باید در محل حاضر باشند تا بتوانند عملیات نصب کابل ها را به درستی انجام دهند.

-         قبل از شروع به نصب کابل ها، لبه ها و لوله های آن ها باید گرد شوند، تا از آسیب وارد شدن به روکش کابل بعد از نصب (به دلیل گرد کردن لبه ها) پیشگیری به عمل آید.

-         در حین عبور از دیواره ها داکت کابل ها یا کانال ها باید مورد استفاده قرار بگیرند. استاندارد تعریف شده می گوید این فضاها باید نهایتا 50% اشغال شده باشند. یعنی پیش بینی شده است که به همان میزان کابلی که استفاده شده امکان دارد در آینده به آن فضا اضافه شود.

-         در حین نصب کابل ها،شعاع خمش نباید کمتر از میزانی باشد که توسط تولیدکننده اعلام شده است. این قضیه برای بعد از نصب هم مصداق دارد.

-         برای پیشگیری از آسیب دیدن کابل ها ، کابل ها باید مستقیما از حلقه کابل، کشیده شوند و نباید روی زمین کشیده شوند.

-         مطمئن شوید که ابزار کافی برای باز کردن، کشیدن و نصب کابل ها وجود دارد و پرسنل در مورد نحوه استفاده از آن ها به طور کامل توجیه هستند.

-         هر نشانی از فشار و یا پیچ و تاب خوردگی در عایق سیم کشی کابل ها یا رساناها در صورت بروز باید رفع شود (این اتفاقات ممکن است به دلیل بسته شدن نادرست کابل ها و یا وزن زیاد کابل های نصب شده حادث شوند).

-         شعاع کانال کشیده شده باید مشخص باشد و در زمان تغییر مسیر باید کوچکترین شعاع خمش به کار برده شده باشد.

-         کانال های فلزی یا raceway ها باید به درستی به هم وصل شده و در نهایت به زمین متصل شوند.

-         کابل ها را با همدیگر دسته نکنید (مخصوصا کابل های UTP/U). اگر این مساله امکان پذیر نبود تعداد کابل هایی که با هم دسته شده یا گره خورده اند را به حداقل برسانید.

-         Tie gun کابل ها یا ابزار مشابه ممکن است در نصب انواع مختلف کابل ها به کار نیایند یا نمی توان از آن ها در هنگام اتصال رابط های کابل برای اتصال به کانکشن ماژول استفاده کرد.

-         هیچگونه فشاری نباید به روی کابل وارد شود، این فشار ممکن است به دلیل استفاده نادرست یا محکم کشیدن بست کمربندی کابل باشد یا در حین نصب سریع اتفاق بیفتد. نکته کلیدی در کابل کشی این است که ژئومتری پوشش کابل بعد از کابل کشی نباید تغییر کند.

-         کانال های کابل باید برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک  و بروز آسیب بعد از تمام شدن کار بسته شوند (کف های کاذب، داکت دیواره ها و ...)، چرا که نفوذ گرد و خاک و بروز آسیب بر کیفیت انتقال کابل های نصب شده تاثیر می گذارد.

-         کابل های انتقال داده نسبت به منبع گرما حساس هستند. دستگاه های هایی که هوای گرم تولید می کنند یا مشعل های گاز مورد استفاده برای نصب لوله های کوچک نباید در نزدیکی کابل های انتقال داده قرار بگیرند.

-         اگر برای سهولت در کشیدن کابل ها از مواد شیمیایی استفاده شود، اطمینان حاصل کنید که آن ماده با ماده غلاف کابل سازگار باشد.

-         این مساله در مورد هر نوع ماده شیمیایی (مخصوصا از نوع اسپری) مورد استفاده برای کابل های دیگر که امکان دارد به صورت اتفاقی با کابل های داده تماس برقرا کنند هم صدق می کند.

ذکر این نکته لازم است که ما ادعا نمی کنیم که این لیست کامل است.

منبع: لاوان ارتباط

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید