اسنپدراگون 855 کوالکام معرفی شد

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1773 بار 13 آذر 1397
اسنپدراگون 855 جدیدترین تراشه‌ی کوالکام است که ضمن پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G)، سه‌برابر عملکرد بهتری را در زمینه‌ی هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، کوالکام بامداد امروز در جریان برگزاری اجلاس Snapdragon Technology در هاوایی، از جدیدترین تراشه‌ی خود تحت عنوان اسنپدراگون ۸۵۵ رونمایی کرد و با این کار، خط قرمزی روی نام اسنپدراگون ۸۱۵۰ کشید.

سال گذشته اسنپدراگون ۸۴۵ نیز در جریان برگزاری همین اجلاس رونمایی شده بود. گفتنی است که تراشه‌ی جدید اسنپدراگون ۸۵۵ را نمی‌توان صرفا یک ارتقاء ساده نسبت به نسل قبل به‌شمار آورد.
این تراشه به‌احتمال بسیار قوی قرار است در نخستین گوشی‌های مبتنی بر 5G مورداستفاده قرار گیرد و از این حیث، اهمیت بسیار بالایی دارد. کوالکام مدعی شده است که اسنپدراگون ۸۵۵ به‌لطف بهره‌مندی از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، از سرعت دانلود چند گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. 

اجلاس Snapdragon Technology امسال یکی از آخرین کنفرانس‌هایی است که در آستانه‌ی راه‌اندازی رسمی شبکه‌ی 5G در ایالات متحده‌ی آمریکا برگزار می‌شود. گفتنی است که دو اپراتور بزرگ آمریکایی یعنی AT&T و ورایزن از طریق دستگاه‌هایی خاص، اینترنت 5G را در محل برگزاری اجلاس Snapdragon Technology ارائه می‌دهند تا حاضرین تجربه‌ی سرعت بالای آن را بچشند.

چون شرکت کوالکام بخش عظیمی از بازار تراشه‌های موبایلی را تحت سلطه‌ی خود دارد (خصوصا در آمریکا)، می‌توان با اطمینان گفت که Qualcomm Snapdragon 855 قرار است در اکثر دستگاه‌های پرچمدار مهم سال ۲۰۱۹ (به‌جز آیفون‌های اپل) قرار گیرد.

این احتمال وجود دارد که این تراشه‌ی جدید در زمینه‌ی توان پردازشی،‌ مصرف باتری،‌ پردازش تصویر، گیمینگ، یادگیری ماشینی و... بهبود قابل‌توجهی به‌خود ببیند، البته نمی‌توان با اطمینان در این مورد صحبت کرد. چیزی که از آن مطمئنیم این است که اسنپدراگون ۸۵۵ صرف‌نظر از بهبود قابل‌توجه در زمینه‌های یادشده نسبت به نسل قبل، قرار است در دستگاه‌های زیادی مورداستفاده قرار گیرد.

کوالکام تاکنون جزئيات دقیق مرتبط به اسنپدراگون جدید را منتشر نکرده است؛ این شرکت تنها گفته که اسنپدراگون ۸۵۵ به‌لطف بهره‌مندی از موتور هوش مصنوعی چند هسته‌ای نسل چهارمی، نسبت به نسل قبل، حداکثر سه‌برابر عملکرد بهتری را در زمینه‌ی هوش مصنوعی از خود نشان می‌دهد. این تراشه از وجود یک واحد پردازشی بصری کامپیوتری (Computer Vision Processor) اضافه نیز بهره‌مند است که برای گوشی‌های دارای دوربین هوشمند، بسیار مفید به‌شمار می‌آید.
مدیرعامل بخش اسنپدراگون شرکت کوالکام طی برگزاری اجلاس بامداد امروز گفت: «تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ به‌لطف بهره‌مندی از واحد پردازشی بصری کامپیوتری، می‌تواند تشخیص دهد که شما در حال تصویربرداری از چه چیز یا چه کسی هستید.» این تراشه همچنین قرار است عملکرد بهتری در زمینه‌ی گیمینگ و واقعیت افزوده نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ از خود به نمایش بگذارد. البته کوالکام تاکنون جزئيات مربوط به این ماجرا را منتشر نکرده و تنها گفته است که تراشه‌ی جدیدش «یک تجربه‌ی همه‌جانبه» را از واقعیت افزوده ارائه می‌دهد.

گوگل پیشتر در گوشی پیکسل ۳ نشان داده است که می‌توان با تکنیک عکاسی رایانشی (Computational Photography) تا چه حد کیفیت تصاویر را بهبود بخشید؛ طبق ادعای کوالکام، واحد پردازشی بصری کامپیوتری اسنپدراگون ۸۵۵ امکان تصویربرداری رایانشی پیشرفته‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کوالکام پیشتر تایید کرده بود که اسنپدراگون ۸۵۵ برخلاف اسنپدراگون ۸۴۵ و ۸۳۵ (که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بودند) از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره‌مند است؛ این موضوع یعنی پرچمدار جدید کوالکام بهره‌وری بهتری نسبت به نسل‌های قبلی دارد که می‌تواند نهایتا به عملکرد بهتر و مصرف باتری کمتر منتهی شود.

کوالکام در جریان برگزاری این اجلاس، فرصت را غنیمت شمرد و به ارائه‌ی جزئياتی در مورد حسگر اثر انگشت اولتراسونیک خود که در زیر نمایشگر قرار می‌گیرد و از آن به نام Qualcomm 3D Sonic Sensor یاد می‌شود، پرداخت. بر این اساس، حسگر یادشده قرار است به نخستین حسگر زیر نمایشگر تجاری اولتراسونیک مبدل شود؛ از آن‌جایی که این حسگر یک تصویر سه‌بعدی را از اثر انگشت شما به‌ثبت می‌رساند، حتی اگر انگشت‌تان خیس یا کثیف باشد نیز به‌راحتی کار می‌کند. البته فعلا مشخص نشده است که این حسگر در چه گوشی‌هایی استفاده خواهد شد.

سامسونگ نیز فرصت حضور در این مراسم را پیدا کرد؛ این شرکت به‌صورت رسمی گفت که قصد دارد در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، یک گوشی 5G مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ را روانه‌ی بازار کند. 

طی ساعات آینده جزئيات کامل مربوط به اسنپدراگون ۸۵۵ منتشر خواهد شد؛ زومیت به محض انتشار این اطلاعات، آن‌ها را با شما در میان خواهد گذاشت.

نویسنده: مبین احمدی- زومیت

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید