چاپ این صفحه

آشنایی با تفاوتهای کابل اترنت و کابل شبکه

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2395 بار 03 ارديبهشت 1398
با افزایش محبوبیت کاربردهای شبکه در زندگی روزمره ما، افراد اغلب کلماتی مانند "کابل اترنت" و "کابل شبکه" را می‌شنوند. چه تفاوتی بین کابل شبکه و کابل اترنت وجود دارد؟ تا زمانی که شما کاربر شبکه هستید نیاز به یک دانش پایه برای تشخیص کابل‌ها از یکدیگر دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم "کابل شبکه" و "کابل اترنت" بیشتر آشنا شوید.

کابل اترنت چیست؟

کابل اترنت مفهومی از سیم شبکه کابل کشی است که برای استفاده در شبکه محلی (LAN)، شبکه شهری (MAN) و شبکه جهانی (WAN) می‌باشد. در واقع کابل‌هایی برای اتصال دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌ها، روترها و کامپیوترهای شخصی (PCها) که به عنوان یک رسانه مشترک برای انتقال داده‌ها و منبع تغذیه (Power over Ethernet، یا PoE) مورد استفاده قرار می گیرد، کابل اترنت نامیده می شوند. این کابل‌ها در صورت کابل کشی بد و استفاده از کابل‌های بی کیفیت، از مهمترین دلایل برای عملکرد ضعیف شبکه هستند.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه مفهوم گسترده‌ای از انواع کابل‌های مورد استفاده در شبکه‌های مختلف است. این کابل‌ها برای اتصال و انتقال اطلاعات بین یک شبکه و رایانه استفاده می‌شود. انواع زیادی کابل شبکه در بازار وجود دارد و برای شبکه‌های با شرایط متفاوت کابل‌های متفاوتی نیز مورد نیاز است. کابل‌های متقاطع اترنت، زوج کابل‌های به هم تابیده، کواکسیال و فیبر نوری چهار نوع کابلی هستند که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل اترنت و کابل شبکه چه تفاوت‌هایی دارند؟

دامنه

کابل اترنت شاخه‌ای از کابل شبکه است. فقط کابل‌های شبکه‌ای که در محیط‌های اترنت استفاده می‌شوند (LAN، MAN، WAN) کابل اترنت نامیده می‌شود. کابل اترنت معمولاً و به طور خاص به یک کابل مسی یا آلومینیومی اشاره دارد ولی کابل شبکه اشاره به طیف وسیعی از انواع کابل مانند کابل پچ و فیبر نوری شیشه ای دارد. در حقیقت، هر کابلی که برای شبکه‌ها به‌کار می‌رود، کابل شبکه است.

 

دسته‌بندی

اترنت مدرن معمولاً با زوج کابل‌های به تابیده و با کانکتورهای RJ45 ماژولار 8P8C راه اندازی می‌شود. نوع بدون حفاظ آن‌ها که UTP است شناخته ترین نوع می‌باشد و به عنوان کابل اترنت نامیده می‌شود. کابل‌های اترنت معمولاً در رده‌های استاندارد دسته بندی می‌شوند. برای مثال کابل‌های Cat5e و Cat.6 محبوب ترین کابل های اترنت در بازار فعلی هستند. دیگر کابل های اترنت به روز شده مانند Cat.6A، Cat.7A برای عملکرد بهتر هستند. همه موارد فوق که از آن‌ها به عنوان کابل اترنت یاد شد، کابل شبکه نیز هستند. با این حال، تکنولوژی مدرن، اترنت را توسعه داده است و اجازه می‌دهد تا آن را بر روی کابل‌های کواکسیال و فیبر نوری، که فراتر از تکنولوژی اولیه اترنت (Ethernet) هستند، اجرا کنند. این تکامل، مفهوم کابل اترنت و کابل شبکه را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

 

کاربرد

بر خلاف (WLAN (WiFi, wireless local area network اترنت یک تکنولوژی دسترسی LAN کابل کشی شده است. هر کابلی که به این دسترسی متصل شود به طور خاص به عنوان "کابل اترنت" و به طور کلی به عنوان "کابل شبکه" نامیده می‌شود. برای شبکه، شبکه کابل کشی شده و WLAN تعریف می‌شود. همانطور که می دانیم، وای فای (WiFi) در جهان مدرن به طور چشمگیری محبوب شده است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا در آینده یک "کابل شبکه بی‌سیم" وجود خواهد داشت که جایگزین کابل‌های استاندارد شود؟ شاید تغییر ساختار و عملکرد قابل پیش بینی باشد، اما نیاز به سیم برای اتصال سرور با هاب همواره غیرقابل اجتناب است.

نتیجه‌گیری

در این مطلب مفهوم کابل اترنت و کابل شبکه توضیح داده شد و آن‌ها را با هم مقایسه کردیم. کابل اترنت متعلق به رده کابل شبکه است و منحصراً به محیط اترنت اشاره دارد. در حالی که کابل شبکه یک مفهوم کلی از همه انواع کابل‌های مورد استفاده در شرایط مختلف شبکه است.

منبع: لاوان ارتباط