دسترسی به فایل‌ها در ویندوز و لینوکس

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1989 بار 20 مهر 1397
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به‌کارگیری چند سیستم‌عامل به نحوه دسترسی به داده‌ها باز می‌گردد. مهم نیست از دو یا چند سیستم‌عامل لینوکسی یا لینوکس و ویندوز در کنار یکدیگر استفاده کنید. مسائل جانبی همچون عدم دسترسی راحت به پارتیشن‌ها و فایل‌ها می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهد. اما نگران نباشید،  راهکارهایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را میان دو سیستم‌عامل به‌اشتراک قرار دهید.

چرا داده‌ها را باید به‌اشتراک قرار دهیم؟

شاید اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود کاربران از بوت دوگانه و از ویندوز و لینوکس همزمان استفاده کنند به افزایش بهره‌وری باز گردد. به‌طور مثال، شما در نظر دارید از لینوکس استفاده کنید، در حالی که ارتباط‌تان به‌طور کامل با ویندوز قطع نشده و به نرم‌افزارهایی همچون فوتوشاپ دسترسی داشته باشید. در چنین شرایطی بهتر است داده‌ها را به‌اشتراک قرار دهید. در اختیار داشتن سندی که تنها روی یک سیستم‌عامل در دسترس قرار دارد، به راحتی به شما اجازه نمی‌دهد فرآیند به‌روزرسانی را مدیریت کنید. در چنین شرایطی به جای آن‌که سیستم را راه‌اندازی مجدد کرده تا بتوانید روی سیستم‌عامل دوم سند را  ویرایش کنید، ایده عاقلانه‌ای است که سند را در یک مکان مرکزی نگه‌داری کنید. یکی از دلایلی اصلی که باعث می‌شود مردم پس از مدتی محیط لینوکس را ترک کنند، به عدم پشتیبانی از داده‌هایی باز می‌گردد که روی پلتفرم دیگری قرار دارد. اما برای حل این مشکل راهکار به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان پلتفرم‌ها در اختیارتان قرار داد.
 

 
به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان سیستم‌عامل لینوکس

به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها روی سیستمی که به یک یا چند سیستم‌عامل تجهیز شده، فرآیندی است که ممکن است پیچیده یا ساده باشد. یکی از ساده‌ترین راهکارها به‌کارگیری یک رسانه خارجی است. راهکار دوم که البته حرفه‌ای‌تر است ساخت یک پارتیشن اختصاصی روی هارددیسک است. پارتیشینی که همه سیستم‌عامل‌ها بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. هنگامی که صحبت از به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان دو سیستم‌عامل لینوکسی به میان می‌آید، شما مشکل چندان خاصی نخواهید داشت، به دلیل این‌که هر دو سیستم‌عامل قادر هستند بدون مشکلی خاصی به داده‌ها دسترسی داشته باشند. تا زمانی که برنامه‌ها به داده‌ها دسترسی دارند، شما می‌توانید اسناد، تصاویر، فایل‌‌های صوتی و تصویری را مشاهده کرده یا ویرایش کنید. اما زمانی که صحبت از ترکیب لینوکس و ویندوز به میان می‌آید کار پیچیده می‌شود.

به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان لینوکس و ویندوز

اگرچه به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان پارتیشن‌های ویندوز و لینوکس کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما این‌گونه نیست. شما در اولین گام به یک طرح نیاز دارید. به چه تعداد سیستم‌عاملی برای انجام کارهای خود نیاز دارید؟ آیا فضای کافی برای همه داده‌های شخصی وجود دارد؟ امکان ذخیره‌سازی داده‌ها در یک مکان مرکزی وجود دارد؟ چندین راهکار برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها میان لینوکس و ویندوز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به هارددیسک‌های خارجی، ذخیره‌سازی داده‌ها روی یو‌اس‌بی یا کارت حافظه، به‌کارگیری درایو شبکه، همسان‌سازی از طریق فضای ابری و دسترسی به پارتیشن‌ها اشاره کرد.

چطور می‌توانیم پارتیشن‌های لینوکس را در ویندوز مشاهده کنیم؟
 

 
یکی از محاسن‌ بزرگ لینوکس به پشتیبانی از سیستم‌ فایلی NTFS باز می‌گردد. در نتیجه روی پارتیشنی که ویندوز 10 را روی آن نصب کرده‌اید بدون نیاز به هیچ‌گونه برنامه جانبی دسترسی خواهید داشت. برای باز کردن پارتیشنی که لینوکس روی آن نصب شده و برای دسترسی به سیستم‌فایلی EXT4 در ویندوز شما به برنامه‌های خاصی نیاز دارید. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

Ext2 Installable File System for Windows

این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد پارتیشن‌هایی که با سیستم EXT2 لینوکسی قالب‌بندی شده‌اند را به شکل عادی باز کنید. با نصب این نرم‌افزار پارتیشن‌های لینوکسی همانند پارتیشن‌های ویندوزی قابل استفاده خواهند بود.

DiskInternals Linux Reader

زمانی که نرم‌افزار فوق را نصب کنید به یک برنامه مدیر فایل جدید دسترسی خواهید داشت. در این حالت به جای آن‌که از فایل اکسپلورر استفاده کنید باید از نرم‌افزار فوق برای باز کردن پارتیشن‌های لینوکسی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار از سیستم‌فایلی EXT3 نیز پشتیبانی می‌کند.

Explore2fs

یک ابزار قدیمی است که ممکن است به درستی در ویندوز 10 قابل استفاده نباشد. نرم‌افزار فوق عملکردی همانند نمونه قابلی داشته و قادر است محتوای پارتیشن‌های لینوکسی را درون فایل منیجر خود نشان دهد.

پیشنهاد شخصی من این است که DiskInternals Linux Reader را استفاده کنید. هرچند ممکن است کمی کند عمل کند، اما در مقابل پیش‌نمایشی از داده‌ها را نشان می‌دهد. در نتیجه در زمان مشاهده داده‌ها در وقت صرفه‌جویی می‌شود. این نرم‌افزار اجازه می‌دهد به راحتی داده‌ها را میان سیستم فایلی ویندوز و لینوکس کپی کنید. البته توجه داشته باشید در زمان انتقال فایل‌ها میان لینوکس و ویندوز ممکن است با مشکلاتی همچون عدم سازگاری روبرو شده یا فایل‌ها به درستی باز نشود. این مشکل بیشتر در ارتباط با فایل‌های چندرسانه‌ای رخ می‌دهد.

منبع: شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید