شبیه سازی سناریوهای مبتنی بر فناوری‌ سیسکو

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1545 بار 02 فروردين 777
سیسکو ازجمله‌ پیش‌گامان عرصه‌ی شبکه است که تکنولوژی‌های گران‌قیمتی دارد و همراه‌شدن آن با چاشنی تحریم‌ها، یادگیری فناوری‌های آن را سخت کرده است.

سیسکو ازجمله شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی فناوری است که استانداردها و تکنولوژی‌های آن در حوزه‌ی شبکه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سیسکو با توسعه‌ی سخت‌افزارهای بسیار کارآمد درکنار توسعه‌ی پلتفرم نرم‌افزاری اختصاصی‌اش، جزو مطمئن‌ترین انتخاب‌ها بین ادمین‌های شبکه در سراسر جهان است؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر، مشتریان کوچک‌وبزرگ از تجهیزات این شرکت در گستره‌ای وسیع استفاده می‌کنند.

باتوجه‌به همه‌گیربودن استفاده از تکنولوژی‌های سیسکو در تجهیزات شبکه، دوره‌هایی نیز برای تربیت متخصصان شبکه وجود دارد. این متخصصان با شرکت در کلاس‌هایی که به‌صورت استاندارد در سراسر جهان برگزار می‌شود، تمام سناریوهای ممکن به‌منظور اجرا در پلتفرم سیسکو را آموزش می‌بینند و حتی با استفاده از تجهیزات موجود آن‌ها را پیاده می‌کنند.

فراهم‌نشدن شرایط شرکت در کلاس‌های فیزیکی به‌دلایل مختلف، همچون گران‌بودن یا دردسترس‌نبودن، ازجمله‌ مشکلاتی است که افراد علاقه‌مند را از یادگیری یا اجرای سناریوهای مختلف بازمی‌دارد. البته در سال‌های گذشته، سرویس‌هایی در خارج از کشور امکان ایجاد محیط‌های شبیه‌سازی‌شده برای اجرای سناریوهای سیسکو را فراهم کرده‌اند. باوجوداین، نوسان نرخ دلار در سال جاری باعث شده دسترسی به این محیط‌های شبیه‌سازی نیز به‌ سهولت گذشته نباشد؛ چراکه شروع تعرفه‌های سرویس‌های خارجی صد دلار است. ازاین‌رو، استفاده از چنین سرویس‌هایی در داخل کشور بسیار گران تمام می‌شود.

پاژلب (Pazhlab) سرویسی ایرانی است که با هدف ایجاد محیط شبیه‌سازی برای سناریوهای سیسکو اجرا شده است. افراد علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های سیسکو که در پی کسب تجربه‌ی عملی در اجرای سناریوهای مختلف هستند یا دوست دارند سناریوهای جدیدی پیاده و سپس آن‌ها را در محیط واقعی اجرا کنند، ازجمله‌ افرادی هستند که پاژلب می‌تواند به آن‌ها سرویس دهد.

باتوجه‌به اینکه دردسترس‌بودن همه‌ی دستگاه‌های سیسکو برای اجرای تکنولوژی‌های مختلف بسیار گران و عملا ناممکن است، استفاده از پاژلب برای اجرای تمام تکنولوژی‌های سیسکو امری بسیار منطقی و درعین‌حال ارزان‌قیمت است.

پاژلب علاوه‌بر اینکه فضایی برای شبیه‌سازی سناریوهای سیسکو دراختیار کاربران قرار می‌دهد، سرویس‌های دیگری نیز دارد که ازجمله‌ی آن‌ها باید به امکان بهره‌گیری از راهنما و استاد درحین اجرای سناریو اشاره کرد.

به‌طور حتم بزرگ‌ترین مزیت سرویس پاژلب را باید در قابلیت دسترسی ریموت به آن خواند. با استفاده از پاژلب کاربران می‌توانند از هر جای ایران برای اجرای سناریوهای خود به این سرویس به‌صورت ریموت دسترسی داشته باشند.

پاژلب خدمات خود را در قالب پنج لابراتور مختلف ارائه می‌کند. این لابراتورها عبارت‌اند از:

Collaboration
Security
Routing & Switching
Service Provider
Datacenter

هریک از این لابراتورها مشتمل بر زمینه‌های متعددی است که می‌توان در هریک سناریوهای مختلفی با تجهیزات مشخص اجرا کرد.

نویسنده: مهران فره راز- زومیت

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید