آیا وایرلس شما می‌تواند ازدحام را تاب بیاورد؟

نوشته شده توسط  شبکه البرز بازدید 1922 بار 25 تیر 1397
تقاضای زیاد برای اینترنت در شبکه‌ی وایرلس استادیوم‌ها در هنگام رقابت‌های بزرگ باعث شده است تا استادیوم‌ها به روش‌های نوینی در تامین شبکه روی آورند. این روش‌های نوین ابداع شده توسط استادیوم‌ها می‌تواند برای استفاده در دیگر مجتمع‌های پرجمعیت نیز مورد استفاده قرار گیرد.
اخیرا در پرطرفدارترین رویداد ورزشی امریکا به نام Super Bowl 52، دو تیم راگبی فیلادلفیا ایگلز و نئو انگلند پاتریوتس با هم به رقابت پرداختند که این دیدار با برد ۴۱ بر ۳۳ فیلادلفیا ایگلز به پایان رسید. گفته می‌شود در حین تماشای این دیدار حجم دیتایی برابر با ۱۶.۳۱ ترابایت در وای-فای استادیوم رد و بدل شده است. این رقم رکورددار بیشترین میزان تبادل اطلاعات گزارش شده در یک روز و درون یک فضای ساختمانی است.
در حالی که مطمئنا قرار نیست شما نگران تامین وایرلس برای یک نمایش ۷۰ هزار نفری در ساختمان خود تنها در طول یک روز باشید، اما روش‌های تامین این شبکه توسط استادیوم U.S. Bank در شهر میناپولیس و راه‌هایی که برای مقابله با تنش در همچین شبکه‌ای در پیش گرفت می‌تواند بسیار آموزنده باشد و به مدیرانی که کسب و کار آنها پر جمعیت است و یا سازمان‌هایی که در صدد تامین وایرلس برای اجرای برنامه‌ای با تعداد زیادی شرکت‌کننده هستند راه‌گشا باشد.
از دید شخصی که خواهان پیش‌بینی ترافیک مصرفی در یک رویداد است، بالارفتن مداوم حجم داده‌ی مصرفی ساله‌های اخیر چه داده‌های سلولار و چه وای-فای در رقابت‌های قهرمانی راگبی می‌تواند جالب باشد. در رقابت‌های Super Bowl 48 که در فوریه‌ی ۲۰۱۴ برگزار شد، تماشاگران از ۳.۲ ترابایت دیتا استفاده کردند، چیزی که با توجه با حجم استفاده‌ی اخیر در رقابت‌های Super Bowl 52 بیشتر به یک داستان کهن شباهت دارد. از آن زمان تاکنون، در رقابت‌های Super Bowl 49 ۶.۲۳ ترابایت، ۱۰.۱ ترابایت در Super Bowl 50 ، ۱۱.۸ ترابایت در Super Bowl 51‌ و ۱۶.۳۱ ترابایت برای استفاده از وایرلس در این رقابت‌ها ثبت شده است.

نزدیک‌تر کردن شبکه به مصرف‌کنندگان

حال سوال اینجاست که این قضیه برای مجتمع‌ بزرگ شما چگونه است؟ در حالی که ممکن است روزهای زیادی تنها استفاده از اینترنت صرف رفتن به شبکه‌های اجتماعی و گشت زدن در آنها اختصاص پیدا کند، اما مطمئنا مجتمع‌ها و ساختمان‌های بزرگ روزهای شلوغ هم خواهند داشت و کیفیت شبکه‌ی شما در این روزهاست که آزموده می‌شود. برخی مراکز مانند فروشگاه‌ها، سالن‌‌های برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها و دیگر مراکزی که به نوعی برگزار کننده‌ی رویدادهای پرجمعیت هستند با تجربه‌ی هجوم جمعیت به شبکه برای استفاده از اینترنت مواجه شده‌اند. همچنین اتفاقاتی مانند تجمعات اعتراضی، راه‌پیمایی‌ها، جمع‌شدن‌های ناگهانی و همچنین شرایط اضطراری مانند آتش‌سوزی، سیل، زلزله می‌تواند باعث شود تقاضای ناگهانی برای وایرلس به شدت زیاد شود که باعث ایجاد شوک به شبکه در اثر خروج از وضعیت عادی همیشگی است. این شوک باعث ناکارآمدی شبکه‌های قدیمی می‌شود.
استادیوم‌های بزرگ مانند آنهایی که برای Super Bowls استفاده می‌شوند، دارای سال‌ها تجربه در این امر هستند و می‌توانند بهترین راهکار برای مقابله با شوک‌های ایجاد شده در شبکه را ارائه دهند. در استادیوم U.S. Bank، طراحان شبکه از بیش از 1300 اکسس پوینت در جریان رویداد استفاده کردند که باعث شد نه تنها ظرفیت شبکه را برای تماشاگران داخل استادیوم تامین کنند، بلکه بتوانند اینترنت درون بارها، کلاب‌ها و فضای بیرون استادیوم را نیز تامین کنند.
استفاده از اکسس پوینت‌های وای-فای در استادیوم U.S. Bank نگاهی جدید به طراحی شبکه‌های وای-فای با تراکم زیاد را نشان می‌دهند که در آنها طراحان عامدانه از دخالت محل قرارگیری انسان‌ها به منظور قرار دادن اکسس پوینت‌ها در محل‌هایی نزدیک‌تر به هم بهره بردند. جاگذاری اکسس پوینت زیر صندلی‌ها در استادیوم لوی در سانتاکلارا، کالیفرنیا و استادیوم جدید مرسدس بنز در آتلانتا به همین منظور تعبیه شدند. روش‌های قراردهی اکسس پوینت‌ها مخالفانی دارند اما اثبات شده است که این روش‌ها می‌توانند باعث بهبود دسترسی کاربران به شبکه شوند.
قاعدتا شما بودجه‌ای در حد آن چیزی که در رقابت‌های راگبی برای تامین اینترنت صرف می‌شود یا فضایی که در آن مردم بسیار نزدیک به یکدیگر می‌نشینند را ندارید. بنابراین فکر کردن به محل و چگونگی قراردهی آنتن‌ها چه برای استفاده از سلولار و چه برای استفاده از وای-فای باید یکی از مواردی باشد که در طراحی هر ساختمان بزرگی مورد توجه قرار گیرد. در مرکز Golden 1‌ در ساکرامنتوی ایالت کالیفرنیا، برخی از آنتن‌های سلولار در میان سنگ‌های مصنوعی که بخشی از محوطه را تشکیل می‌دهند پنهان شده‌اند. این ترفند راهی‌ست برای هر چه نزدیک‌تر کردن شبکه به کاربران بدون آنکه از سیم‌ها و ادوات مربوط به شبکه در جلوی چشم آنها استفاده شده باشد. برای بهتر کردن پوشش شهری و فضاهای خارجی، یکی از شرکت‌های تامین قطعات سلولار آنتنی ساخته که قابلیت قرارگیری درون سطل آشعال‌های کنار خیابان را دارد. بر اثر نیاز به افزایش تعداد آنتن‌ها برای شبکه‌های آتی ۵-جی، پیدا کردن نقاط جدید برای قراردهی آنان می‌تواند یکی از چالش‌های جدی سازندگان و فراهم‌کنندگان شبکه‌های اینترنتی باشد.

به تعداد فیبرهای بیشتری برای پهنای باند نیاز است

استفاده از شبکه‌ای با زیرساختی از فیبرهای نوری‌ بیشتر می‌تواند راهی خوب برای عدم نیاز به نصب کابل‌ها و راه‌های ارتباطی بیشتر در آینده باشد و هر استادیوم جدیدی که تاسیس می‌شود به نظر می‌رسد که رکورد جدیدی در استفاده از کابل‌های فیبر نوری از خود به ثبت می‌رساند. به این دلیل که استادیوم‌ها از میزان زیادی بتن و استیل ساخته می‌شوند بهبود شبکه‌ در استادیوم‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود برعکس خیلی از سازه‌های دیگر که فضای بیشتری برای پنهان‌سازی ادوات مربوطه در اختیار دارند. یکی از راه‌هایی که می‌توان برای حل این مشکل در استادیوم‌هایی که در حال تاسیس هستند و یا حتی آنهایی که قرار است وضعیت شبکه‌ی آنها بهبود پیدا کند این است که فضایی برای کابل‌های اضافی در نظر گرفته شود و یا برای وسایلی که در حال حاضر احتیاجی به آنها نیست و یا حتی اختراع نشده‌اند کابل‌های تاریک در هنگام ساخت قرار داده شوند. این کار باعث می‌شود، هنگامی که تقاضا در آینده بوجود آید شما تنها نیاز داشته باشید به جای آنکه با دریل به جان دیوار بیوفتید، سیمی جدید را برق بزنید.
جمله‌ی معروفی است که می‌گوید هر شبکه‌ی وایرلس، همان هنگامی که راه‌اندازی می‌شود بی استفاده می‌شود. منظور این جمله سرعت تغییرات در زمینه‌ی شبکه است که باعث می‌شود دائما شاهد ورود وسایل و نرم‌افزارهای بهبود یافته و جدید در این حوزه باشیم. اما به هر حال اگر شما معتقد هستید حجم تبادل اطلاعات هر وایرلسی در آینده افزایش خواهد یافت، بهتر است قبل از هر اقدامی، برای بهبود شبکه‌ای که در آینده قرار است راه‌اندازی شود برنامه داشته باشید.
 
 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید