تفاوت بین درگاه‌های WAN و LAN در روترهای بی‌سیم چیست؟

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 23446 بار 09 آبان 1396
حتما شما هم متوجه شده‌اید که در روترهای بی‌سیم بین درگاه WAN و درگاه LAN تفاوت ایجاد می‌کنند. با وجودی که هر دو درگاه اترنت و جزو استانداردهای شبکه‌های کابلی هستند و از یک استاندارد استفاده می‌کنند ولی درگاه WAN با رنگ دیگری غالبا زرد و درگاه‌های LAN با رنگ سفید از یکدیگر متمایز می‌شوند؟ تا به حال فکر کردید چرا این‌طور است؟

هر دو درگاه RJ45 هستند و می‌دانیم که درگاه‌های LAN برای اتصال دستگاه‌های دیگر به روتر بی‌سیم از طریق کابل شبکه و درگاه WAN برای اتصال مودم به روتر بی‌سیم است اما تفاوت اصلی میان این دو درگاه‌ چیست که حتما باید از یکدیگر متمایز شوند؟

LAN مخفف local area network و اصطلاحا شبکه‌های محلی است در حالی که WAN مخفف wide area network و به معنی شبکه‌های گسترده است. بسیاری از افراد WAN را مساوی با اینترنت می‌گیرند ولی باید مواظب بود که با WLAN اشتباه گرفته نشود. WLAN مخفف wireless local area network و منظور شبکه‌های محلی بی‌سیم است. در ادامه هریک از این اصطلاح‌ها و تفاوت‌ها و تشابه‌ها را توضیح می‌دهیم:

LAN

به تمام کامپیوترهایی که در یک مکان مشخص و یکسان کنار یکدیگر با هم متصل شده باشند؛ شبکه محلی یا LAN می‌گویند. اگر کامپیوترهای درون یک اداره یا ساختمان با کابل اترنت به یکدیگر متصل شده باشند؛ تشکیل شبکه LAN می‌دهند. نکته کلیدی این است که همگی این کامپیوترها از طریق یک کابل به یکدیگر متصل شده‌اند. گاهی اوقات به کامپیوترهایی که از طریق بی‌سیم هم به یکدیگر متصل باشند: شبکه LAN اتلاق می‌شود. این شبکه سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالایی دارد چون کامپیوترها نزدیک به هم و در یک محل هستند.

WAN

شبکه‌های WAN منطقه بسیار وسیع‌تری را مانند یک شهر یا کشور پوشش می‌دهند. حتما یک شبکه توزیع شده در کل دنیا می‌تواند یک WAN باشد. به همین خاطر، گاهی WAN با اینترنت یکسان در نظر گرفته می‌شود. در WAN کامپیوترها از طریق کابل‌های خارجی مانند فیبر نوری یا کابل تلفن به یکدیگر متصل شده‌اند و معمولا این کابل‌ها توسط شرکت ثالثی مدیریت و کنترل می‌شوند. برخلاف LAN؛ یک شبکه WAN ممکن است یک یا چند مالک و مرکز مدیریت داشته باشد و سرعت انتقال اطلاعات روی آن کمتر از شبکه LAN است. در WAN از فناوری‌ها و متدهای مختلف و متفاوتی نسبت به LAN برای انتقال و مسیریابی اطلاعات استفاده می‌شود.

Wireless Router

در روترهای بی‌سیم منظور از WAN همیشه اینترنت است. یک روتر معمولا یک یا چند درگاه LAN دارد تا کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل شوند اما روترهای بی‌سیم یک درگاه WAN دارند(گاهی اوقات Internet هم نوشته شده است) که برای اتصال به مودم یا کابل تلفن یا دستگاه‌ ارایه‌دهنده اینترنت است. بنابراین؛ اینترنت از طریق درگاه WAN وارد روترهای بی‌سیم شده و از طریق درگاه‌های LAN میان کامپیوترهای دیگر تقسیم می‌شود. اینجا مهم‌ترین تفاوت درگاه‌های LAN و WAN وجود دارد. اگرچه ممکن است شما روتری بدون درگاه WAN ندیده باشید اما روترهایی هستند که فقط درگاه LAN دارند و برای اشتراک‌گذاری اطلاعات میان کامپیوترها به طور محرمانه استفاده می‌شوند و اصلا به اینترنت وصل نخواهند شد.

WLAN

WAN تباید با WLAN یکسان گرفته شود. WLAN همان شبکه محلی یا LAN اما مبتنی بر ارتباطات بی‌سیم و غالبا وای‌فای به جای کابل شبکه اترنت است. در WLAN کامیپوترهایی نزدیک به یک‌دیگر و در یک منطقه از طریق وای‌فای به هم متصل شده و تبادل اطلاعات می‌کنند. اینترنت نیز از طریق وای‌فای میان کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به WLAN به اشتراک گذاشته می‌شود. تمامی روترهای بی‌سیم از پیکربندی راه‌اندازی یک WLAN پشتیبانی می‌کنند و البته این روترها اجازه می‌دهند برخی از دستگاه‌ها با کابل اترنت هم به شبکه متصل شوند.

منبع: http://kiantech.ir

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید