آشنایی با مفهوم شبکه غیر فعال

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2012 بار 12 مرداد 1397
کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته (به انگلیسی:Structured Cabling)به زیرساخت های کابل‌کشی جهت ایجاد ارتباط میان اجزاء شبکه در محیط یک ساختمان یا یک فضای خاص گفته میشود. در واقع می توان کابل‌کشی ساخت‌یافته را مجموعه ای از اصول و روشهای استاندارد دانست که این مجموعه، خود به زیر مجموعه هایی تقسیم می گردد. منظور از زیر مجموعه، بلوک های قابل کنترلی است که تجهیزات شبکه در هر بلوک، مستقل از تجهیزات موجود در سایر بلوک ها مدیریت و نگهداری می شوند.

اجزاء سیستم کابل‌کشی ساخت‌ یافته

به طور کلی، اجزاء کابل‌کشی ساخت‌یافته به پنج قسمت اصلی تقسیم می شود که هر کدام از این قسمت ها، دارای ویژگی ها و استانداردهای مشخص شده ای می باشند. این قسمت ها عبارت اند از:
•    نقطه ی علامت گذاری (Demarcation point): منظور از نقطه علامت گذاری، محلی در نزدیکی ساختمان (یا داخل آن) است که کابل‌کشی شرکت مخابرات به پایان رسیده و کابل‌کشی های ارتباطی داخل ساختمان مورد نظر آغاز می گردد. در واقع در این محل تجهیزاتی نصب می گردد که امکان ارتباط میان شبکه ی ایجاد شده در داخل ساختمان و شرکت مخابرات را فراهم می سازد. این ارتباط می تواند از طریق خطوط تلفن، خطوط اجاره ای یا … باشد.
•    اتاق تجهیزات یا ارتباطات (Equipment or Telecommunication Room): منظور از اتاق های تجهیزات یا ارتباطات، به اتاق هایی گفته می شود که محل قرار گیری تجهیزات اصلی شبکه و همچنین تجهیزات مخابراتی می باشد. کلیه اتصالات اصلی در شبکه، در این اتاق ها انجام می گیرد. اغلب به این اتاق ها، اتاق MC یا Main Cross Room نیز گفته می شود.
•    کابل‌کشی عمودی (Vertical Cabling): در هر طبقه از ساختمان به اتاقی نیاز است که تجهیزات اصلی مانند سوییچ شبکه و … در آن قرار گیرد و کل کابل های کشیده شده در ساختمان با آن ختم شوند. این اتاق ها که با نام اتاق ER یا Equipment Room نیز شناخته می شوند، پس از اتاق MC مهمترین محل در ساختمان (یا شبکه) می باشند. حال جهت ایجاد ارتباط میان این اطاق ها و اتصال آنها به اتاق MC کابل‌کشی هایی باید انجام پذیرد. با توجه به اینکه این اتاق ا در طبقات مختلفی از ساختمان قرار دارند، کابل ها باید به صورت عمودی در بین طبقات کشیده شوند. این نوع کابل‌کشی، به کابل‌کشی عمودی معروف است و مهمترین قسمت کابل‌کشی در شبکه می باشد.
•    کابل‌کشی افقی (Horizontal Cabling): منظور از کابل‌کشی افقی، انجام کابل‌کشی میان تجهیزات داخل اتاق تجهیزات و پریزهای شبکه موجود در اتاق های کاری کاربران می باشد. این کابل‌کشی ، از طریق داکت ها ، ترانک و مسیرهایی که بر روی دیوارها و یا در سطح زمین نصب شده اند و همچنین در بعضی موارد از طریق مسیرهایی که از داخل کف کاذب و یا سقف کاذب عبور میکنند انجام می پذیرد.
•    محیط کاری (Work Area): محیط کاری، به محوطه یا اتاقی گفته می شود که تجهیزات کاربران پایانی در آن قرار می گیرد. منظور از کاربران پایانی، همان کاربران شبکه می باشند که از طریق وسایل و ماشین های مختلف (مانند کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، پرینتر، تلفن و …) با شبکه ارتباط برقرار می نمایند. این اتاق (محیط) محل انجام اتصال میان ماشین های کاربران و پریز های شبکه می باشد.

مزایا

ثبات و پایداری
در یک سیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته، به دلیل رعایت استانداردها و اجرای کابل‌کشی بر طبق اصول و روشهای تعیین شده از سوی سازمانهای استانداردسازی شبکه، نیازی به ایجاد تغییرات مداوم در ساختار کابل‌کشی نمی باشد و این امر موجب می شود تا این سیستم ثابت مانده و پایداری آن در طی زمان حفظ گردد.
پشتیبانی از تجهیزات سازندگان مختلف
چون در این ساختار، استانداردها تعیین کننده ی اصول و روشهای کار می باشند، بنابراین هیچ گونه تضاد و یا ناساز گاری در ساختار این سیستم دیده نخواهد شد. این بدین معناست که شبکه می تواند از تجهیزات تولید شده توسط سازندگان مختلف (چه تجهیزات نرم افزاری و چه سخت افزاری) حمایت نموده و بدون نیاز به تمرکز بر روی یک سازنده خاص (یا یک مارک خاص) به کار خود ادامه دهد.
سادگی در جابجایی، اضافه کردن و ایجاد تغییر
همانگونه که گفته شد، سیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته ، از ساختاری کاملا منطبق بر استانداردها برخوردار می باشد. بنابراین در ابتدای طراحی و راه اندازی این سیستم هر گونه تغییر یا جابجایی در شبکه پیش بینی شده و امکان اضافه کردن یا ایجاد تغییرات در آن فراهم میگردد.
سادگی در عیب یابی
چون این ساختار به صورتی کاملا منظم و اصولی پیاده سازی می گردد، عیب یابی و کشف خطا نیز در آن بسیار ساده خواهد بود و کافی است که با انجام بررسی های ساده به مشکل مورد نظر دست یافت.
پشتیبانی از کاربردهای آینده
در کابل‌کشی ساخت‌یافته ، از کاربردهایی که در آینده ممکن است ایجاد شوند مانند کاربردهای چند رسانه¬ای، ویدئو کنفرانس-ها و … به راحتی و بدون نیاز به ارتقاء سیستم پشتیبانی می¬شود (زیرا در همان ابتدا این نیازها پیش بینی می شوند).
جداسازی خطا
در کابل‌کشی ساخت‌یافته ، شبکه به بلوک¬هایی تقسیم می¬شود. در صورت بروز مشکل در شبکه ، هر بلوک به طور جداگانه تست می شود و خطایی که در شبکه رخ داده است کشف و برطرف می¬گردد. به عبارت دیگر، خطایی که در یک قسمت رخ می دهد فقط مربوط به همان قسمت می باشد و بر سایر قسمت ها تاثیری ندارد.
کاهش هزینه ها
چون در این نوع کابل‌کشی کلیه مراحل طبق استاندارد انجام می شود، نسبت به سیستم هایی که فاقد استاندارد می باشند، نیازی به صرف هزینه های زیاد بابت بروز مشکل در شبکه یا ایجاد تغییرات در آن نیست و اصلی ترین هزینه زمانی پرداخت می شود که برای اولین بار سیستم طراحی و راه اندازی می گردد. پس از این مرحله، اکثر هزینه ها مربوط به نگهداری تجهیزات می باشد که این هزینه ها در قبال سیستم های فاقد استاندارد بسیار ناچیز می باشند.

طراحی و راه اندازی کابل‌کشی ساخت‌یافته، به وسیله ی مجموعه ای از استانداردها که کابل‌کشی مراکز داده، اداره ها و ساختمان های آپارتمانی را به کمک انواع کابل ها مشخص می نمایند، اداره می گردد. این استانداردها جهت انتقال داده ها ، صدا و تصویر به کمک کابل هایی مانند (Cat-5e (Category 5e)، CAT-6 (Category 6 ، فیبر نوری (Fiber Optic) و کانکتورهای مربوط به آنها تعریف شده اند.
در واقع این استانداردها چگونگی ایجاد اتصال میان پریزهای شبکه و نقاط مرکزی شبکه را مشخص می نمایند. جهت انجام اتصال، کابل های موجود در اتاق های کاری ابتدا به پچ پنل (Patch Panel) های موجود در اتاق تجهیزات متصل شده (این پچ پنل ها معمولا دارای عرضی به اندازه 19 اینچ می باشند و مطابق با رک های 19 اینچ ساخته می شوند)و سپس به کمک کابل هایی کوتاه (با نام پچ کرد PatchCord) به سوییچ شبکه یا سوییچ های تلفن متصل می گردد.
جهت برقراری ارتباط میان پچ نل و سوییچ شبکه ، و همچنین بر قراری ارتباط میان کامپیوترهای کاربران و پریز شبکه ، نیازمند کابلی از نوع مستقیم یا straight-through هستیم.(کابلی که در دو طرف آن دو کانکتور متصل شده و تمام رشته های آن به صورت یکسان و بدون تغییر در ترتیب رنگ به این کانکتورها وصل شده است )
استانداردهای مرتبط با کابل کشی ساخت یافته
استانداردهای کابل کشی ساخت یافته ، به صورت بین المللی استفاده می شوند و به وسیله سازمانهایی مانند ISO/IEC، CENELEC، ([۱])TIA ,([۲])BICSI منتشر می شوند.
•    TIA-526-7: این استاندارد، میزان اُفت سیگنال ها در فیبرهای نوری تک حالته را اندازه گیری و مشخص مینماید و با نام OFSTP-7 نیز شناخته می شود. این استاندارد برای اولین بار در February 2002 منتشر شد.
•    TIA-526-14-A: این استاندارد، میزان اُفت سیگنال ها در فیبرهای نوری چند حالته را اندازه گیری و مشخص مینماید و با نام OFSTP-14 نیز شناخته می شود. این استاندارد برای اولین بار در August 1998 منتشر شد.
•    ANSI/TIA/EIA-568-B.1: این استاندارد(یا متمم)، نیازمندی های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمانهای تجاری مشخص می نماید. منظور از B.1، قسمت اول از این استاندارد می باشد. این استاندارد برای اولین بار در May 2001 منتشر شد.
•    ANSI/TIA/EIA-568-B.1-1-2001: اولین ضمیمه(الحاقیه) به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 می باشد که حد اقل شعاع خمش برای 4 جفت سیم موجود در کابل های UTPو ScTP را مشخص می نماید. این ضمیمه در July, 2001 منتشر شد.
•    TIA/EIA-568-B.1-2: این استاندارد، دومین ضمیمه به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 میباشد و نیازمندیهای سیستم اتصال به زمین (ارت-Earth) را برای کابل های بهم تابیده در کابل کشی افقی مشخص می نماید. این ضمیمه در February 2003 منتشر گردید.
•    TIA/EIA-568-B.1-3: ضمیمه سوم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 میباشد. در این ضمیمه به فاصله قابل تحمل توسط فیبر های نوری و همچنین میزان تضعیف در کانال فیبر نوری (برای انواع کابل های فیبر نوری ) پرداخته می شود. این ضمیمه در February 2003 منتشر شد.
•    TIA/EIA-568-B.1-4: ضمیمه جهارم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده و در آن به مسائلی مانند مشخصات کابل کشیِ کابل های CAT-6 و کابل های فیبر نوری چند حالته با قطر 50/125 میکرون (μm)که از امواج لیزر استفاده می نمایند پرداخته می شود. این ضمیمه نیز در February 2003 منتشر گردید.
•    TIA/EIA-568-B.1-5: ضمیمه پنجم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده و به کابل کشی ارتباطاتی (مخابراتی)در محیطهای مخابراتی می پردازد. این ضمیمه در March 2004 منتشر گردید.
•    TIA/EIA-568-B.2: این استاندارد، نیازمندی های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمانهای تجاری مشخص می نماید و اجزای سیستم کابل کشی با استفاده از کابل های بهم تابیده (Twisted Pairs) را مشخص مینماید. منظور از B.2، قسمت دوم از این استاندارد می باشد. این استاندارد برای اولین بار در December 2001 منتشر شد.
•    TIA/EIA-568-B.2-1: اولین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 می باشد که به مشخصات عملکرد و انتقالِ کابل های بهم تابیده ی CAT6 در مقاومت 100 اُهم می پردازد. این ضمیمه در June 2002 منتشر شد.
•    TIA/EIA-568-B.2-2: دومین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 بوده و در واقع اصلاحیه ای بر بندهای منتشر شده تا December 2002 می باشد. این ضمیمه در December 2002 منتشر شد.

خدمات پسیو، کابل کشی شبکه (Passive)
راه اندازی شبکه کابلی

         کابل کشی شبکه ، کابل کشی استاندارد ، کابل کشی تلفن ، استاندارد کابل کشی
         نصب سوییچ شبکه ، نصب رک ، آرایش رک ، نصب انواع پچ پنل ، نصب پریز شبکه
         داکت کشی شبکه ، داکت شبکه لگراند ، نصب داکت شبکه
         تست شبکه ، تست سرعت شبکه ، تست فولوک (تست فولیک)
         نصب سانترال پاناسونیک ، نصب مرکز تلفن ، نصب MDF
         فروش کابل شبکه ، فروش رک ، فروش داکت شبکه ، فروش کابل تلفن ، فروش سانترال
         نصب قفل برقی ، نصب ریموت در ، عیب یابی شبکه

ترانک چیست؟
کانالهای پلاستیکی یا فلزی هستند، که بر روی دیوار نصب می شود و برای پنهان کردن و مرتب سازی کابل ها و تمامی مدیاها از قبیل کیستون شبکه ، کیستون تلفن ، پریز برق و UPS و جعبه فیوزها استفاده می شود.
معمولا تمامی برندهای ترانک شامل تمام محصولات از قبیله زاویه، گوشه، فیس پلیت و کیستون می باشند.
Wireless
شبکه محلی است که به صورت بیسیم ارتباط تمامی سیستم ها با یکدیگر را بر قرار می کند. در این نوع شبکه‌ها هر چه تعداد کلاینت‌ها بیشتر شود سرعت شبکه کندتر می‌شود.
Point to Point
در این نوع ارتباط دو شبکه محلی از طریق ارتباط رادیویی در مسافت‌های زیاد می‌توانند به هم متصل گردند.

راه اندازی شبکه بی سیم

تکنولوژی شبکه‌های بی‌سیم، با استفاده از انتقال داده‌ها توسط اموج رادیویی به تجهیزات سخت‌افزاری امکان می‌دهد تا بدون‌استفاده از بسترهای فیزیکی همچون سیم و کابل، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شبکه‌های بی‌سیم بازه وسیعی از کاربردها، از ساختارهای پیچیده‌ای چون شبکه‌های بی‌سیم سلولی (که اغلب برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود) و شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN – Wireless LAN) گرفته تا انوع ساده‌ای چون هدفون‌های بی‌سیم، را شامل می‌شوند. از سوی دیگر با احتساب امواجی همچون مادون قرمز، تمامی تجهیزاتی که از امواج مادون قرمز نیز استفاده می‌کنند، مانند صفحه کلیدها، ماوس‌ها و برخی از گوشی‌های همراه، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. طبیعی‌ترین مزیت استفاده از این شبکه‌ها عدم نیاز به ساختار فیزیکی و امکان نقل و انتقال تجهیزات متصل به این‌گونه شبکه‌ها و هم‌چنین امکان ایجاد تغییر در ساختار مجازی آن‌هاست. از نظر ابعاد ساختاری، شبکه‌های بی‌سیم به سه دسته تقسیم می‌گردند: WWAN، WLAN و WPAN.
مقصود از WWAN، که مخفف Wireless WAN است، شبکه‌هایی با پوشش بی‌سیم بالاست. نمونه‌ای از این شبکه‌ها، ساختار بی‌سیم سلولی مورد استفاده در شبکه‌های تلفن همراه‌است. WLAN پوششی محدودتر، در حد یک ساختمان یا سازمان، و در ابعاد کوچک یک سالن یا تعدادی اتاق، را فراهم می‌کند. کاربرد شبکه‌های WPAN یا Wireless Personal Area Network برای موارد خانگی است. ارتباطاتی چون Bluetooth و مادون قرمز در این دسته قرار می‌گیرند.
شبکه‌های WPAN از سوی دیگر در دسته شبکه‌های Ad Hoc نیز قرار می‌گیرند. تفاوت میان شبکه‌های Ad Hoc با شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN) در ساختار مجازی آن‌هاست. به‌عبارت دیگر، ساختار مجازی شبکه‌های محلی بی‌سیم بر پایه طرحی ایستاست درحالی‌که شبکه‌های Ad Hoc از هر نظر پویا هستند.

برخی از مزیت های شبکه های بی سیم عبارتند از:

•    هزینه پایین پیاده سازی شبکه
•    نصب و راه اندازی سریع شبکه
•    عدم نیاز به کابل کشی شبکه و تغییرات در ساختمان
•    عدم محدودیت در جابجایی کاربران شبکه
•    انعطاف پذیری بالا در توسعه و ارتقاء شبکه
•    ایجاده بستر یکپارچه دسترسی به اینترنت در محیط های عمومی مانند هتل ها و دانشگاه ها (Hotspot)
•    تایید هویت کاربران به وسیله پروتکل RADIUS

تصمیم گیری در مورد اینکه در یک مجموعه کابل کشی انجام شود یا شبکه وایرلس انجام شود مستلزم بررسی است، اما به طور کل ترکیب این دو نوع شبکه بستر خوب و مناسبی را برای کابران به وجود می آورد.
اینکه صرفاً یک شبکه به صورت کابلی باشد راهکار درستی نیست زیرا در حال حاضر بسیاری از تجهیزاتی که به گونه با کار ما مرتبط شده اند به صورت وایرلس می باشند مانند انواع گوشی تلفن، تلبت، لپ تاپ حتی پرینترهای جدید نیز به صورت بی سیم تولید می شوند. اما نمی توان کیفیت و ایستا (Stable) بودن شبکه های کابلی را با وایرلس مقایسه کرد.
عموماً شبکه ای با بستر کابل با پشتوانه وایرلس و وایرلس جداگانه صرفاً برای دسترسی کاربران و میهمانان به اینترنت را می توان بستری نرمال نامید.

نصب و راه اندازی تجهیزات جانبی شبکه

شبکه‌های امروزی برای ارتباط بین سرورها، کلاینت‌ها و پرینترها، به منظور اشتراک‌گذاری و تخصیص منابع از سوئیچ شبکه استفاده می‌کنند. تا از این طریق باعث افزایش سرعت ارتباط و کاهش هزینه‌ها شوند. سوئیچ‌ها به دو نوع قابل مدیریت و غیر قابل مدیریت تقسیم می شوند. از ویژگی های سوئیچ های قابل مدیریت می توان به اعمال تنظیمات، انعطاف پذیری، قابلیت مدیریت از راه دور و مانیتورینگ، اشاره کرد. در صورتی که سوئیچ، قابل مدیریت باشد یعنی دارای کنسول مدیریتی باشد و می توان با اتصال به آن تنظیمات مورد نیاز را انجام داد. سوئیچ ها یک شبکه را می سازند و روترها اتصالات آن را وظیفه روترها در شبکه انتخاب بهترین و سریعترین مسیر برای اطلاعات است. سوئیچ یک دستگاه لایه دو است یعنی بیشتر در این لایه کار می کند . روتر یک دستگاه لایه سه است.
علاوه بر سوئیچ انواع تجهیزات وابرلس، انواع مودم، پرینتر سرورها، KVM سوئیچ، دستگاه های چندکاره (Multi Function) و دوربین های تحت شبکه تجهیزاتی هستند که عموماً اکثر شرکتها و سازمانها موجود می باشد.
قرارگیری صحیح این تجهیزات، استفاده مناسب از آنها، تنظیمات لازم روی آنها، نظارت بر عملکرد، تامین و نگهداری آنها نیاز به تجربه دارد.
از تولید کنندگان معروف این Device ها می توان Cisco MikroTik, Level One, 3Comو D-Link را نام برد.
بعضی از سوئیچ ها یا روترها با اضافه کردن ماژول ، قابلیت ارتقا دارند. ما با توجه به درخواست سازمان شما برای تامین سوئیچ و روتر، از سازندگان مختلف مانند سیسکو و میکروتیک مناسب ترین مدل‌ها را ارائه می‌کنیم. ما پس از نیازسنجی، ملزومات شما را در قالب پیشنهاد ارائه می کنیم.

نصب و راه اندازی تجهیزات سیسکو

شرکت سیسکو یکی از سازندگان بزرگ تجهیزات اکتیو شبکه در دنیا می باشد. از تولیدات این شرکت می توان انواع سوئیچ، روتر، فایروال، Device های وایرلس و IP Phone را نام برد. همچنین این شرکت پیشرو در ارائه پروتکل های شبکه است. شرکت سیسکو با تولید طیف وسیعی از تجهیزات شبکه ، برای هر سازمانی محصولات خاصی را ارائه می کند. از محصولات خانگی (Linksys) و شرکت های کوچک (Small Business) و متوسط تا سازمانهای بزرگ و حتی سرویس دهنده خدمات اینترنتی ISP، همگی به تناسب سازمان خود می توانند از این تجهیزات استفاده کنند.
تجهیزات سیسکو معمولا در دو نوع ثابت و ماژولار هستند. در نوع ماژولار می توان با افزودن کارت های جانبی ، Device را ارتقا داد.
تجهیزات سیسکو، عملکرد بهتر، قابلیت اطمینان بیشتر و امنیت بالاتر را برای شبکه شما فراهم می آورد. از ویژگی تجهیزات شرکت سیسکو می توان به مدیریت، عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت بالاتر نسبت به تجهیزات سایر شرکت ها اشاره کرد. بسیاری از تجهیزات سیسکو ماژولار بوده و قابلیت ارتقا دارند.
اعمال تنظیمات اولیه: تنظیم IP و Vlan بندی، تنظیمات سطح دسترسی، به روز رسانی سیستم عامل (IOS)، تنظیم NTP، و . . .
بکاپ: تهیه بکاپ از سیستم عامل و تنظیمات اعمال شده
مانیتورینگ تجهیزات: مانیتورینگ مستمر جهت اطمینان از عملکرد صحیح Device
سیاست های امنیتی: اعمال سیاست های امنیتی، از حفاظت فیزیکی تا پالیسی های امنیتی با توجه به ساختار سازمان
مستندسازی: تهیه Document از ساختار کلی شبکه
به روز رسانی IOS Device: شرکت های سازنده این Deviceها، جهت ارتقا و بهبود سیستم عامل Deviceهای خود، نسخه های جدیدی را تولید می کنند. نحوه بروزرسانی دستگاه های مختلف متفاوت می باشد.
تعریف زمان: یکی از موارد لازم برای عیب یابی (Troubleshooting)، تنظیم صحیح زمان روی deviceهاست. این کار را می توان به سه طریق دستی، با استفاده از پروتکل NTP و یا با استفاده از پروتکل SNTP انجام داد.
توپولوژی: Deviceها از پروتکل های کشف همسایگی استفاده می کنند، در صورتی که شبکه از قبل طراحی شده باشد، می توان با استفاده از این پروتکل ها، توپولوژی شبکه را بدست آورد. این پروتکل برای مدیریت و نظارت در شبکه ها مناسب می باشد. البته به منظور رعایت موارد امنیتی بهتر است، در صورت عدم نیاز این پروتکل را روی Device ها غیر فعال کنید.
تنظیمات Logging: به منظور نظارت و مدیریت در شبکه ها، ثبت رویدادها، امری ضروری می باشد. بر روی سوئیچ ها، ارسال رویدادها به سرور از طریق دو پروتکل Syslog و SNMP صورت می گیرد. از این دو پروتکل برای نظارت و مدیریت بر سوئیچ ها، سرورها و کلاینت ها در شبکه ها استفاده می شود. برای SNMP می توان چندین Community با دسترسی های مختلف تعریف کرد. پس از فعال کردن این پروتکل ها، با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، نظارت روی این Deviceها انجام می گیرد. تنظیمات مربوط به این دو پروتکل در هر Device متفاوت است.
امنیت: سطح Security، با توجه به نوع سازمان ها تعریف می شود. از جمله موارد امنیتی می توان به حفاظت فیزیکی از Deviceها، تعریف کاربر و سطح دسترسی، کنترل پورت ها، اعمال سیاست های ضد نفوذ و . . . اشاره کرد. پس از اقدامات اولیه، با توجه به نیاز سازمان، تنظیمات تخصصی تری صورت می گیرد.

 

توجه به اصول کابل کشی ساخت یافته هنگام کابل کشی شبکه ، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و طول عمر شبکه خواهد داشت. اگر نصاب شبکه هنگام نصب به استاندارد های کابل کشی ساخت یافته توجه نموده و شبکه را بر اساس آن استانداردها راه اندازی نماید، مدیر شبکه در طول حیات شبکه فوق به راحتی و بدون بروز هیچ مشکی قادر به راهبری، عیب یابی و توسعه احتمالی شبکه خواهد بود. از جمله مهمترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- ابتدا با حضور در محل اجرای پروژه، نقشه ساختمان را به همراه جزئیات دقیق آن تهیه نمایید. [نقشه شبکه کابل کشی شبکه]

2- با توجه به شرایط فیزیکی محیط نوع بستر شبکه را تعیین نمایید. بطور مثال استفاده از ترانکینگ، داکت، لوله پلی اتیلن، سقف یا کف کاذب، سینی کابل و ...

3- روی نقشه محل قرارگیری کلاینت ها را به دقت ( با توجه به شرایط محیطی مانند چیدمان میزها و ... ) مشخص نموده و به تایید کارفرما برسانید.

4- پس از تهیه لیست تجهیزات پسیو و اکتیو مورد نیاز، سعی کنید تا با توجه به شرایط مالی از مرغوب ترین برند ممکن که پاسخگوی تمامی نیاز های مجموعه مورد نظر است، استفاده نمایید.  

5- همواره سعی کنید تا تمامی تجهیزات پسیو شبکه را از یک برند انتخاب نمایید.

6- تجهیزات پسیو شبکه را با شرط تست فلوک از فروشنده بخواهید. متاسفانه در بازار امروز به علت شرایط حاکم بر بازار، طیف وسیعی از تجهیزات تقلبی در بازار موجود می باشد بطوری که از لحاظ ظاهر به کالای اصلی بسیار نزدیک بوده  و تشخیص آن نیازمند داشتن تجربه بسیار بالایی است. پس در صورت تجربه نداشتن در این زمینه سعی کنید تا از همراهی یک کارشناس با تجربه بهره مند شوید.

7- در صورتی که در بستر شبکه مجبور به قرار دادن کابل برق و شبکه در کنار یکدیگر می باشید، حتما از کابل های فویل دار و یا فویل و شیلد دار استفاده نمایید.

8- با توجه به نزدیک بودن قیمت کابل شبکه cat5  و cat6 ، بهتر است از کابل cat6  در شبکه خود استفاده نموده تا از پهنای باند بالاتر آن بهره مند شوید.

9- کارکردن با کابل شبکه UTP بسیار ساده تر و اقتصادی تر از کابل های STP می باشد. پس تلاش کنید تا در صورت امکان، طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که نیازی به استفاده از کابل های STP نباشد.

10- طراحی شبکه را بگونه ای انجام دهید تا علاوه بر نیاز فعلی پروژه، بتوان 2 تا 3 نود دیگر را در آینده بدون مشکل به شبکه اضافه نمود.  

11- سایز داکت، لوله ، ترانکینگ و هر بستر دیگری را که قرار است کابل شبکه در آن قرار گیرید را بگونه ای در نظر بگیرید تا به کابل های شبکه هیچگونه فشاری وارد نشود و آزادانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

12- در صورت استفاده از ترانکینگ، حتما از پارتیشن استفاده کنید تا کابل برق و شبکه را از یکدیگر جدا شده و کابل شبکه تحت تاثیر نویز کابل برق قرار نگیرد.

13 – در صورت استفاده از لوله ، حتما از دو لوله ، یکی برای عبور کابل برق و دیگری برای عبور کابل های شبکه استفاده نمایید. همچنین سعی کنید تا لوله ها کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند.

[کابل کشی شبکه]

14- پس از نصب بستر قرارگیری کابل شبکه ( مثلا داکت یا ترانک ) حال نوبت کابل کشی شبکه می باشد. اولین نکته مهم در این زمان لیبل زدن ابتدا و انتهای کابل شبکه می باشد. این کار به ظاهر ساده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای درک بهتر فرض کنید در شبکه ای 100 رشته کابل شبکه وجود دارد که بدون لیبل می باشند. حال می خواهیم نقشه شبکه را ترسیم کنیم و در آن مشخص کینم که هر رشته کابل در چه مکانی قرار دارد. برای این کار باید به ازای اولین رشته کابل ( البته در بدترین حالت ) 99 بار تست انجام دهیم تا سر دیگر کابل شبکه را پیدا کنیم. حال حساب کنید که برای 99 رشته دیگر به چه میزان زمان نیاز خواهیم داشت.

15- همواره سعی کنید تا طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که خوانایی شبکه ، دسترسی به نود ها و عیب یابی احتمالی، به ساده ترین شکل ممکن صورت پذیرد. به عنوان نمونه اگر تعداد نودهای شبکه زیاد بود علاوه بر لیبل گذاری ، می توان از کابل شبکه با رنگ های مختلف نیز استفاده کرد. همچنین می توان از پچ کورد هایی با رنگ های مختلف کمک گرفت. ( هر رنگ برای یک طبقه یا واحد )

16- دقت کنید تا در حین کابل کشی شبکه ، با شدت کابل شبکه را نکشید و در عوض مسیر حرکت کابل شبکه را به گونه ای آماده سازید که کابل شبکه بدون نیاز به هیچ فشار و کششی در مسیر حرکت کند. علت این همه توجه در این بخش، آن است که نباید سطح مقطع رشته های کابل شبکه تغییر کند. می دانیم که با کشیدن کابل شبکه ، در محل کشش، سطح مقطع رشته سیم های به هم تابیده داخل کابل شبکه کم می شود. پس با تغییر سطح مقطع سیم های کابل شبکه ، مقدار مقاومت سیم به ازای سیگنال ارسالی نیز در محل کشش تغییر خواهد نمود. از طرفی با تغییر سطح مقطع سرعت انتقال اطلاعات یا همان پهنای باند نیز کاهش خواهد یافت.

17 – هنگام کابل کشی شبکه دقت کنید که کابل شبکه دچار شکستگی ، پارگی و گره خوردگی و ... نگردد.

18- سعی کنید مکان قرار گیری رک شبکه را به گونه ای تعیین کنید تا نسبت به سایر اجزای شبکه ، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل کشی در کمترین حد ممکن خود صورت پذیرد. دقت کنید که مسیر عبور کابل های شبکه را به گونه ای طراحی کنید تا طول کابل های شبکه در حداقل ممکن باشد. از طرفی در حالت استاندارد نباید طول کابل شبکه از 90 متر بیشتر شود.

19- برای ارتباط بین طبقات به ازای هر لینک از دو کابل شبکه استفاده کنید. یکی زیر بار و دیگری به عنوان پشتیبان تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت شبکه را به حالت نرمال بازگردانده و بدون از کار افتادن شبکه به عیب یابی به پردازیم.

20- در رک و اتاق سرور از لامپ کم مصرف و لامپ مهتابی به علت ایجاد نویز استفاده نکنید.

 

از جمله فعالیت هایی که شرکت ایمن گستر باستانی در زمینه شبکه های پسیوو انجام می دهد

مشاوره و طراحی و پیاده سازی بخش غیرفعال شبکه اعم از کابل های مسی و فیبرنوری مطابق با ساختار کابل کشی ساخت یافته طبق آخرین استاندارها.

 

لیستی از تجهیزات غیر فعال (Passive):

انواع Patch Panel (برای کابلهای Cat 5, Cat6 و Fiber Optic)
انواع Cable Management و Rack Panel
انواع Power Module برای Rack
انواع کابل
انواع Patch Cable
انواع Connector
انواع Keystone
انواع FLB - FLOOR BOXES FOR RAISED FLOORS
انواع FACE PLATE
انواع سوکت دیواری
انواع Inline Coupler
انواع ابزار نظیر Crimping، Striper، Punch Down و...
انواع USB HUB
انواع تستر
انواع رک آماده نصب ( با تجهیزات داخلی)

منبع: www.meta-data.ir/

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید