سرانجام SDN و SD-WAN

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 2186 بار 25 تیر 1397

بر اساس گزارش منتشر شده از طرف اتحادیه مدیریت سازمانی (EMA) طبق نظرسنجی انجام گرفته از 251 مدیر شبکه سازمانی در آمریکای شمالی و اروپا، در سال 2018 برای اولین بار نگرانیهای مربوط به کلاود و مراکز داده نرم افزار محور به تمرکز اصلی گروههای شبکه سازمانی تبدیل شده است و مجازی سازی سرور در صدر آن قرار گرفته است. این اولین تغییر جهت عمده در اولويتهای آنها طی یک دهه گذشته محسوب میشود.از سال 2008، EMA برای شناسایی نوآوری‌های حوزه ای‌تی به کار گرفته شده برای رفع نیازهای شبکه‌های سازمانی توسط مدیران این شبکه‌ها آنها تحت نظر داشته است. مجازی سازی سرور از جمله مواردی است که طی این چند سال مورد توجه بوده است. تا به امروز معماری کلاود و مرکز داده نرم افزار محور (SDDC) همیشه اولويت دوم یا سوم در جهت رفع نیازهای این سازمان‌ها بوده است.

اما طبق تحقيقات EMA در سال 2018 سرانجام این رویه تغییر کرد. این تغییر جهت در پیاده سازی شبکه‌های سازمانی همچنین منجر به تمرکز عمده روی شبکه نرم افزار محور (SDN)، مجازی سازی شبکه و شبکه‌های گسترده نرم افزار محور (SD-WAN) نیز شده است.

مجازی سازی سرور و ادغام بار کاری

قبل از معرفی vCloud, OpenStack, Amazon Web Services, Microsoft Azure و حتی ESXi، تنها VMware ESX وجود داشت. در ابتدا، فناوری مجازی سازی سرور VMware این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌کرد تا بیش از یک اپلیکیشن را روی یک میزبان x86 اجرا کنند، که به اپراتورهای مرکز داده اجازه می‌داد بار کاری را روی تعداد کمتری از سرورها تحمیل کنند. مجازی سازی به سازمان‌ها اجازه می‌داد تا با حذف سخت افزار فضای نگهداری رک کمتری نیاز داشته باشند که خود باعث صرفه جویی در انرژی و خنک نگه داشتن تجهيزات و در مجموع افزایش بهره وری بود. همچنین مجازی سازی تجزیه اپلیکیشن‌های یکپارچه به معماری اپلیکیشن چند لایه که در آن لایه‌های مختلف یک اپلیکیشن روی ماشین‌های مجازی جداگانه قابل اجرا هستند را تسهیل می‌کرد.

این ادغام بار کاری و تجزیه اپلیکیشن‌ها تاثیرات عمیقی روی شبکه‌ها داشت. تقاضای پهنای باند در لایه دسترسی سرور گسترش یافت و میزان ترافیک تبادل شده بین سرورها به حد انفجار رسید. مهندسان شبکه نیز طی یک دهه گذشته وقت خود را صرف بهینه سازی این سیستم‌ها کرده و بهبود عملکرد مجازی سازی سرور به اولويت اول آنها تبدیل شد.

2018 سال معماری نرم افزار محور و کلاود

با وجودی که مجازی سازی سرور در سال 2018 نفوذ و قدرت خود را حفظ کرده است، اما دیگر اولويت اول مدیران شبکه نیست. امسال نوآوری‌های دیگری به مجازی سازی اضافه شده است که نشان می‌دهد اغلب سازمان‌های بزرگ از شبکه خود می‌خواهند تا از نسل بعدی فناوری‌ها پشتیبانی کنند. EMA از مدیران شبکه خواسته بود تا تمام نوآوری‌های ای‌تی که در صدر اولويت‌های آنها قرار داشته است را شناسایی کنند. بیشترین رویکرد در سال 2018 به سمت معماری SDDC (37%) بوده است. سایر ابتکارات نیز در زمینه زیرساخت به عنوان یک سرویس (35%) و معماری کلاود خصوصی (35%) بوده است. توجه داشته باشید که تمام این ابتکارات جدید، ایده‌هایی هستند که مجازی سازی سرور را به عنوان یک فناوری پایه به رسمیت می‌شناسند.

در نهایت، EMA این تغییر را در ارقام می‌بیند. مدیران شبکه تمرکز خود را از بهینه سازی ترافیک تبادل شده بین سرورها به مراکز داده قابل برنامه ریزی و فناوری‌های نرم افزار محور معطوف کرده‌اند.

SDN و SD-WAN سرانجام به روزهای اوج خود رسیده است

گروه‌های شبکه به طور طبیعی فناوری‌های جدیدی را برای پشتیبانی از نسل بعدی این نوآوری‌ها به کار خواهند گرفت و تحقيقات EMA نیز این موضوع را تایید می‌کند. در سال‌های 2014 و 2016 مدیران شبکه اعلام کردند که امنیت شبکه و بهینه سازی WAN دو موضوع مهم در شبکه سازی بوده است که آنها را به خود مشغول کرده است.

از آنجا که دورنمای تهدید همیشه در حال تکامل و به چالش کشیدن تیم امنیتی است، امنیت همیشه یک نگرانی بزرگ بوده است. اما بهینه سازی WAN به هیچ وجه یک فناوری مربوط به آینده نیست. محبوبیت آن همیشه به این علت بوده است که سازمان‌ها با کاهش هزینه و محدود کردن پهنای باند شبکه های MPLS به راندمان بالاتری دست پیدا کرده‌اند.

منبع: ماهنامه شبکه

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید